Verminkt uit de geheugenkaart.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Verminkt uit de geheugenkaart.

Bericht door PeterD »

De eerste foto heb ik wel eens eerder geplaatst.Die kwam verminkt vanaf mijn geheugenkaartje.Ik heb toen gevraagd wat het zou kunnen zijn.Het bleef bij wat aannames en andere vragen die deze foto opriep.Het meest logische was het antwoord van een ander Fuji forum.Het ligt niet aan je camera maar aan je kaartje als dit word geformatteerd.
Het antwoord was overigens uitgebreider dan mijn summiere omschrijving.
Ik besteedde er geen aandacht meer aan want het komt sporadisch voor.Maar dan ineens weer twee van die rare verminkingen op 1 week tijd.SD kaartjes(want daar heb ik het over ) worden massaal verkocht en het verbaasd me dat je er weinig over leest.
Grappig om ze toch eens te plaatsen.


1Afbeelding


2Afbeelding


3Afbeelding
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3851
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Verminkt uit de geheugenkaart.

Bericht door remoss »

Lijkt mij dan toch een slechte geheugenlocatie op het kaartje, deze locatie wordt wellicht maar af en toe aangesproken? Zou toch eens een ander kaartje gaan gebruiken en deze voorlopig links laten liggen om te kijken of het dan nog steeds voorkomt.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Verminkt uit de geheugenkaart.

Bericht door PeterD »

Ik kreeg van Greg Teulings van het Fuji forum op FB een uitgebreid antwoord waar hij ook wat dieper ingaat op SD kaartjes.Een interessant stukje maar ik zal dat hier niet herhalen (weet ook niet of dat mag ?), maar het komt er op neer dat SD kaartjes voor de consumenten massa zijn gemaakt en niet de meest betrouwbare zijn.
Ik heb meteen na de eerste foto nieuwe Sandisk geheugenkaartjes gekocht.
En de laatste 2 foto,s komen dus uit die nieuwe kaartjes.
Maar het gebeurd zo weinig dat ik er zoals gezegd er weinig tot geen aandacht aan besteedt.Wat mij persoonlijk opvalt is wel dat ik van alle jaren dat ik digitaal fotograaf dit fenomeen pas het laatste jaar zie.
Gebruikersavatar

HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 66 times

Re: Verminkt uit de geheugenkaart.

Bericht door HarrieD »

Ik meende dat ik er al eens eerder op geantwoord heb, maar ik heb het ook heel af en toe. Eerst met de X-T100 met een Sandisk kaart, maar ook met de huidige X-S10 met een dure Lexar kaart. Hoe en wat en waardoor precies moet ik het antwoord op schuldig blijven, maar ik weet wel dat wanneer ik de SD kaart uit de kaartlezer van de laptop haal, de programma's sluit en het kaartje opnieuw in de SD sleuf van de laptop stop en het betreffende bestand opnieuw kopieer naar de harde schijf, de betreffende foto er pico bello uitziet.
Ik denk dat het dus niet aan de camera ligt en ook niet aan het SD kaartje. Ik zoek de oorzaak bij de SD kaartlezer of de software die het bestand op de SD kaart leest en verwerkt. Voor de volledigheid; ik stop de SD kaart in de laptop en als eerste kopieer ik de bestanden naar een map op de harde schijf. Daarna start ik het bewerkingsprogramma. Dan zie ik dus heel af en toe een RAF bestand zoals @PeterD die hier laat zien.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Verminkt uit de geheugenkaart.

Bericht door PeterD »

Het klopt dat je er eerder op hebt gereageerd.Maar na een lange tijd had ik er ineens weer twee binnen 1 week.
Vond het wel grappig om ze te plaatsen.Het is hier toch rustig.Maar ik besteedt er nagenoeg geen aandacht aan omdat het zo sporadisch is.Je hebt het over een RAF bestand maar ik fotografeer in JPG.
Dank voor je reactie.
Gebruikersavatar

HarrieD
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 82 times
Been thanked: 66 times

Re: Verminkt uit de geheugenkaart.

Bericht door HarrieD »

Ik had het ook met de X-T100 waarmee ik altijd (op de laatste paar maanden na) in JPEG fotografeerde. In het begin schrik je even en denk je dat je de portemonnee moet trekken voor nieuwe apparatuur maar uiteindelijk blijkt het niets of nauwelijks iets om hakken te hebben.
Maar inderdaad zoals je zelf ook al aangeeft, het is wat stilletjes hier.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Gebruikersavatar

dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 570
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 87 times
Contacteer:

Re: Verminkt uit de geheugenkaart.

Bericht door dhrPeter »

Ik gebruik zelf in elke camera SanDisk Extreme Pro 64GB kaartjes die ik elke maand formatteer en heb dit verschijnsel nog nooit gezien. De kaartjes worden met de interne kaartlezer van m'n MacBook uitgelezen. Hiervoor gebruikte ik Sandisk Ultra 32GB kaartjes ook zonder problemen.
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Verminkt uit de geheugenkaart.

Bericht door PeterD »

Ik heb ook Sandisk Extreme. Zolang het beperkt blijft tot een enkele foto van de velen die ik op jaarbasis maak vind ik het geen probleem. Blijven foto's voor het rariteitenkabinet. Dank voor de respons.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Verminkt uit de geheugenkaart.

Bericht door Patrick »

Je hebt ons blijkbaar op het verkeerde been gezet. Als je het kaartje later wel gewoon uit kan lezen, dan zit daar het probleem. Niet bij de kaartjes en al zeker niet de camera. Andere kaartlezer? Desnoods de camera aan je computer hangen als kaartlezer?
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
PeterD
fXf sponsor
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 16:10
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 262 times
Been thanked: 125 times

Re: Verminkt uit de geheugenkaart.

Bericht door PeterD »

Over wie heb je het nou ? Ik heb niet gesproken over later wel gewoon uit kunnen lezen.
Plaats reactie

Terug naar “Geheugenkaarten en andere opslag”