RAW File Converter EX Version 2

Alles over bewerken van foto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

RAW File Converter EX Version 2

Bericht door arnold_w »

Vandaag is update van SilkyPix RAW File Converter EX gereleased, welke oa de film simulaties ondersteund.
De vraag op diverse fora was of het demosaicing algoritme verbeterd zou zijn, zojuist las ik onderstaande:

"Compared to the previous version of RFC EX, sharpening and noise reduction algorithms have been enhanced"

Dat ziet er dus voorzichtig veelbelovend uit voor degene die van de gratis RAW converter gebruik willen maken.

Rico Pfirstinger heeft de beta versie de afgelopen weken getest en de in camera jpegs vergeleken met de film simulaties in RAW File Converter EX Version 2, ik moet zeggen dat de simulaties heel erg aardig overeenkomen. Voor wat betreft highlight recovery in DR100% is hij minder te spreken, Adobe doet het daar beduidend beter (net als C1 is mijn ervaring).
DR200% en DR400% lijken het wel weer goed te doen.

Enfin, lees hier zijn bevindingen zelf maar....
http://www.fujirumors.com/film-simulati ... version-2/

Ik ben 'm nu aan het installeren en zal mijn beknopte bevindingen (vooral mbt demosaicing) hier melden.

Je kunt 'm hier downloaden voor Windows: http://www.fujifilm.com/support/digital ... rfc_2/win/
En hier voor de Mac: http://www.fujifilm.com/support/digital ... _2/mac_01/
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: RAW File Converter EX Version 2

Bericht door arnold_w »

Goed, even een snelle test gedaan op een Windows laptop.
Mijn eerste bevindingen....

Demosaicing, scherpte en detail :duimop:
- Goed nieuws voor wat betreft scherpte, ik zie geen water color effect meer, maar goed gedetailleerd gras en blaadjes.
- Geen artefacts of lelijke digitale scherpte randjes, maar een goed gedetailleerd beeld.
- Goede ruisreductie

Film simulaties :duimop:
- Kleuren van oa Provia, Astia en Velvia zien er goed uit (op mijn ongekalibreerde laptop)

Detail in highlights :duimneer:
- High light recovery sucks! Veel te weinig opties om lokale aanpassingen te doen en uitgebeten wolken die met LR/C1 wel zijn te herstellen krijg ik in SilkyPix niet voor elkaar.

Snelheid :duimneer:
- Traaaaaaaggg ! De engine is op mijn laptop met 8Gb geheugen erg traag. Net als in de vorige versie wordt het beeld na elke aanpassing stukje voor stukje opgebouwd. Vanavond zal ik ook de Mac versie nog eens proberen, dan heb ik ook een groter gekalibreerd scherm.


Zover mijn eerste bevindingen, geen diepte review omdat ik niet verwacht dit te gaan gebruiken, mede door de zeer beperkte mogelijkheden en de beroerde interface.
Geen interne koppeling met PS, dus alleen opslaan als jpeg of TIFF.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: RAW File Converter EX Version 2

Bericht door FujiMoetie »

Hi Arnold,

Voor de highlights gebruik je wel de Highlight Controller? Icoontjes helemaal links onder aan het scherm
En voor de snelheid, stel je de Demosaic sharp in tijdens het bewerken? Hoe lager die staat, hoe sneller die is, hoe hoger, hoe preciezer de demosaicing wordt. Voor high en shadow correctie dus lager zetten, voor verscherpen, omhoog...

Groetjes
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: RAW File Converter EX Version 2

Bericht door arnold_w »

Uiteraard, maar wat het doet is het contrast in de bewolkte lucht verlagen en dan krijg je een hele vlakke lucht zonder nuances, contrast en detail.
Het schijnt met DR200% RAW files wel goed te werken, maar daarvan heb ik momenteel even geen voorbeeld bij de hand.

Ik ben met name op het detail nog wat verder gaan tweaken en tegelijkertijd met C1 hetzelfde bestand aan het bewerken, maar ik moet wederom concluderen dat C1 veel meer micro detail heeft. SilkyPix is niet verkeerd en een hele verbetering t.o.v. de eerste versie, maar haalt het gewoon niet bij Capture One.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: RAW File Converter EX Version 2

Bericht door FujiMoetie »

Ik ga vanavond even stoeien, nu op het werk. Klinkt wel goed iig... ik gebruik SIlky nu in samen hang met PS CC...
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: RAW File Converter EX Version 2

Bericht door FujiMoetie »

Hey Arnold,

Ik heb even zitten stoeien met LR en Silky... ik krijg toch een redelijk goede match met LR/Silky in de highlight recovery

LR's hooglicht op -100, geeft bij mij het redelijke het zelfde resultaat als Silky's Highlight controller met de waarden : 50, 50, 100, 1.00

Ik moet zeggen ik heb wel even moeten spelen om het uit te vogelen. Ook als je de curve gebruikt wordt het e.a. nog iets meer net als in LR, terwijl de curve in lightroom dan weinig uitmaakt.
Ze behandelen de files anders, maar ik kan niet zeggen dat LR meer kan recoveren dan Silky

Groetjes
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Plaats reactie

Terug naar “Beeldbewerking”