Manual focus uitdaging.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Deva
Berichten: 21
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 01:45

Manual focus uitdaging.

Bericht door Deva »

1 van de redenen voor mij om een X-T1 aan te schaffen was de mogelijkheid om mijn oude Nikon AIs glaswerk te gebruiken, ik heb nu alvast geprobeerd om met mijn 18-55 zoom manual scherp te stellen, ik heb alle drie de mogelijheden uitgeprobeerd maar heb grote moeite met het scherpstellen, welke van de drie mogelijkheden gebruiken jullie en hebben jullie wellicht wat tips.
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Manual focus uitdaging.

Bericht door arnold_w »

Ik vind focus peaking in rood alleen duidelijk genoeg als je een groot diafragma (1.4) hebt zodat je duidelijk kunt zien waar je focus ligt.
Zodra je (zeker op groothoek) met f/4 oid gaat werken, vind ik deze methode al niet prettig meer, omdat de focus highlihts zich dan bijna overal bevinden.

Split image werkt alleen met vertikale lijnen en kan prima werken voor architectuur, maar verder vind ik het redelijk onbruikbaar.

Het beste vind ik de vergroting werken zonder FP, dus gewoon op het blote oog scherpstellen.
Eventueel met het kleine focusschermpje, maar doorgaans vind ik een vergroting naar 100% van het totale beeld prettiger werken.
Ik neem aan dat je weet dat wanneer je de focusknop indrukt deze het beeld vergroot, maar ook dat je met het instelwiel nog een stukje verder in kunt inzoomen.
Je kunt zo behoorlijk secuur op het blote oog scherpstellen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Manual focus uitdaging.

Bericht door AVI-Foto »

Ik heb mijn camera altijd op RAW+JPEG staan, omdat ik voor "snapshots" meestal toch alleen de JPEG's gebruik, en ook omdat je op je LCD dan het volledige bestand te zien krijg voor het checken van scherpte (als je alleen RAW gebruikt krijg je een ingesloten JPEGje te zien met een lagere resolutie, wat minder geschikt is voor kritische checks)

Als ik handmatig scherpstel zet ik mijn camera op zwart-wit fotograferen (meestal de B-y optie), hierdoor komt de rode focus peak veel beter door en kan je dus veel duidelijker dit hulpmiddel gebruiken.
De Focus Assist (focus punt vergroting) heb ik dan eigenlijk nooit nodig, tevens vind ik deze vergroting vaak hinderlijk omdat je dan je volledige beeld kwijt raak, zeker nu met de nieuwe AF+MF optie.

Het RAW bestand blijft natuurlijk gewoon in kleur, dus dan gebruik ik die voor bewerken en niet de zwart-wit JPEG, tenzij ik de zwart-wit toch wil gebruiken.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
Deva
Berichten: 21
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 01:45

Re: Manual focus uitdaging.

Bericht door Deva »

Iedereen bedankt ! Ik heb mijn adapter binnen en stel inderdaad vast dat scherpstellen op het hele scherm het beste gaat, resultaten zijn perfekt, nooit gedacht dat mijn oude Nikon glas op een Fuji zulke resultaten zou hebben, ik ben helemaal blij !
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Manual focus uitdaging.

Bericht door André »

Het manueel scherpstellen moet je gewoon onder de knie krijgen.
Vroeger deden we niet anders dan manueel op een instel wig.

Ik gebruik focus peaking wit. En dat werkt wat mij betreft uitstekend.
Als helemaal als je het zoom schermpje bekijkt en focus assist gebruikt.
Daarin kun je precies zien of je werkelijk scherp hebt gesteld.

Mogelijkheden genoeg. Daarna is het gewoon een kwestie van wennen. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Manual focus uitdaging.

Bericht door Ed Post »

Dat is er (helaas) niet voor de X-E1.
Dus gewoon matglas gebruiken, maar dat deden we vroeger ook al. ;)

Overigens is Nikon glas heel goed bruikbaar, maar waarom geen oud Fujica (EBC) glas?
Ik heb daar al e.e.a. van verzameld en is ook erg mooi spul.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Manual focus uitdaging.

Bericht door André »

Oh ja, dat is lastig op een X-E1.
Maar een matglas zit er ook niet in, hihi. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Manual focus uitdaging.

Bericht door Ed Post »

Hahaha. Je hebt gelijk, de EVF dus.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3882
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 43 times
Been thanked: 189 times
Gender:
Contacteer:

Re: Manual focus uitdaging.

Bericht door remoss »

Eens met Arnold, ik gebruik ook de rode kleur bij focus-peaking. Maar bij kleine diafragma's heeft het veel minder zin, dan is de hele foto rood. Klopt ook want vanwege de grote scherptediepte bij kleine diafragma's is ook bijna alles scherp.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Deva
Berichten: 21
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 01:45

Re: Manual focus uitdaging.

Bericht door Deva »

Ed Post schreef:Dat is er (helaas) niet voor de X-E1.
Dus gewoon matglas gebruiken, maar dat deden we vroeger ook al. ;)

Overigens is Nikon glas heel goed bruikbaar, maar waarom geen oud Fujica (EBC) glas?
Ik heb daar al e.e.a. van verzameld en is ook erg mooi spul.
Waarom geen Fuji glas ? Ik fotografeer sinds 1978of zo met Nikon tot een paar maanden geleden, vanwege het gewicht vaarwel gezegd en sinds een week helemaal happy met mijn X-T1 en een kast vol prachtig oud Nikon Ai en Ais glas.
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”