Koelventilator 50-140????


Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door wblink »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik begrijp nu (Remoss en Frank) dat het geluid op zich normaal is, maar alleen niet op het nivo waarin bij mijn exmlaar voorkomt. Ik heb net zo'n berescherp gehoor, maar kan in een stille kamer op 1m afstand van de lens horen. De omperking in de link van Frank dat het de gyroscoop moet zijn lijkt me het meest aanemelijk.
Had al contact gehad met CameraNu, die ik het geluid via de telefoon kon laten horen: ik krijg een andere ... willen ze deze wel eerst terug hebben (wordt overigebs prima geregeld, kosteloze verzending en de andere is al voor me reeserveerd. Die hebben ze voor me it de doos gehaald en gaven aan dat ook daar het geluid aanwezig is, maar veel minder sterk.

Bedankt voor het meedenken en de tips: toppie
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door arnold_w »

Ondanks het feit dat je de IS schakelaar uit zet, blijf je de gyroscoop toch horen. Deze draait eigenlijk constant en dat is bij alle Fuji objectieven met stabilisatie het geval. Bij de 1 hoor je het beter dan bij de ander, maar als je je oor vlak naast de 18-55 of 55-200 houdt, dan hoor je dit geluid ook. Is dus geen fout van de lens, maar de manier waarop deze Fuji lenzen werken.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Erik
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 31 dec 2014, 08:49

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door Erik »

Heb ook net de 50-140 mm gekocht en deze maakt ook irritant veel geluid. Heb alles geprobeerd in de instellingen om het weg te krijgen.Niet gelukt. Alleen als je de Wifi aanzet of een foto terugkijkt is het weg. Oftewel als de lens niets hoeft te doen. Ook de 18-55mm kitlens heeft er last van. Wel een dikke tegenvaller ondanks de geweldige foto's die de 50-140mm oplevert. Ik ga er wel mee terug naar de winkel en wel nu!

Groet, Erik

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door wblink »

Erik,

Elk 50-140 Fuji objectief heeft dit geluid.
Er is een klein verschil tussen verschillende exemplaren, maar niet bereveel.

Je moet ermee leven, of niet.
Ik heb geaccepteerd wat mijn (2e in de winkel gekocht om eerst het geluid te kunnen beoordelen aan geluid produceert. Moet wel zeggen dat dit de meest luidruchtigste lens is die ik ooit heb meegemaakt.
Grappig icm de ES ....
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Erik
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 31 dec 2014, 08:49

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door Erik »

Ja, ik ben er ook achter dat het geluid erbij hoort. Mee leven dus! In ieder geval beter om te horen dan dat'ie stuk is. Koop ik, voor de volledigheid, ondanks de geluiden toch ook maar de nieuwe 16-55 2.8 zoomlens.

Gr.Erik
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door arnold_w »

Het is een veel besproken onderwerp in de diverse fora, maar wat je hoort zijn gyroscopen van het stabilisatiesysteem, ongeacht of je deze op de lens nu hebt uitgezet of niet.
Bij de 18-55, 10-24 en 55-200 hoor je het ook, bij de ene meer of minder dan de ander, maar als je je oor dichtbij de lens houdt hoor je een zoemend geluid.
Als het voor je gevoel duidelijk meer herrie maakt dan normaal, dan zou ik ermee terug gaan, maar het feit dat je iets hoort is dus wel normaal.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door wblink »

Erik schreef:Ja, ik ben er ook achter dat het geluid erbij hoort. Mee leven dus! In ieder geval beter om te horen dan dat'ie stuk is. Koop ik, voor de volledigheid, ondanks de geluiden toch ook maar de nieuwe 16-55 2.8 zoomlens.

Gr.Erik
De 16-55/2.8 zal dat geluid niet hebben: heeft geen IOS.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door arnold_w »

Ik zie net dat ik in herhaling ben gevallen, had al eerder gereageerd :oops:

Overigens vanmiddag de 18-135 gekocht als back-up weather sealed lens voor mijn IJsland trips, daar hoor je de OIS nauwelijks, je moet echt je oor tegen de behuizing houden wil je een licht geluidje horen.
De lens is wel weer retour gegaan, was erg onscherp aan de linkerkant, zelfs op f/8 en f/11. In het centrum en rechterkant behoorlijk scherp, maar links onderin gewoon onacceptabel.
Heb dat geintje al eens eerder gehad met de 10-24, die was rechtsboven erg onscherp, ook een nieuwe voor gekregen. Quality Control is bij Fuji volgens mij nog niet helemaal op orde.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen

Topic Starter
wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door wblink »

Aparte keuze, die 18-135.
Aan de andere kant is het inderdaad een mooie aansluiting op de andere lenzen.

Hoe beoordeel jij de prestaties van die lens?

IJSLAND doet me wat. Ik heb ervan genoten.

Je opmerking over QC bij Fuji baart me zorgen.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door arnold_w »

De reden waarom ik de 18-135 heb gekozen is omdat ik de 16-55 en 50-140 te lomp vind voor het systeem, zullen ongetwijfeld prachtige objectieven zijn, maar zoals ik al eerder zei, ik ben overgestapt van Canon dSLR met L-objectieven naar Fuji vanwege het gewicht en de afmetingen. Vind het dan nog meer een aparte keuze als ik die 2.8 lenzen zou hebben gekocht.

Ik gebruik de 10-24 en 55-200 heel erg veel voor landschappen, maar deze zijn niet weather sealed. Ik zocht dus eigenlijk een back-up lens die tevens tegen de elementen moet kunnen en die OIS heeft, zodat ik bij kleine diafragma's en dus langere sluitertijden niet perse met een statief hoef te zeulen. Ik heb me de afgelopen dagen goed ingelezen in diverse testsites en gebruikersreviews en naar aanleiding daarvan de knoop doorgehakt.
Vol open is deze lens in het centrum al heel scherp alleen laten de randen dan wat te wensen over, maar omdat ik voor landschappen toch op f/8 a f/11 zit is dat geen probleem, aangezien de randen dan mooi bijtrekken.
Ik heb dat vandaag ook getest en hij is op f/8 op alle brandpunten dan ook goed scherp (los van het probleempje aan de linkerkant). Standaard (wanneer het weer het toelaat) zal ik meer de 10-24, 55-200 en de primes gebruiken, maar ik vind het wel prettig om een WR lens achter de hand te hebben, die bijna het hele bereik beslaat van de 16-55 en 50-140 samen. Zeker ook met de huidige cash-back actie was het een no-brainer, slechts € 699,= tov € 2700,= voor de f/2.8 objectieven.

Ik heb er nog geen serieuze platen mee kunnen schieten, het weer was er niet bepaald naar, de bekende muurtjes en wat plaatjes in de tuin, dus kan er nog niet veel zinnigs over zeggen.
Eerste indruk is iig goed, vind de beeldkwaliteit op f/8 overeenkomen met de 18-55. Bouwkwaliteit lijkt het meest op de 55-200 en voelt een beetje hetzelfde aan.
De diafragmaring is iets stijver (door de sealing), maar dat vind ik wel prettig, met veel Fuji objectieven draai je vrij gemakkelijk per ongeluk aan de ring, bij de 18-135 gaat dat minder snel.
De IOS doet het geweldig, fluisterstil en voor zover ik kan beoordelen de beloofde 5-stops. Ik had maar 1 poging nodig om bij 1/8 sec op 135mm een scherpe foto te maken, impressive!
AF is ook erg stil en qua snelheid vergelijkbaar met de 18-55, bij goed licht een fractie sneller en iets meer accuraat, maar dit moet ik nog testen onder betere lichtomstandigheden.

Kortom, voor mijn doel een prima (extra) lens en zeker voor dit flinke bereik echt geen verkeerde resultaten.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: Koelventilator 50-140????

Bericht door Martinpecheur »

Arnold,
ik herken een aantal zaken die je benoemt:
De zoomring draait nogal stroef vergeleken met mijn 23/1.4. Eigenlijk té stroef naar mijn mening,vooral op het eind naar 135 mm toe draait de ring zwaar. Je hebt het over de diafragmaring, maar die draait juist prettig bij mij. AF heb ik geen aanmerkingen op, doet het gewoon goed voor mij.
IOS is absoluut geruisloos en werkt goed voor zo ver ik het kan beoordelen. Heb in het begin wat testopnamen uit de hand gemaakt met 1/15 sec. En die leken op 18 mm allemaal scherp en op 135 mm de meeste. Maar om eerlijk te zijn, dit is een beetje op het oog gegaan, ben geen pixelpeeper!
Wat afmetingen betreft: toen ik de lens 2 maanden geleden kocht vond ik het formaat in de winkel nogal meevallen. Maar in het gebruik (op reis) vind ik de combinatie camera plus lens toch wel groot worden. Net als Arnold heb ik de X-T1 gekocht vanwege het formaat en gewicht. Klein is fijn! Als ik hem hou wordt het een backup lens, niet eentje waar ik constant mee in de weer wil zijn.
Ik heb de lens eenmalig 3 weken op vakantie gebruikt en was over het resultaat matig tevreden. Ik was in een (sub)-tropische omgeving met veel natuurgroen en dat wordt niet echt natuurgetrouw weergegeven. Of dat aan de lens ligt weet ik nog niet, maar Arnold's opmerking over onscherpte aan de linkerkant zet me wel aan het denken, ik ga eens wat testopnames schieten op een muurtje.
Overigens kan het mindere resultaat ook aan de combinatie Fuji + LR liggen, ze worden bij mij maar geen vriendjes. Ik heb in het begin ter vergelijk een tijdje JPEG + RAW geschoten en de kwaliteit van de JPEG's zó uit de camera kan ik niet of nauwelijks evenaren met de RAW's, ondanks al m'n getrek aan de schuifjes in LR. Op allerlei fora wordt dit punt overigens veel vaker genoemd, ik sta daar bepaald niet alleen in.
Plaats reactie

Terug naar “XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR”