Rondje straatfotografie Amsterdam 2017-02-05 (ZW)

In en op de straat
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Rondje straatfotografie Amsterdam 2017-02-05 (ZW)

Bericht door arnold_w »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Los van de toch wel fraaie portretten en prachtige kwaliteit van de 90mm lens, blijf ik het toch altijd lastig vinden in welke categorie deze vorm van fotografie nu thuis hoort.
Maar al te vaak zie ik foto's die gemaakt zijn op straat onder de noemer "straatfotografie staan", zo ook deze serie, terwijl ik dit meer vind passen in portretten, temeer ook omdat in veel gevallen de geportretteerde notie had van de fotograaf en zelfs poseerde voor het kiekje.

Straatfotografie is meer dan foto's die op straat zijn gemaakt, voor mij vertelt straatfotografie een verhaal, zit er een stukje context met de omgeving in, een knipoog naar wat er in de foto te zien is. Daarom vind ik straatfoto's met een telelens ook niet prettig, te afstandelijk en vertelt onvoldoende een verhaal. De laatste vind ik al wat meer in die categorie vallen, omdat er ook meer van de omgeving te zien is, hoewel ik behalve twee appende en pauzerende horeca medewerkers niet veel meer kan ontdekken in de foto dan een fotograaf die zichzelf deel laat uitmaken van het tafereel.

Ik heb in dit hoofdstuk al vaker "straatfotografie" voorbij zien komen waar ik zo mijn bedenkingen bij heb, omdat ik echt de essentie van dit onderwerp mis.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Straatfotografie

Dit vind ik een goed voorbeeld van straatfotografie en trekt een brede glimlach op mijn gezicht:
Afbeelding

Meer inspiratie te vinden op: http://www.straatfotografie.nl/toppers/

Het voert in dit topic misschien wat te ver om er al te diep op in te gaan, maar na het zien van andere "straatfoto's" op dit forum wilde ik het toch een keer gezegd hebben.

Niets ten nadele dus van de foto's ansich, want # 1 is wel een heel mooi portret, maar voor mij dus geen straatfoto.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Re: Rondje straatfotografie Amsterdam 2017-02-05 (ZW)

Bericht door Patrick »

Ik benhet met je eens hoor. Ik heb de 90mm tijdelijk en die wilde ik testen. Fantastisch objectief maar zo'n lang objectief is te onpersoonlijk voor straatfotografie. De eerste twee noem ik dan ook niet voor niets straatportretten. En die schiet ik dus NAAST de "echte" straatfoto's. Wellicht moet ik ze niet door elkaar presenteren onder de noemer straatfotografie. De titel zou beter "rondje Amsterdam" kunnen zijn wat dat betreft.

Dank voor de reacties!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Rondje straatfotografie Amsterdam 2017-02-05 (ZW)

Bericht door arnold_w »

Of gewoon "Amsterdamse portretjes".
Maar wellicht dan ook niet in de afdeling Straatfotografie, maar gewoon onder Mensen, dat dekt aardig de lading denk ik.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “Straatfotografie”