Max Sync Speed X-T1

Gebruikersavatar

jack the slipper
Berichten: 329
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:51
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door jack the slipper »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

eerste gordijn open, flitsen en elektronische sluiter gebruiken, tweede gordijn dicht?
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door André »

Nope. Zodra de elektronische sluiter ES gaat werken is flitsen uitgeschakeld.
Als je camera op ES+MS staat en je flitsen aanzet kom je niet meer boven de 1/4000e. Dat wordt dan in de camera geblokkeerd.
Zet je de flitser dan uit gaat de sluitertijd wel weer boven 1/4000e. In de stand ES werkt de flitser totaal niet.
De elektronische sluiter is zuiver bedoeld voor het fotograferen bij 1.4 of 1.2 volle opening of als je enorm stil moet zijn.
Bij snelle bewegingen krijg je last van roling shutter. Googel maar eens op roling shutter. Beter nog, probeer het maar. Maak een foto met ES en beweeg tijdens het maken.
Dan zie je het effect en begrijp je meteen wat het doet.
Dus zowel camera als onderwerp moeten niet te veel bewegen. Dan is het wel briljant mooi en heb je geen ND filter nodig.
Dus niets dat afbreuk doet aan de beeldkwaliteit.;-)

In MS:
Je stelt scherp, dan gaat de sensor aan, het eerste gordijn opent, als deze volledig open is volgt de flits en daarna sluit het 2e gordijn. Als laatste gaat de sensor uit.
Bij rear curtain komt de flits vlak voor het sluiten van het 2e gordijn.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

TTD
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:02

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door TTD »

De Nissin i40 kan syncen tot 1/4000ste. Is een hidden feature in de Nissin
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door FujiMoetie »

Is niet eens een hidden feature. Volgens mij stond het gewoon in de handleiding. Echter off-camera moet je wel zo'n canon sync kabeltje aanschaffen.
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door André »

Dat kan de NIssin i40, maar volgens mij is er dan geen enkele sprake meer van TTL, dacht ik. (heb deze flitser zelf niet in bezit)
In dat geval kun je ook je Nikon of Canon e.a. flitsers 1/1 laten flitsen in manual en nog beter 2 flitsers gebruiken op 1/2 i.s.m. een ND filter.
Het grootste voordeel van de Nissin i40 is wel dat je weer tegen de muren kunt bouncen met een in formaat enigszins kloppende flitser.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

TTD
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:02

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door TTD »

Het is een hidden feature en staat niet in de handleiding. Je hebt geen kabel nodig. De FujiX camera stuurt hem draadloos aan.
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door FujiMoetie »

" Je hebt geen kabel nodig. De FujiX camera stuurt hem draadloos aan."

Dat mag je mij dan wel eens uitleggen. Dus jij wilt beweren dat ik de nissin i40, off-camera, zonder sync kabel, HSS kan laten doen?
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door wblink »

Kan iemand me duiden wat de verschillen zijn (of formaat na, dat ziet er wel erg mooi uit) met de Fuji EF-42?
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door FujiMoetie »

Ik heb zelf de EF-42, de flitser is ok maar voelt niet zo degelijk aan als een Yongnuo 560,

De nissin is ook beter gebouwd, is kleiner, en heeft de mogelijkheid tot HSS. Nu nog manueel, maar in de toekomst waarschijnlijk via TTL.

Ze doen beide TTL en manual alleen heeft nissin nog mooie instel knoppen, en dus iets meer functies. Ik had liever de nissin, maar ach, ik ben ook tevreden met de EF42
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

rogergorissen
Berichten: 4
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 23:06

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door rogergorissen »

Max. synctijd bij mij 1/180. X-T1, FW 4.0
Bij 1/200 krijg ik onder in beeld een zwarte streep. Vreemd dat bij anderen wel een snelle sluitertijd mogelijk is.

Overigens: heeft de X-T1 een horizontale sluiter, vanwege de horizontale streep? Ik dacht dat die altijd verticaal was.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1035
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Max Sync Speed X-T1

Bericht door André »

Als je met triggers werk kan dat ook zijn door wat lag in de trigger. Youngnuo heeft dat op mijn X-T1.
Met de Cactus V6 heb ik geen last. Misschien heeft het daar iets mee van doen? Ik weet het niet maar het zou zo maar kunnen.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”