Caputere One Pro 8

Alles over bewerken van foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Caputere One Pro 8

Bericht door ghermse »

Wie o wie gebruikt al Caputere One Pro 8 voor Windows?

Is deze versie op bijvoorbeeld je PC te installeren en op je laptop. Of kan je het maar op 1 computer installeren.
En is de X-T1 al opgenomen in de software plus de XF lenzen?

Verneem graag van jullie (kennis).

Greetz,
Gerard
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door Johan1025 »

http://www.phaseone.com/nl-NL/Imaging-S ... BD384737C6

Fuji is ondersteund in de software

Ik gebruik het op 1 PC , geen idee of het op 2 plaatsen kan.

Na de update in december zal ook tethered ondersteund zijn vermoed ik.

Ik werk al 2 jaar met dit programma.
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door ghermse »

Hoi Johan,

Bedankt voor je snelle reactie.
Zal een naar de website gaan en wat zaken uitzoeken.

Greetz,
Gerard
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

jev
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 06 okt 2014, 11:51
Locatie: tussen Hoogland en Hooglanderveen

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door jev »

Het kan zelfs op een MAC en een PC op dezelfde licentie.

Of tethering er in komt voor Fuji? Ik weet het niet... proprietary protocol en Fuji vraagt (te) veel geld voor z'n eigen software om dat protocol open te gooien.
Gebruikersavatar

Topic Starter
ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door ghermse »

Hoi JEV,

Ik ga me er eens in verdiepen. Werk zelf nu met Photoshop (merendeels) en Lightroom (af en toe). Maar ik begrijp dat Captuere One Pro 7 en 8 beter omgaan met de foto's die geschoten zijn met een Fuji X-T1.
Althans dat is mij verteld. Zelf kan ik dit nog niet controleren omdat ik COP 7 of 8 nog niet heb.

Op http://www.fujix-forum.com/index.php/fo ... rocessing/ is wel een grote populatie aan COP gebruikers.

Zelf heb ik een beetje het gevoel dat Fuji gebruikers meer COP gebruiken dan PS of LR. Kan er helemaal naast zitten hoor!! :angel:
Mijn Platform is Windows 8.1 en dat na 13 jaar als Apple user.
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door arnold_w »

Ik maak al een tijdje gebruik van Capture One Pro 7. Nog geen upgrade gedaan naar 8, wel de testversie bekeken, maar zag vooralsnog geen noodzaak geld bij te betalen voor minimale veranderingen.

Voorlopig zal ik dus met V7 verder blijven gaan, dat bevalt me prima. De licentie is voor twee PC's, ik heb er eentje op de iMac en eentje op een Windows laptop.
Wat mij na uitvoerig testen tussen LR/PS, Iridient, Photo Ninja en diverse andere pakketten zo bevalt aan C1 is de redelijk snelle leercurve van de interface, die het meest doet lijken op LightRoom. Helaas ben ik nog steeds niet onder de indruk van het demosaicing algoritme van Adobe, vooral voor landschapsfotografie waarin veel kleine details voorkomen (gras, blaadjes, takjes etc). Ondanks de regelmatige updates van Adobe zijn ze er wat mij betreft nog steeds niet in geslaagd het maximale uit de Fuji sensor te halen.

Overigens geldt dat niet alleen voor scherpte en detail, maar ook op het gebied van contrast en kleur. Wat mij opvalt is dat donkere delen vrij snel dichtlopen in LR/PS en dat de kleurscheiding nogal tegenvalt. Met name dat laatste vind ik bij LR/PS erg matig, niet alleen voor de RAF bestanden, maar ook voor Canon CR2 raw's.
In dat opzicht vind ik C1 een stuk beter, de kleurnuances zijn veel duidelijker, zwart heeft nog detail en de scherpte is top. Als je bijvoorbeeld een groen landschap hebt, dan ziet het er in LR/PS uit als bijna 1 kleur groen (vlak dus), terwijl C1 veel meer nuances laat zien, licht, donker, geel en oranje tinten. Hierdoor oogt het veel natuurlijker en krijgt het meer diepte.

Iridient is qua scherpte redelijk vergelijkbaar, maar vind ik soms net iets te agressief en ik heb al een paar keer kleurfouten (moire) ontdekt in fijne details die ik niet gecorrigeerd kreeg. De kleuren vind ik nog vlakker dan LR/PS. De interface en de mogelijkheden van Iridient Developer vind ik ook behoorlijk beperkt.

Omdat Capture One t.o.v. Lightroom/Photoshop ook haar beperkingen heeft en omdat ik toch ook regelmatig nog zaken in Photoshop wil doen (oa NIK filters) heb ik de bewerkingen in C1 beperkt tot alleen de basisinstellingen voor ruisreductie en verscherping, daarna doe ik een export naar 16-bit TIF en importeer deze TIF bestanden in Adobe Bridge. Vanuit bridge kun je de TIF bestanden laden in Adobe RAW, zodat je nog de volledige controle hebt over witbalans en andere settings. Het laatste beetje verscherping doe ik in PS met USM. Omdat demosaicing al heeft plaatsgevonden in C1 krijg je bij naverscherping in LR/PS ook geen lelijk watercolor effect meer. Resultaat is haarscherpe beelden die niet onder doen voor de 21mp FF bestanden van mijn voormalige 5D2.

Ben ook wel benieuwd naar jullie workflow en settings.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door ghermse »

Hoi Arnold,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik moet mij helaas verontschuldigen. Ik heb nog geen tijd gehad om COP 8 te testen. Beetje te druk met werk geweest.
Hoop dit de aankomende 2 weken wel te kunnen doen. Dat zou mooi uitkomen.

Neem je ervaring mee in mijn overweging. Heb nu ook LR en PS dus dat kan ik er altijd naast draaien.
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door arnold_w »

Ik heb afgelopen weekend samen met mijn broer (Olympus OM-D E-M1) en ik mijn X-T1, beide RAW bewerkers flink aan de tand gevoeld.
We hebben niet alleen gekeken naar scherpte, maar vooral ook naar kleurweergave, ruisreductie en algehele beeldkwaliteit.

We zijn nu beiden overtuigd dat Capture One de absolute winnaar is.
Als je weet dat mijn broer al jarenlang fanatiek en professioneel LR gebruiker is en hier ook cursussen in geeft, dan wil het wel iets zeggen wanneer hij overstapt naar C1.
We zijn nu beiden naar C1 Pro 8 overgestapt omdat dit programma gewoon het optimale uit je sensor haalt, LR vonden we eigenlijk nogal tegenvallen, zeker op het gebied van kleur. We hadden een foto gemaakt van een rode bloempot met een felgroene plant. C1 gaf in de default modus de kleuren exact weer zoals ze zijn, LR gaf de kleur rood als oranje/rood weer en waar in het midden van de bloempot een wat een contrastrijker stuk zat (door de verlichting) werd dit bij LR paarsachtig, terwijl C1 heel netjes een kleurverloop in alle roodtinten liet zien. LR had last van een soort color banding, waardoor de kleurgradaties niet smooth verliepen. De kleur groen was bij C1 exact zoals in het echt, LR neigde teveel naar geel/groen.

Ik had dit gedrag al eens eerder gezien, maar alleen met de RAF files, nu dus ook 1-op-1 vergeleken met de ORF files en de conclusie is dus dat C1 de kleuren veel beter weergeeft.
Ook haalde C1 beduidend meer detail uit de Olympus ORF bestanden, zonder lelijk kunstmatig te verscherpen. We stonden echt verbaasd van hoe goed en gedetailleerd die M43 beelden uit C1 kwamen.

Het is even wennen om met de nieuwe interface om te gaan, maar eigenlijk gaat dat na een paar uurtjes oefenen best wel vlot.
Ik gebruikte v7 al een tijdje en was m.o.m. al overtuigd, maar na v8 te hebben geïnstalleerd en er samen eens goed voor te hebben gezeten kwam ik tot de ontdekking dat v8 toch wel wat meer te bieden heeft. Ik gebruikte C1 v7 alleen voor het omzetten en deed de rest in LR of PS, maar dat is nogal omslachtig omdat je eerst als TIFF moet opslaan en deze dan in LR/PS weer moet importeren. C1 v8 heeft nu de optie extern te bewerken, zodat je ook je NIK filters kunt gebruiken of in PS dingen kunt doen, erg prettig.
Verder heeft v8 nu ook "local adjustment", incl witbalans, zodat je ook in C1 heel lokaal aanpassingen kunt doen.

De engine is verbeterd, waardoor alles een stukje vlotter verloopt en qua lay-out is het in de basis eigenlijk al goed, maar je kunt alle menu's en tabbladen ook helemaal naar eigen wens aanpassen en deze workspace opslaan. Je kunt zo ook meerdere workspaces maken voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld eentje die geoptimaliseerd is om te sorteren en eentje voor bewerken. Het werken met dual-monitor is ook helemaal geweldig, op de ene monitor zet je de kleine dia's met een eigen aangepast menu en op het andere scherm de foto waarin je aan het werken bent, ook met een eigen samengesteld menu. Je hebt nu veel meer ruimte voor je foto en dat werk echt heel fijn.

Wat ook erg handig is zijn de opties om meerdere output scenario's te maken met elk hun eigen settings (kleurprofiel, resolutie, naam, schaal, output folder etc)
Zo heb ik er eentje voor TIFF in een eigen folder, JPEG full in een eigen folder, JPEG web (met watermerk) in een eigen folder.
Op het moment dat je de foto's gaat exporteren kun je aanvinken welke varianten je allemaal wilt toepassen en dan wordt elke variant in 1x netjes in z'n eigen folder geplaatst.

Kortom, ik ben helemaal om. Interface is top, mogelijkheden meer dan genoeg, maar bovenal is de beeldkwaliteit qua scherpte, kleur en detail het beste dat ik tot nu toe heb gezien voor RAF bestanden, maar ook voor ORF en CR2.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door Johan1025 »

Zoals gezegd ........................:)
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: Caputere One Pro 8

Bericht door wblink »

Arnold W(agner)????
Nou moe.
Willem.
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”