Rubber laat los

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Rubber laat los

Bericht door arnold_w »

Mmm, gisteren kwam ik er achter dat het rubberen hoekje van de grip ter hoogte van de D-pad los begon te laten, ik kon het hoekje zo omhoog trekken en daarbij liet het rubber nog verder los, alsof het met een Pritstift vastgeplakt was. Ik had deze klacht al eerder ergens gelezen, maar tot gisteren was er nog niets aan de hand. Ik heb de boel met een drupje secondenlijm maar weer vastgeplakt.

Na verdere inspectie merkte ik ook dat er wat lucht lijkt te zitten aan de voorkant van de greep, daar waar je vingertoppen uitkomen. Als je er overheen wrijft voel je dat het ook daar niet helemaal lekker vast zit. Hoop niet dit dit veel erger gaat worden.

Verder staat het terminal deurtje van de usb/jack een beetje bol, waardoor deze niet lekker meer sluit. Hier heb ik een stukje black tape overheen moeten plakken.
Ziet er zo uit (foto "geleend" uit een ander forum)
Afbeelding

Ik heb een van de eerste modellen, blijkt toch wel een beetje zwak punt te zijn van deze camera.

Zie ook hier:
https://www.flickr.com/groups/fujifilm_ ... 072141160/
http://www.dpreview.com/forums/post/54445071
http://www.fujixseries.com/discussion/8 ... g-loose/p1
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Rubber laat los

Bericht door robcctje »

Hoi Arnold

Dat zit er niet zo leuk uit,ga je nog terug naar de fotozaak waar je hem gekocht hebt.

Gr Rob
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3857
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Rubber laat los

Bericht door remoss »

Is wel een garantie dingetje lijkt me?
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Rubber laat los

Bericht door arnold_w »

Als het nog erger gaat worden dan ga ik er zeker mee terug, maar dat zal dan pas na mijn IJsland trip zijn. Over 4 weken ga ik weer die kant uit voor een workshop en ik kan die camera dus niet missen. Ik heb al eens eerder wat opgestuurd naar Fuji en dat duurder bijna drie weken, dus dat risico ga ik niet niet lopen.

Ik moet de camera sowieso nog eens terugbrengen vanwege de lichtlek via dezelfde terminals, dat heb ik nu tijdelijk verholpen door de ongebruikte poorten met een stukje tape af te plakken, maar het wordt nu wel een beetje veel lijm en plakwerk.

Voor wat betreft de rubber grip, ik heb het idee dat de gebruikte lijm niet geschikt is voor temperatuurwisselingen, wanneer je in koude omgevingen werkt en dan weer je warme handen om de grip hebt. De lijm lijkt kracht te verliezen. Uit ervaring met etiketten weet ik hoe belangrijk de juiste lijm is bij warmte en vrieskou en zeker wanneer dit in beide omgevingen wordt gebruikt.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3857
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Rubber laat los

Bericht door remoss »

Dat is heel goed mogelijk ja. Ik had dat probleem met de Nikon D200, nooit een probleem gehad tot onze reis door China in 2008. Enorm warm, vocht, zout zweet en plots stond de camera bijna in z'n blootje zonder rubber.
In Beverwijk is er, na overleg van 25 euro dacht ik, netjes een nieuw huidje opgeplakt en weer als nieuw.

Over lichtlek gesproken, dat moet ik ook nog eens laten verhelpen......
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Rubber laat los

Bericht door FujiMoetie »

Wat is dat licht lek issue dan? is dat met de nieuwste X-T1's verholpen?

Groet
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Rubber laat los

Bericht door arnold_w »

De nieuwere modellen (vanaf ca een half jaar geleden) hebben al een betere afdichting.
De eerste lichting heeft dus dit probleem: https://youtu.be/6PRL-tiC3Es

Niet zo boeiend voor normaal gebruik en niemand fotografeert met een zaklamp in de poorten, maar wanneer je (net als ik) met een 16-stops ND filter bij zonlicht een minuut staat te belichten met het deurtje open, dan loop je dus het risico dat er vals licht op je sensor valt. Ik gebruik een Canon remote die op de mic-jack is aangesloten en heb dus de andere poorten met zwarte tape afgeplakt.

Wanneer je de camera opstuurt voor deze issue, dan wordt het binnen de garantie netjes verholpen.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Rubber laat los

Bericht door FujiMoetie »

OK heel duidelijk. Interessant om te zien dat het precies bij het rubber klepje zit die krom gaat staan na een tijdje...
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

Cevri
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 08:01

Re: Rubber laat los

Bericht door Cevri »

Heb exact hetzelfde probleem met het klepje, het materiaal van het klepje zet uit waardoor het niet meer goed wil sluiten. Eerder is bij mij het rubber aan de achterzijde (duimkant) vervangen door fuji.
Ook het rubber vd Grip zit niet helemaag goed, opgelost met power glue.
Voor het klepje ga ik garantie claimen.
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”