Luik 2016

In en op de straat
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Luik 2016

Bericht door jhh »

1. Dat vingertje,.... dat zal wel net naar de mond gaan, maar het lijkt de fotograaf te waarschuwen! ;)
Afbeelding
jhh_20160921_11.15.11 Luik by Jan Hordijk, on Flickr

2.
Afbeelding
jhh_20160921_11.15.05 Luik by Jan Hordijk, on Flickr

3.
Afbeelding
jhh_20160921_10.01.21 Luik by Jan Hordijk, on Flickr

4.
Afbeelding
jhh_20160921_09.52.13 Luik by Jan Hordijk, on Flickr
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Luik 2016

Bericht door arnold_w »

Ik denk dat de "magic" ontbreekt :lol:

Maar mij smaken ze wel en het gaat me hier meer om de inhoud dan de techniek.
Blijf het wel een beetje jammer vinden als de focus telkens op het materiaal ligt en niet op de foto's.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Luik 2016

Bericht door jhh »

Roland, qua compactheid en gewicht heeft de X70 zijn voordelen t.o.v. de combinatie X-Pro2 met XF 16mm F1.4, maar ik zie ook nadelen. ;)
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Luik 2016

Bericht door jhh »

Arnold, een terechte constatering.
"Mooi" is niet altijd de drijfveer, hoewel ik graag jouw techniek zou hebben, zal me dat tijdens "de jacht" waarschijnlijk niet lukken.
En misschien heb ik er te ook weinig aandacht voor. Misschien een kwestie van prioriteiten kiezen?

MajorB
Ex-fXf
Berichten: 410
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 10:25
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 18 times
Been thanked: 28 times
Gender:

Re: Luik 2016

Bericht door MajorB »

Van alle vier foto's spreekt #4 me het meeste aan. De eerste drie geven me het gevoel dat ze stiekem vanaf de heup zijn gemaakt. Toevallige passanten die langs liepen.... Er staat veel 'omgevingsruis' op de foto's die afleidt van het onderwerp. Ik heb #4 gedownlaod en heb er een andere vierkante uitsnede van gemaakt. Het hoofdonderwerp, naar mijn mening, is de gebrilde jongedame op de oversteekplaats. Samen met de twee andere jongedames combineert de kleur van hun kleding mooi met de gekleurde panelen van de winkel, de rest is overbodig en storend
.
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Luik 2016

Bericht door jhh »

MajorB, ik kan je gedachtengang goed volgen en is ook wel consequent.
Zo moet ik elke keer mijn `instellingen` toetsen aan die van anderen en dat is ook de waarde voor mij van commentaar, waarvoor mijn dank.
Eigenlijk valt voor mij foto 4 een beetje uit de toon, bij de rest van de onderwerpen. Maar het was voor mij daar de kleur die me verleidde.
Het 2 staat tot 3 formaat handhaaf ik praktisch altijd en brengt me niet tot een andere uitsnede en ik accepteer de `omgevingsruis`die daar vaak het gevolg van is.

En dan kom je bij een voor mij gevoeliger onderwerp, het uit de heup schieten.
Het woord stiekem plakt nou eenmaal vaak aan straatfoto´s, als je de situatie wilt nemen zoals ze is, zonder te poseren.
Voor mij zijn die situaties realistischer, ondanks de wat je zo mooi noemt de `omgevingsruis` die je daar mee oploopt.
Een keuze die niet iedereen maakt, en al snel in een verdachte hoek wordt geplaatst.
En dat laatste is de als pijnlijke kant, van een werkwijze die er van mij evengoed mag zijn.
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Luik 2016

Bericht door jhh »

Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Luik 2016

Bericht door jhh »

Het beeld is rechts wat bijgesneden, de vertekening zit dan dus iets buiten het centrum.
De opname is vanuit RAW bewerkt maar niet op vertekening gecorrigeerd.
Ik neem aan dat deze oude huizen niet zelf voor "vertekening" zorgen.
Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Luik 2016

Bericht door jack the slipper »

Leuke platen hoor. Ik ben niet zova de srtaatfotografie maar als ik het doe nooit vanuit de heup. Wil de personen dan toch aankjjken. Nu is er geen contact met de fotograaf en dat vind ik jammer.

De vertekening boeit me niet en was mij ook niet opgevallen. Wel vind ik dat de platen wel ietsjes helderder kunnen en de verzadiging een half ietsjes. Denk dat ze dan net wat frisser zij .
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Luik 2016

Bericht door jhh »

jack the slipper,
Het is echt niet zo dat er nooit oogcontact is, nr. 3 en 5 kijken me heel bewust aan.
Ik heb het ook graag op die manier, maar ik neem het hoe het komt en dwing niets af.

Het lagere standpunt, of "de heup", heeft ook mede mijn voorkeur door het hoger / groter in beeld komen van mensen.
Met mijn lengte krijg ik anders vooral bij kleinere mensen, een soort neer-kijk-effect.

Aan de bewerking is zeker vaak wat te verbeteren.
Ik zie van anderen vaak heldere platen langskomen, waar je van kunt smullen!
Het komt bij mij deels doordat ik in het drukke straatbeeld, waar je weinig kunt regisseren en veel bijvangst hebt, de noodzaak het onderwerp vaak te benadrukken.
Soms door het beeld iets donkerder te maken en de personen iets contrastrijker, en door dat soort ingrepen gaat het niet altijd goed.

Dank voor de reactie.
Plaats reactie

Terug naar “Straatfotografie”