Nikon flitser

Gebruikersavatar

Jimmy
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 08 apr 2015, 12:30

Re: Nikon flitser

Bericht door Jimmy »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

André, ik heb eerst een Pixel TX gehad maar die gaf geen betrouwbare resultaat, ik ben toen voor de 'dure' Pocketwizards TT5 gegaan voor mijn Nikon.
Later ging ik toch in Manual werken met High Speed Sync, vooral de AC3 zone controller werkt heel fijn en ik mist TTL totaal niet.
Het grappige met de Fuji X is, dat ik met mijn laatste foto shoot het hele weekend alleen het bestaande licht opzocht en meer met scherpte en onscherpte ging spelen :-)
Toch zou ik graag willen zien dat bij Fuji X ooit een hogere sync tijd mogelijk is en wil ik mij graag verder in verdiepen in Fuji X met trigger en flitser combinaties.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Nikon flitser

Bericht door André »

Ik was en ben echt een CLS fan. Helaas is dat met Fuji niet mogelijk, dus moest ik wel manueel gaan werken.
Geen probleem want het verschil is niet zo groot hoor. Je hebt wat meer werk te doen bij het uitmeten want i.p.v. de hele handel neer te zetten, aan te zetten en een flitser een stopje meer of minder te geven in het camera menu, moet ik nu even bij elke flitser met de flitsmeter langs. Dus even vlotjes flitsen is er niet meer bij. Ook dat is geen onoverkomelijk drama. HSS in TTL zou idd ook mooi zijn. Met name bij tegenlicht. Ik heb ergens een verzameldraadje gemaakt bij randapparatuur over diverse triggers die met de Fuji werken. Je bent een aantal keuzemogelijkheden. Een domme trigger, een trigger met power control vanaf de trigger op de camera en TTL trigger, zoals we nu weten. Als je zonder die dure set toch TTL wilt werken kun je nog wel een kabel gebruiken. Verder kun je de U2 methode gebruiken waarbij de flitser als een domme slave functioneert en meeflitst op je camera flitser in commander stand. Dan werk je ook maueel. Zelf heb ook de Pixel Soldier er ook op gebruikt evenals op mijn Nikon D300s en dat ging probleemloos. Dan kun je met de Nissin i40 wel HSS gebruiken maar zonder TTL. Normaal flitsen en bouncen is dan weer wel TTL. Ideaal flitsen is er vooralsnog niet bij. Ik ga dus wel totaal anders om met flitsen. Als ik niet bezig ben met het strobist style flitswerk dan flits ik eigenlijk niet meer. Nu heb ik wel een EF-X20 die ik als invulflitsje kan gebruiken, maar die ligt meestal gewoon thuis. De andere flitsers van Fuji zijn ook niet ideaal de grootste geeft een vreemde gewichtsverdeling en de tussenmaat is niet veel sterker dan het kleintje, kan verticaal kantelen maar weer niet horizontaal. Fuji heeft dat deel, volgens mij, niet helemaal goed doordacht, denk ik.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”