Wat doe ik verkeerd

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Wat doe ik verkeerd

Bericht door andrejanssen »

Gisterenavond in barneveld het ballonfiesta vastgelegd. Gewoon vanaf het parkeerterrein voor de startplaats. (Ik ga altijd een avond op het terrein staan, en een avond vanaf een afstand). Bij de eerste foto's die ik maakte leken ze erg donker op het scherm / door de zoeker. Dus de belichtingscorrectie op +1 gezet, wat er een stuk beter uitzag. De hele avond hier eigenlijk op laten staan, maar nu lijken de resultaten op mijn scherm toch wat overbelicht, flets, niet lekker vol van kleur, ik weet eigenlijk niet hoe ik het moet noemen, maar omdat een foto meer zegt dan een woord, zie hieronder een voorbeeld. Wat doe ik fout. Ik ben gewoon een hobby fotograaf, die best redelijk wat weet van sluitertijd, diafragma e.d. maar daar houd het ook wel een beetje bij op. Kan het met de belichtings methode te maken hebben ??? Moet ik die met dit soort foto's op spot zetten ??? of iemand anders tips. Foto komt zo uit de camera. Alleen het formaat aangepast.

Afbeelding
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3075
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 157 times
Gender:
Contacteer:

Re: Wat doe ik verkeerd

Bericht door Patrick »

Deze is toch prima belicht? :shock:

Gewoon op standaard laten als je twijfelt. Je jan best veel ophalen bij deze bestanden; er zit er veel reserve in!

Heb je trouwens al stof op je sensor? Rechtsonder zit een grote vlek!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Re: Wat doe ik verkeerd

Bericht door andrejanssen »

Dat is geen stof hoor Patrick, ik denk een wazige top van een boom. (zou niet best zijn, zo'n groot plakkaat stof)
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3857
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Wat doe ik verkeerd

Bericht door remoss »

Altijd lastig tegen licht in. Maar dit is zodanig nog goed belicht dat het prima te bewerken is. Even quick en dirty bewerkt, beetje contrast, wit van de ballon opgehaald en iets meer verzadiging
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Re: Wat doe ik verkeerd

Bericht door andrejanssen »

Tja, en dat is nou dus net mijn dilemma, bewerking, daar weet ik dus echt haast niets van. Het enige wat ik eigelijk kan en doe is de niveaus aanpassen (pijltje links en rechts tegen het histogram aanzetten) en wat verscherping. Overigens, en niet om je te beledigen Rene, zijn de kleuren nu inderdaad voller, maar vind ik de rafelige randjes om o.a. het BDU vlak en de afscheding wit/groen weer niet mooi. Misschien toch maar eens de boeken LR5 induiken.

Oja Rene, bedankt dat je mijn sensor rechtsonder heb schoongemaakt. :shock: :lol: :shock:
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER
Gebruikersavatar

Topic Starter
andrejanssen
fXf sponsor
Berichten: 176
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 11:46
Voornaam: Andre
Locatie: Amersfoort
Gender:
Contacteer:

Re: Wat doe ik verkeerd

Bericht door andrejanssen »

Maar toch nog even serieus, tegen licht in, is inderdaad lastig. Had ik dan niet beter voor spotmeting kunnen kiezen, dus echt gericht alleen de ballon belichten, of zeg ik nu iets heel raars. Zou kunnen hoor, klagen mijn collega's de hele dag over dus....
Fuji X-T1 : 18-55 : 55-200 : 27 : 35 : 56 : FLITSER
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Wat doe ik verkeerd

Bericht door Ed Post »

Of misschien de nadruk op het centrum.
Dan wordt toch ook nog enigszins rekening gehouden met de omgeving, terwijl dat met spotmeting niet het geval is.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3857
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: Wat doe ik verkeerd

Bericht door remoss »

Was ook een snelle bewerking in een klein formaat foto. Als je dit op het origineel loslaat dan heb je geen rafelige randjes hoor ;)

Spotmeting kan een optie zijn, maar zoals Ed aangeeft wordt dan helemaal geen rekening meer gehouden met de omgeving. Gewoon de verschillende mogelijkheden proberen en de resultaten bekijken. Je hoef niet op een luchtballon te wachten, overdag een verkeersbord of lantaarnpaal met tegenlicht vastleggen geeft ook wel duidelijkheid.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “Camera's algemeen”