Koelventilator 50-140????

Gebruikersavatar

Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door Martinpecheur »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Arnold,
ik herken een aantal zaken die je benoemt:
De zoomring draait nogal stroef vergeleken met mijn 23/1.4. Eigenlijk té stroef naar mijn mening,vooral op het eind naar 135 mm toe draait de ring zwaar. Je hebt het over de diafragmaring, maar die draait juist prettig bij mij. AF heb ik geen aanmerkingen op, doet het gewoon goed voor mij.
IOS is absoluut geruisloos en werkt goed voor zo ver ik het kan beoordelen. Heb in het begin wat testopnamen uit de hand gemaakt met 1/15 sec. En die leken op 18 mm allemaal scherp en op 135 mm de meeste. Maar om eerlijk te zijn, dit is een beetje op het oog gegaan, ben geen pixelpeeper!
Wat afmetingen betreft: toen ik de lens 2 maanden geleden kocht vond ik het formaat in de winkel nogal meevallen. Maar in het gebruik (op reis) vind ik de combinatie camera plus lens toch wel groot worden. Net als Arnold heb ik de X-T1 gekocht vanwege het formaat en gewicht. Klein is fijn! Als ik hem hou wordt het een backup lens, niet eentje waar ik constant mee in de weer wil zijn.
Ik heb de lens eenmalig 3 weken op vakantie gebruikt en was over het resultaat matig tevreden. Ik was in een (sub)-tropische omgeving met veel natuurgroen en dat wordt niet echt natuurgetrouw weergegeven. Of dat aan de lens ligt weet ik nog niet, maar Arnold's opmerking over onscherpte aan de linkerkant zet me wel aan het denken, ik ga eens wat testopnames schieten op een muurtje.
Overigens kan het mindere resultaat ook aan de combinatie Fuji + LR liggen, ze worden bij mij maar geen vriendjes. Ik heb in het begin ter vergelijk een tijdje JPEG + RAW geschoten en de kwaliteit van de JPEG's zó uit de camera kan ik niet of nauwelijks evenaren met de RAW's, ondanks al m'n getrek aan de schuifjes in LR. Op allerlei fora wordt dit punt overigens veel vaker genoemd, ik sta daar bepaald niet alleen in.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door arnold_w »

Het topic dreigt nu wel een beetje te ontsporen, gaat nu (door mijn toedoen) opeens over de 18-135 en nu ga ik ook nog antwoord geven op de RAW bewerking.
Toch nog snel even paar reacties....

Het einde van de zoom (135mm) gaat idd wat zwaarder, dit komt door de afdichting waar het einde van de buis tegenaan loopt.
Volgens zeggen zou dit na gebruik soepeler moeten worden, ik heb het iig ook ervaren, maar vind het niet heel storend.
In z'n geheel vind ik de zoomring wel soepeler lopen dan de 55-200, die vind ik echt te stroef.
Ik bedoelde met de diafragmaring juist dat ik dat ook prettiger vind dan bij veel andere Fuji lenzen, die zijn vaak wat losjes waardoor je per abuis de ring een slinger kunt geven, bij de 18-135 vind ik 'm ook precies goed.

Vwb de raw verwerking, LR is voor natuur (gras, blaadjes en andere kleine details) ook niet bepaald mijn beste vriend. Het beste resultaat bereik je door de hoeveelheid op 30, straal op 1, detail op 100 en masker op 25 te zetten.
Dit werkt iig goed met andere onderwerpen en doet het voor landschappen ook niet onaardig. De X-Trans sensor vraagt om een andere benadering dan de Bayer sensoren, daar zet je detail meestal op 25. Maar als je dan met de Fuji bestanden doet, dan kom je scherpte te kort en wanneer je dan gaat compenseren met "Hoeveelheid" dan introduceer je dus dat vervelende "water color effect".
Wil je echter het maximale eruit halen, dan zul je naar Capture One, Photo Ninja of Iridient (alleen Mac) moeten kijken, die gaan beduidend beter om met demosaicing van de X-trans bestanden.
Voor kort door de bocht bewerking en snelle series doe ik alles in LR, maar voor kritisch werk gaan de RAF's eerst door Capture One Pro 7 en importeer ik de 16-bit TIF vervolgens in Photoshop voor de laatste handelingen.

Fouten in objectieven komen altijd wel voor, de 24-70L van Canon was ook zo'n fijn voorbeeld, duur en professioneel objectief, maar het internet staat bol met voorbeelden van maandagmorgen modellen. Ik heb er twee gehad, de laatste was wel goed, de eerste om te janken. Elke lens heeft z'n marges en je moet ze gewoon goed testen omdat er altijd een rotte appel tussen kan zitten. De 18-135 is bovendien "made in China" (in tegenstellen tot de andere die allemaal uit Japan komen) en dat maakt me extra alert. Maar dat hoeft niet altijd wat te betekenen, want mijn 18-55 is ook al een keer naar Fuji opgestuurd omdat deze kuren vertoonde en de 10-24 was ronduit slecht in de rechter bovenhoek.
Met mijn primes heb ik hier overigens nooit last van gehad (14, 23, 35, 56), dus met zooms gewoon extra goed opletten of de scherpte gelijkmatig is verdeeld. Mogelijk dat dit wordt veroorzaakt door het zwevende OIS element, misschien wel daarom dat Fuji heeft besloten om geen OIS in de 16-55 2.8 in te bouwen ;-)
Maar het kan ook zijn dat een van de andere elementen niet goed uitgelijnd is of er gewoon een slecht geslepen glaasje tussen zit, geen idee, maar ik heb dit nu drie keer gehad met Fuji zooms, opletten dus!
Of zo'n lens de fabriek verlaat en in de winkel terecht komt hangt vaak af van tijdsdruk, zeker bij nieuwe modellen. De QC laat dan te wensen over. Bij de 24-70L zag je ook dat de eerste lichting de meeste kuren vertoonde, de latere series waren inmiddels gecorrigeerd en de controle werd beter uitgevoerd.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door remoss »

Ach we zijn hier niet zo moeilijk Arnold ;)

Maar om het idd leesbaar te houden, graag weer vooral discussie over het originele onderwerp.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door AVI-Foto »

Zal ik hem dan weer op de rails zetten?

De 50-140 is, voor mij, inderdaad ook net gelijk een föhn.

Ik hoor hem van 1.5m afstand nog zoemen. Maar, ach, dat is een kwestie van gewenning.
Ik registreer de fans van mijn PC ook allang niet meer, en die maken gezamenlijk echt veel meer herrie als de 50-140.

Maar de compleet stille elektronische sluiter van de X-T1 is een beetje overbodig als je de 50-140 erop heb zitten :mrgreen:

Daarbij, je kan altijd nog de camera op preview zetten, dan schakelt namelijk alles uit in het objectief en is alles voor even weer helemaal stil :shh:
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door wblink »

AVI-Foto schreef:Daarbij, je kan altijd nog de camera op preview zetten, dan schakelt namelijk alles uit in het objectief en is alles voor even weer helemaal stil :shh:

Die instelling werkt alleen in "manual"., iets wat ik zelden gebruik (alleen macro en dan moet ik nog alle tijd hebben).Maarre: het werkt bij mij niet. Geluid blijft hoorbaar.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door AVI-Foto »

Hu? Das vreemd, want bij mij schakelt hij in alle standen uit.
AF-S, AF-C, M. maakt niet uit, zodra ik een foto terug kijk is het objectief stil/uit
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

ghermse
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 1 time
Gender:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door ghermse »

We zullen eens kijken op zaterdag 31 januari als we de X-T1 gebruikers dag hebben. Het objectief van mij komt niet overeen met bovenstaand qua geluid. Maar dat heb ik reeds eerder aangegeven.
We kunnen dit eventueel neerleggen bij Maarten van Noorden (Fujifilm Nederland) na de gebruikers dag. Eens zien wat hij dan te melden heeft hoe en of dit is op te lossen.
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Plaats reactie

Terug naar “XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR”