Montreux 2017

In en op de straat
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Montreux 2017

Bericht door André »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik ben het volledig met Marius eens en vind het ook een leuke serie.

Als alle straatfoto's op elkaar lijken kijkt men, denk ik, niet veel naar de inhoudt, die elke foto juist uniek maakt, maar ligt de nadruk op techniek. x_x
Maak je dan straatfoto's of maak je dan foto's op straat?

Waarom vind ik het een leuke serie?
Foto 1: Opa met mogelijk kleindochter en tijdsbeeld conform schoeisel, de verschrikkelijke Crocks.
Foto 2: Een werkelijk beeld i.p.v. een toeristisch beeld. Het toont gewone mensen die gewone dingen doen als boodschappen halen, net zoals wij ook doen, echter in een toeristische plaats.
Foto 3: De jogster die symbool kan staan voor de gezondheidswaanzin die overal plaats vindt.
Foto 4: Het leven is niet veel anders dan hier. Ook daar zit opa in de scootmobiel en crost er zijn rondjes. Je ziet dat opa al een best leven achter zich heeft. Zijn verweerde kop spreekt boekdelen over zijn geschiedenis. Een helper, mogelijke kleinzoon begeleidt opa. Dat kan zijn dat opa een medisch probleem heeft waardoor hij niet zonder begeleiding de straat op kan.
Foto 5. Daar gebeurt heel veel. Een koppeltje zit Sushi te lunchen en laat dit verstoren door een telefoontje. Dat is de tijdgeest van nu. De GSM is belangrijker dan wat er dan ook maar gaande is en dus voelt men zich gedwongen die GSM op te pakken, zelfs tijdens een picknick. Verderop staat een man met rugzak mogelijk met iemand, buiten het beeld, te praten. Aan zijn kleding te zien lijkt het mij een toerist. Links daarvan zie je 2 personen met het zelfde shirt aan. Mogelijk personeel dat pauze heeft of een erg klef stelletje. Als je dan nog verder kijkt zie je een soort van platform met een trapje vanwaar mensen het water in kunnen duiken en er via het trapje weer uit kunnen klimmen. Voor het grootste deel zie je, denk ik, toeristen en hoe men er daar op i speelt en faciliteert. Dat zit allemaal inhoudelijk in die ene foto. Dat vind ik een toppertje.
Foto 6. Niemand die het treintje voor 5 euro naar de MC Donalds op het bord ziet staan? Dan zie je dat de man met obesitas terug komt van de MC Donalds en er mensen in de achtergrond, zonder obesitas, naar toe lopen. Kortweg je gaat er dun in en je komt er moddervet weer uit. Vol Vette humor! Dat mag ik met mijn vol vette pens wel zeggen.;-)

Maar goed, als je zo veel valt over een afgehakt voetje of een krap kadertje dan mis je wel al die mooie dingen waar het nu net om gaat, denk ik. Maar goed, je mag het wel allemaal missen natuurlijk ;-)

Dus Jan, wat mij betreft, gewoon lekker zo doorgaan. :-bd
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3070
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Montreux 2017

Bericht door Patrick »

André schreef: do 06 jul 2017, 13:09Als alle straatfoto's op elkaar lijken kijkt men, denk ik, niet veel naar de inhoudt, die elke foto juist uniek maakt, maar ligt de nadruk op techniek.
Onzin wat mij betreft. De situaties mogen dan steeds anders zijn, maar je perst zo alle beelden in dezelfde vorm, ook als dat niet de beste vorm is voor de situatie. Dat is vast heel makkelijk want je hoeft minder na te denken, maar je krijgt wel heel snel "er loopt iemand en die staat links of rechts (afhankelijk van de looprichting) in de foto en loopt in de regel de foto uit" als je de persoon van voren fotografeert. De afstand is ook steeds ongeveer hetzelfde. De achtergrond is min of meer geluk hebben. En je werkt ook met behoorlijke scherptediepte, temeer daar je een groothoek gebruikt.

Natuurlijk staat dat iedereen vrij, maar ik kies daar dus niet voor. Ook bij mij staat natuurlijk de inhoud voorop. Mijn gefotografeerde situaties zijn natuurlijk allemaal "uniek", maar door te variëren in de vorm probeer ik een ander soort serie af te leveren. En dat is wat mij betreft meer creativiteit dan techniek, al moet je natuurlijk wel weten wat je doet.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Montreux 2017

Bericht door jhh »

Ik leg mezelf een heleboel 'beperkingen' op. En dat heeft zo zijn voor- en nadelen.
Het is voor mij gemakkelijker om me te vinden in de analyse van Andre, waarvoor ik hem hierbij dank!
Maar ik wil dan toch hier proberen uitleg te geven over hoe ik werk. Ik zeg niet dat ik altijd zo zal werken, maar hier moeten jullie het voor nu mee doen!

16mm groothoek;
een stap meer of minder kost je de 'kop', een voet of een been. Het juiste moment hier afdrukken is dan heel belangrijk.
Die 16mm wil ik toch niet kwijt omdat ik zo van het groothoek-beeld houd, omdat je ik het gevoel heb er bovenop te zitten.

Uit 'de heup':
Meestal los uit de hand, zodat je de camera snel kan zwenken, maar geeft het een beeld van 'uit de heup'.
'Bovenop mensen' laat ik ze graag in onzekerheid of er wel wordt gefotografeerd, omdat ik het niet bedreigend wil laten overkomen.
Een andere reden is dat ongeposeerd fotograferen zoeken is naar realistische situaties. 'Het leven betrappen' zijn daarbij misschien wat te grote woorden.

2:3;
In de foto's houd ik de 2:3 verhouding zo veel mogelijk vast. Dus als ik kader houd ik die 2:3 verhouding vast. Dat geeft de nodig 'bijvangst' die ik op de koop toe neem.
(Een uitzondering maak ik wel eens in de Lay-Out van een fotoboek.)
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Montreux 2017

Bericht door jhh »

Patrick;
Gemakkelijker, minder creatief, minder nadenken. Je mag het noemen hoe je wilt. Keuzes maak je zelf. zowel in foto's als in woorden. Ik gun je alle goede dingen!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3070
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Montreux 2017

Bericht door Patrick »

Was het te hard gesteld Jan? Dat was niet de bedoeling! Ik wilde gewoon duidelijk zijn richting André.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Montreux 2017

Bericht door jhh »

we moeten uit de buurt van een competentiestrijd blijven. ;)
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3070
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Montreux 2017

Bericht door Patrick »

Ik had niet de indruk dat ik daarmee bezig was... :?
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Montreux 2017

Bericht door jhh »

Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Montreux 2017

Bericht door jack the slipper »

Wat mij opvalt is dat we hier slecht tegen een licht kritische houding op onze foto's kunnen. Ook mijn woorden waren slechts een mening, net zoals een foto dat vaak is. Als ik mijn foto's plaats weet ik dat daar commentaar op kan komen. En dat is prima, het is immers een forum. Sterker nog, ik vraag er zelfs vaak om!

Als iedereen gewoon fotografeert wat hij of zij het leukst vindt op een manier die bij hem of haar past (dat doe ik wel in ieder geval) zijn we toch allemaal gelukkig? En omdat we nu eenmaal allemaal wel gelijk zijn maar vaak niet hetzelfde heersen er verschillende smaken op dit forum. En ook dat is prima! Ik vind dat prima en kan dat best waarderen maar dan moet je er ook wel tegen kunnen als iemand een ander gevoel heeft bij jouw foto's dan dat jijzelf dat hebt.

Ik zie op Flickr dat Jan mappen vol van deze "slechte" foto's heeft. Heerljk toch als hij zijn herinneringen op kan hangen aan zijn foto's! Maar ik mag daar anders over denken. En wie wet heb ik wel een puntje aangeroerd waar Jan wat aan heeft. Zou ik leuk vinden, maar anders is het ook goed.
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Montreux 2017

Bericht door jhh »

Heel erg bedankt voor je bijdrage met deze 'licht kritische' houding.
Gebruikersavatar

Topic Starter
jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Montreux 2017

Bericht door jhh »

Plaats reactie

Terug naar “Straatfotografie”