Focus stacking

Voor forum informatie en vragen
Plaats reactie

Topic Starter
Joermeda

Focus stacking

Bericht door Joermeda » zo 13 mei 2018, 15:48

Ik heb de nieuwe update v 4.00 uitgevoerd en geprobeerd iets te doen met focus stacking. a. Ik kan hier op mijn camera niets over terugvinden in mijn menu. b. heb ik meer software nodig om hier iets mee te doen? Ik wil dat de camera steeds een stukje verder gaat totdat hij bij de laatste opname is. Daarna in PS afmaken.

jack the slipper

Re: Focus stacking

Bericht door jack the slipper » zo 13 mei 2018, 20:33

Volgens mij moet je zelf steeds het scherpstelgebied een stukje opschuiven en dan weer een foto maken. Dat moet je met de hand doen lijkt mij....
camera /\ objectief 1 /\ objectief 2/\ objectief 3 /\

plincky
Contacteer:

Bericht door plincky » zo 13 mei 2018, 22:15

Nee hoor. Met de nieuwe firmware kan de camera dat voor je doen. Het zit bij BKT settings.

Dat is te vinden bij: opname-instellingen/Drive-instellingen/BKT-instellingen/Focus BKT.
Edit- vergeet niet bij "BKT selecteren" (in BKT imstellingen) te kiezen voor focus BKT! En dan je camera op BKT te zetten op je drive instelknop links. (Onder ISO knop).

Na instellen van aantal te nemen foto's en in welke stappen (scherpstelgebied verschuiving) en tijd tussen de foto's om beweging onscherpte tegen te gaan. (Electronische sluiter geadviseerd indien mogenlijk om trilling spiegel uit te sluiten.)
Zal de camera na drukken op ontspanknop automatisch ingestelde aantal foto's nemen en in elke foto de focus verschuiven. (Let op: bij stap1 zal dit minimaal zijn en wellicht nauwelijks zichtbaar bij niet echt macro. En bij stap 10 beter zichtbaar (grotere verschuiving scherpstelling).

In photoshop is het makkelijk te doen. (In de nieuwste versies iig. Maar daar zijn wel veel video's en uitleg over te vinden.

Ik heb bericht nog eens bewerkt om iets uitgebreider te zijn. Mochten er toch nog vragen zijn laat het even weten. Wellicht kan ik helpen.

jack the slipper

Bericht door jack the slipper » ma 14 mei 2018, 19:24

Wat een luxe!

Duidelijke uitleg ook trouwens...
camera /\ objectief 1 /\ objectief 2/\ objectief 3 /\

Plaats reactie

Terug naar “Over...”