X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 571
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Bericht door dhrPeter »

Ik ben eens aan het experimenteren geslagen met wat Film simulatie recipies van FujiX Weekly in combinatie met Fuji XRaw Studio.

Van één raw bestand (X-T30II) heb ik 7 verschillende gesimuleerde film versies gemaakt. Let wel: als je simulaties er bij hebt die DR400 vragen dan moet je raw ook met die stand gemaakt zijn. Lagere DR kun je dan wel kiezen in XRaw, een raw gemaakt met DR100 of DR200 kun je niet een hogere waarde voor kiezen. DR400 schakelt pas in bij een ISO waarde vanaf 640.

Kodak Portra 800:

Afbeelding


Fujicolor Superia 100:

Afbeelding


Kodak Tri-X 800:

Afbeelding


Fuji Superia Premium 400:

Afbeelding


Kodak Ektar 100:

Afbeelding


Kodak Portra 160:

Afbeelding


Leuk om te experimenteren en te kijken welke "look" je het prettigst bij het beeld lijkt. Een groot nadeel van het achteraf via XRaw Studio een film te kiezen is dat dit alleen mogelijk is als de camera waarmee de raw gemaakt is verbonden is met de computer. Heb je de camera niet meer dan houd het op.
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 369
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 57 times
Been thanked: 26 times
Gender:
Contacteer:

Re: X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Bericht door MauvdL »

Techniek rond fotografie trekt mij altijd. Zowel in opname als de nabewerking. Het is leuk om met die simulaties verder te experimenteren. Of er weer wat op te slaan in de camera's Instellingen Op Maat.
Behalve in de app van FujiXWeekly vind je ook veel voorbeelden in de Facebook groep Fujifilm Film Simulations Group.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 571
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Bericht door dhrPeter »

Dat opslaan in de instellingen op maat met XRaw studio werkt alleen vanaf X-T4, bij oudere modellen (X-T2) zie je de instellingen op maat niet jammer genoeg.
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 369
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 57 times
Been thanked: 26 times
Gender:
Contacteer:

Re: X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Bericht door MauvdL »

Aha, ik wist niet dat dat via XRaw mogelijk was bij de nieuwere modellen. Upgraden dan maar? :)
Ik sla het steeds zelf op in de camera.
Een enkele keer merk ik (te laat) dat wanneer ik terug ga naar de default instelling, handmatig de aanpassingen R/B (onder witbalans) moet terugzetten.
Dat is ook iets wat de T3/E3 niet mee-opslaat en latere modellen wel.

Wel mooi om hier wat van je voorbeelden te laten zien.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

HenkV
fXf sponsor
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 8 times
Gender:
Contacteer:

Re: X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Bericht door HenkV »

Ik kom de naam X RAW Studio overal tegen als Fuji gebruiker, maar er me eigenlijk nooit in verdiept, kan het natuurlijk zelf opzoeken, durf de vraag daarom bijna niet te stellen, maar wat doe je er precies mee, wat kun je ermee en is dat een programma dat je naast je eigen bewerkingssoftware (in mijn geval Capture One) gebruikt, of is het een heel goed en bruikbaar (en misschien ook wel) goedkoop alternatief daarvoor?
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 571
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Bericht door dhrPeter »

HenkV schreef: do 14 mar 2024, 15:25 Ik kom de naam X RAW Studio overal tegen als Fuji gebruiker, maar er me eigenlijk nooit in verdiept, kan het natuurlijk zelf opzoeken, durf de vraag daarom bijna niet te stellen, maar wat doe je er precies mee, wat kun je ermee en is dat een programma dat je naast je eigen bewerkingssoftware (in mijn geval Capture One) gebruikt, of is het een heel goed en bruikbaar (en misschien ook wel) goedkoop alternatief daarvoor?
Nee het is beslist geen alternatief voor CaptureOne of Lightroom. Zoals je hierboven aan de foto's kunt zien kun je van een raw bestand verschillende versies maken met de z.g.n. recipies van Ritchie Roesch van de website https://fujixweekly.com/.

Daar vind je voor de verschillende Fuji sensoren recepten voor de simulatie van film zoals Tri-X. Kijk er eens rond en probeer er een uit.

XRaw studio is een hulpmiddel om op een makkelijker manier die recepten in te stellen in plaats van via het schermpje achterop je camera.
Gebruikersavatar

HenkV
fXf sponsor
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 8 times
Gender:
Contacteer:

Re: X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Bericht door HenkV »

dhrPeter schreef: do 14 mar 2024, 16:53
HenkV schreef: do 14 mar 2024, 15:25 Ik kom de naam X RAW Studio overal tegen als Fuji gebruiker, maar er me eigenlijk nooit in verdiept, kan het natuurlijk zelf opzoeken, durf de vraag daarom bijna niet te stellen, maar wat doe je er precies mee, wat kun je ermee en is dat een programma dat je naast je eigen bewerkingssoftware (in mijn geval Capture One) gebruikt, of is het een heel goed en bruikbaar (en misschien ook wel) goedkoop alternatief daarvoor?
Nee het is beslist geen alternatief voor CaptureOne of Lightroom. Zoals je hierboven aan de foto's kunt zien kun je van een raw bestand verschillende versies maken met de z.g.n. recipies van Ritchie Roesch van de website https://fujixweekly.com/.

Daar vind je voor de verschillende Fuji sensoren recepten voor de simulatie van film zoals Tri-X. Kijk er eens rond en probeer er een uit.

XRaw studio is een hulpmiddel om op een makkelijker manier die recepten in te stellen in plaats van via het schermpje achterop je camera.
Dank Henk voor je reactie, ik zal er de komende tijd eens mee aan de slag.
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 571
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Bericht door dhrPeter »

Op YouTube staat ook veel informatie, die van Maarten Heilbron over XRaw studio kan ik aanbevelen.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3071
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Bericht door Patrick »

Wel apart dat je echt de camera waarmee je de RAF geschoten hebt moet aansluiten. Zo kan je niet de X-T4 aansluiten en X-T3 foto's behandelen. Je ziet alleen het beeld, maar kan niets aanpassen.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
dhrPeter
fXf sponsor
Berichten: 571
Lid geworden op: za 05 dec 2020, 11:50
Voornaam: Henk
Locatie: Krimpenerwaard
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 150 times
Been thanked: 88 times
Contacteer:

Re: X Raw Studio en FujifilmX Weekly recipies

Bericht door dhrPeter »

Patrick schreef: do 14 mar 2024, 20:56 Wel apart dat je echt de camera waarmee je de RAF geschoten hebt moet aansluiten. Zo kan je niet de X-T4 aansluiten en X-T3 foto's behandelen. Je ziet alleen het beeld, maar kan niets aanpassen.
Ja, dat is ook het nadeel als een camera ingeruild/verkocht/defect is dan kun je dit kunstje niet meer doen.
Plaats reactie

Terug naar “X Raw studio”