FUJINON XF35mm F2 R WR

Gebruikersavatar

hannovandijk
Berichten: 20
Lid geworden op: do 28 aug 2014, 13:07
Gender:
Contacteer:

Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door hannovandijk »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Een mooie compacte lens, daarmee blijft je compacte systeemcamera ook echt compact. En daar heb ik destijds voor gekozen toen ik mijn Canon 40D wegdeed en een X-E1 kocht. Met de 18-55 een, voor mij, perfecte combi. Niks ten nadele van de 16-55, maar dat vind ik wel een lomp geheel worden.
Ik ga serieus overwegen om deze lens ook aan te schaffen.
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door Michele »

Nadeel mijns inziens: de onzinnige filterdraad van 43mm.... Wanneer leert Fuji dat je bij een objectievensysteem ook op dat gebied uniformiteit zou moeten betrachten? Ik heb 3 verschillende filtermaten in mijn tas zitten momenteel. Niet handig. Ook niet als je lensdoppen wilt uitwisselen.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door jhh »

Klopt, maar dan wordt de lens groter dan nodig is.
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door Michele »

Beslist, maar had 'm dan gewoon 49mm gemaakt... da's een gangbaar maatje en het objectief wordt er niet wezenlijk forser door.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door André »

Waarom 49mm? Dat is helemaal niet zo gangbaar. Zeker niet als Nikon gebruiker.
Ik vind 52mm dan ook veel gangbaarder, maar dan zit ik wel weer met de 14mm, de 18-55, de 56mm etc. Zo blijf je aan de gang.
Het objectiefje is volgens Fuji bedoeld voor straatwerk en docuwerk. Dan heb je al geen filters nodig.
De zonnekap lijkt me vele malen belangrijker. Als er dan persé toch een filter op moet neem dan een step-up ring voor de 52mm Nikon filters die je toch al hebt.
Dan hoef je ook geen nieuwe te kopen. Gewoon alles wat je al hebt passend maken met ringen e.d. Dan ben je nog goedkoper uit ook.

Waarom dan weer een 35mm er bij? Voor de WR alleen loont zich dat niet, voor mij.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: RE: Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door johant »

André schreef:Waarom 49mm? Dat is helemaal niet zo gangbaar. Zeker niet als Nikon gebruiker.
Er is meer dan Nikon. Ik heb nog een redelijke verzameling Pentax Takumar objectieven en bijbehorende filters, met inderdaad 49mm filtermaat.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door André »

Er is idd meer dan Nikon, maar dat maakt het dan weer niet gangbaar.
Gangbaar is dat gene waar er erg veel van voorkomen en dan komt er meer Nikon voor dan Pentax Tacumar, dacht ik zo.
Dat maakt Nikon 52mm filterdraad volgens mij dan ook een gangbare filterdraad.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door Michele »

een adapterring voor een insteek filtersysteem vanaf 49 is gewoon gangbaar en verkrijgbaar, eentje van 43 niet. Dan moet je eerst met een verloopring van 43 naar 49 of 52 gaan werken en daar weer een adapterring op plaatsen. Dat vind ik klungelen. En polafilters zijn in 43 ook stukken dunner gezaaid qua varianten dan 49mm. Tis bij Fuji niet zo erg als bij Olympus, maar 43mm valt echt volstrekt buiten de boot qua maat in de huidige line-up.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door jhh »

De kleinste maat maakt eigenlijk vooral wat uit voor een optische zoeker als de X-Pro1/2
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door André »

Jhh heeft hier een punt, denk ik. Daarom loopt het objectief ook taps naar de frontlens toe. Dat is ook wel logisch en zeker functioneel.
Michele, het is gewoon jouw wens dat het precies aan jouw wensen voldoet. Echter is het objectief niet voor of naar jouw wensen ontworpen, maar ik denk, eerder met de X-Pro 2 in gedachten is het wel logisch om deze wat meer uit het optische zoekerbeeld te houden. Daarmee heb je dan gewoon pech, want Fuji gaat dat echt niet voor jou veranderen, leer er mee leven. Voor mij zijn er een paar zaken belangrijk en wel: scherpte, Bokeh, Mechanische stevigheid, afmeting, gewicht, karakter en of het spatwaterdicht is of niet is en dat is al een bijzaak. Als een objectief niet aan de door jou gewenste criteria voldoet koop het dan gewoon simpelweg niet. Laat het verder gewoon los. Gangbaar is voor mij 52mm omdat het echt veel gebruikt wordt niet zoals de bekende 72mm . Leica gebruikt ook een andere maat zoals die 43mm. Dan past er ook nog een Leica zonnekapje of Rocoh GR kapjes en filters. Samsung NX doet er ook al aan mee. Allerhande accessoires zijn er met een 43mm draad te koop zoals ik ontdekte door eens te zoeken op de 43mm filterdraad. Gangbaarder dan je zou verwachten, dus. Je wilt gewoon geen extra materiaal kopen en jij wilt dat alles, speciaal voor jou, bij elkaar past. Dan koop je dit objectief toch niet. Koop dan enkel glas met de juiste maten. Je zult merken dat jij je opties voor mooi glas behoorlijk verkleind, maar hey, dat is niet mijn probleem. Ik gebruik o.a. ouder Nikon objectieven. Ik heb 2 filters. Een Nikon Cpola en een Big Stopper en beide zijn 52mm. Die passen overal op waar ik ze gebruik. Niet op mijn 14mm nee, maar daar wil je toch al geen pola gebruiken. Dat ziet er zo vlekkerig uit. ND gebruik ik werkelijk zeer zelden. Ik kan bijna alles zonder filters af en als ik het water wil fotograferen pak ik een objectief waar het filter op past zoals de 35mm f1.4 of een Nikon 28 of 50mm f1.8. Dan ben ik er ook want dat is iets dat weinig voorkomt. Daar ga ook me totaal niet druk om lopen maken. Mocht je toch accessoires zoeken voor deze 43mm schroefdraad kun je hier beginnen met vinden:
http://www.miniinthebox.com/nl/metalen- ... 20279.html
Mogelijk vindt je hier dan iets van je gading in het ongebruikelijke 43mm formaat:
https://www.google.nl/search?q=43mm+fil ... waCh3nPAt7
Laten we verder maar niet te veel tijd steken in iets onbeduidends als een filterdraad. ;)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: FUJINON XF35mm F2 R WR

Bericht door Michele »

Ik wil helemaal geen extra materiaal kopen, en zeker geen 35mm, noch de 1.4 noch de 2.0.
Het gaat me er alleen om dat Fuji momenteel steeds meer verschillende filtermaten introduceert en dat is gewoon niet handig vanuit systeemoogpunt. Hoe meer ze dat (internationaal) horen, hoe sneller er geluisterd wordt.
Voel je dus niet aangesproken, IK ben van mening dat het stom is.
Choose life, drive Maserati!
Plaats reactie

Terug naar “XF35mm F2 R WR”