commander gebruik

Gebruikersavatar

lobstertje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 jul 2015, 14:14
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: commander gebruik

Bericht door lobstertje »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

André, wat kun jij dingen helder brengen. Mag ik hierop aansluitend vragen wat je mij met een X-T1 en X-E2 zou aanbevelen om draadloos te flitsen?
Beetje strobist-achtig dus. Ik zie veel flitsers voorbij komen maar vraag me echt af welke te kiezen. Omdat mij eigenlijk niet duidelijk is welke nou het best met Fuji communiceert.
bvd
Nora
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: commander gebruik

Bericht door Illuminatus »

Als je de tijd hebt, misschien nog even wachten.
Fuji heeft de komst van de EF 500 aangekondigd voor mei 2016
http://www.dpreview.com/news/3602216377 ... x500-flash
en
Nissin heeft (ook voor Fuji) de I60 aangekondigd, nog onbekend wanneer.
http://www.fujirumors.com/nissin-i60a-f ... -fujifilm/
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: commander gebruik

Bericht door André »

Dat zijn idd nieuwe nog te verwachten opties waarbij de Nissin helaas geen TTL draadloze optie heeft voor Fuji. De Nissin heeft enkel TTL voor Fuji op de camera hotshoe. Draadloos enkel voor Nikon, Canon en Sony. Voor strobist gebruik valt die dan wel af.
Als je de specs van de EF500 bekijkt zie je al dat HSS (high speed sync) enkel kan met daarvoor geschikte camera's. Draadloos flitsen zou moeten kunnen in TTL tot 3 flitsers. Dat zal voor de huidige camera's dan niet werken want die optie zit niet in de camera's firmware. Je kunt de camera nu op commander zetten maar enkel 1 signaal instellen. Meerdere flitsers kun je met de camera's dus niet apart van elkaar aansturen. Daarmee werkt het dan niet. Dan zou er of een update in de firmware moeten komen en die is niet aangekondigd. Een andere optie zou een remote op de hotshoe kunnen zijn waardoor je wel meerdere groepen kunt instellen in TTL. Misschien komt er nog zo iets, maar dat is koffiedik kijken. Misschien kan iemand met meer ingang bij Fuji hier iets zinnigs over zeggen?

Ik gebruik zelf de Cactus V6 triggers. Die kunnen enorm veel flitsers aansturen van Nikon, Canon, sommige Youngnuo en Metz.
Ik gebruik mijn trouwe Nikon SB flitsers en een Cactus RF60 flitser die ik dan vanaf de camera manueel kan instellen.
Als je nog flitsers van Nikon of Canon hebt liggen hoef je geen nieuwe te kopen. Gewoon niet. Dat scheelt een enorme investering. Een en ander afhankelijk van de flitsers die je al bezit. Je werkt dan wel manueel en de flitser moet dan in TTL staan. Anders kan de Cactus de power niet regelen. Strobist style is toch al een manuele aangelegenheid dus maakt dat niet uit.

Het ligt er ook aan wat jij er mee precies wilt gaan doen.
Wil je echt strobist style gaan schieten met meerdere speedlights dan vind ik de Cactus V6 de oplossing.
Ook als je overgaat naar een ander merk camera kun je op de zelfde manier blijven doorwerken met het flitsen en de zelfde flitsers.
Schiet je enkel met 1 flitser kun je ook een kabel gebruiken of een hele dure TTL trigger voor de Fuji kopen, als geld geen rol speelt een optie.
Een belangrijk punt voor mij zijn de kosten en baten. Als amateur verdien ik niets met fotografie.
Dan kost het alleen maar een hoop geld. ;-) Dat is best maar dan wil ik absoluut een hoog rendement en dus lage kosten.

Het is simpeler dan je verwacht. Je moet het gewoon een paar keer doen en dan komt het vanzelf in orde.
Hier wat filmpjes met uitleg over de triggers en het gebruik: http://www.cactus-image.com/press-reviews.html
Kijk dan meteen ook of jouw flitsers, die je nog hebt, tussen de profielen staat die er al in zitten.

Als je al een Canon, Nikon en Pentax of een 3e partij flitser voor deze merken hebt kun je daar 1 trigger onder zetten. Een 2e trigger op de camera werkt dan als commander. Let wel dat de flitser wel TTL moet kunnen doen, terwijl je manueel instelt op de triggers.
Daarna kun je uitbreiden met b.v. de Cactus RF60 flitser. Ook daar heb ik er 1 van en die is al 2 maal op de stoeptegels geland tijdens een shoot. De paraplu werkt als een zeil buiten en dus ging die natuurlijk 2 maal om. Vol op de tegels en gewoon blijven flitsen. Dat noem ik sterk.
Dat zijn wat mij betreft blijvers.

Misschien is het handiger als je eerst vertelt wat je al hebt en wat je van plan bent Lobstertje.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “EF-X20”