Schrijfproblemen...

Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door Illuminatus »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Even wat misverstanden uit de weg ruimen. Vrijwel alle camera’s gebruiken CF/SD-kaartjes die in FAT32 of exFAT (afhankelijk van de grootte, SDXC-kaartjes)) zijn geformatteerd. Deze standaard wordt altijd door de camera’s herkend. Als kaartjes daarmee in een computer zijn geformatteerd, kunnen ze gewoon in de camera worden gebruikt. Wel moet je ze dan nog in de camera (opnieuw) formatteren, want naast de format basis structuur worden er ook specifieke mappen aangemaakt.
Als een kaartje in een ander apparaat is gebruikt, doe je er goed aan om een volledige format te doen en niet snelformatteren. De camera kan dan niet meer struikelen over (resten) van vreemde bestandsformaten. Daarna wel in de camera nog formatteren.
De camera doet alleen snelformatteren.

Het zijn niet altijd de kaartjes die dit soort problemen veroorzaken. Vaak zijn het ook (goedkope) cardreaders die bij het kopiëren hiervoor verantwoordelijk zijn.

Meestal zijn het toch de kaartjes die steken laten vallen. Ik gebruik kaartjes in tal van apparaten, maar voor de fotografie gebruik ik alleen kaartjes van de topmerken Sandisc en Lexar en dan nog alleen uit hun topsegment. Het kost wel wat, maar gemoedsrust is ook wat waard.
Natuurlijk kunnen zich hiermee ook problemen voordoen, maar de kans is aanzienlijk minder.

Ik geloof vooralsnog niet in een firmwarefout in de camera, want dan zou het verschijnsel zich vaker voordoen en te reproduceren zijn, maar ook daarin valt niets uit te sluiten.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

ghermse
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 10 nov 2014, 16:52
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door ghermse »

Illuminatus schreef:Even wat misverstanden uit de weg ruimen. Vrijwel alle camera’s gebruiken CF/SD-kaartjes die in FAT32 of exFAT (afhankelijk van de grootte, SDXC-kaartjes)) zijn geformatteerd. Deze standaard wordt altijd door de camera’s herkend. Als kaartjes daarmee in een computer zijn geformatteerd, kunnen ze gewoon in de camera worden gebruikt. Wel moet je ze dan nog in de camera (opnieuw) formatteren, want naast de format basis structuur worden er ook specifieke mappen aangemaakt.
Als een kaartje in een ander apparaat is gebruikt, doe je er goed aan om een volledige format te doen en niet snelformatteren. De camera kan dan niet meer struikelen over (resten) van vreemde bestandsformaten. Daarna wel in de camera nog formatteren.
De camera doet alleen snelformatteren.

Het zijn niet altijd de kaartjes die dit soort problemen veroorzaken. Vaak zijn het ook (goedkope) cardreaders die bij het kopiëren hiervoor verantwoordelijk zijn.

Meestal zijn het toch de kaartjes die steken laten vallen. Ik gebruik kaartjes in tal van apparaten, maar voor de fotografie gebruik ik alleen kaartjes van de topmerken Sandisc en Lexar en dan nog alleen uit hun topsegment. Het kost wel wat, maar gemoedsrust is ook wat waard.
Natuurlijk kunnen zich hiermee ook problemen voordoen, maar de kans is aanzienlijk minder.

Ik geloof vooralsnog niet in een firmwarefout in de camera, want dan zou het verschijnsel zich vaker voordoen en te reproduceren zijn, maar ook daarin valt niets uit te sluiten.

Ik sluit mij aan bij jou uitgebreide uitleg! TOP!!!!!
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-H2S - VG-XH - X-T4 - VG-XT4 - XF 10-24mm f/4 R IOS - XF 16-55mm f/2.8 R LM WR - XF 23mm f/1.4 - XF 50mm f/1.0 R WR - XF 56mm f/1.2 R - XF 50-140mm f/2.8 R OIS WR - XF 150-600mm f/5.6-8.0 R LM OIS WR - XF 200mm f/2 - XF 1.4X f/2
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 967
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 399 times
Been thanked: 116 times

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door MacFuji »

Voor evt. Mac / OsX gebruikers.
Ik doe mijn Sd-kaart ook altijd in de Imac, en moest daarna altijd de SD kaart formatteren in de camera. Deed ik dat niet kreeg ik een foutmelding!
Dat komt bij OsX door: ook al sleep je de Sd-Kaart naar de prullenbak er altijd nog wat op de kaart wordt geschreven.
Dat is eenvoudig te verhelpen door een klein tooltje " CleanEject" zie linkje.(gratis)

Deze zorgt ervoor dat er niets meer op de kaart wordt geschreven en hem veilig verwijderd. Ik gebruik het al maanden en heb geen fout melding meer gehad in mijn X-T1.

http://www.javawa.nl/cleaneject_en.html
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Roefel
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 16:31

Re: Schrijfproblemen...

Bericht door Roefel »

MacFuji schreef:Voor evt. Mac / OsX gebruikers.
Ik doe mijn Sd-kaart ook altijd in de Imac, en moest daarna altijd de SD kaart formatteren in de camera. Deed ik dat niet kreeg ik een foutmelding!
Dat komt bij OsX door: ook al sleep je de Sd-Kaart naar de prullenbak er altijd nog wat op de kaart wordt geschreven.
Dat is eenvoudig te verhelpen door een klein tooltje " CleanEject" zie linkje.(gratis)

Deze zorgt ervoor dat er niets meer op de kaart wordt geschreven en hem veilig verwijderd. Ik gebruik het al maanden en heb geen fout melding meer gehad in mijn X-T1.

http://www.javawa.nl/cleaneject_en.html
Goede tip! :duim omhoog:
Plaats reactie

Terug naar “X-T1”