De beste flitser voor de x-t1?

Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoAnnet
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 aug 2015, 14:35

De beste flitser voor de x-t1?

Bericht door FotoAnnet »

Voor ik mijn Canon 5D kan verkopen moet ik nog kunnen flitsen met mijn x-t1.

Laatst had ik bijna een flitser gekocht maar die kregen we in de winkel niet aan de praat. De flitserfunctie in het menu kon ik niet aanpassen. Net vond ik de oplossing op dit forum en flitsen lukt nu wel! Stille stand uit gezet en op mechanische sluiter ingesteld, dat was alles.

Maar ik heb dus nog geen flitser. De flitser die ik aan zou schaffen is de Fujifilm EF 42. Maar deze kan niet flitsen bij sluitertijden korter dan 1/180 (geen high-sync instelling) en die functie gebruik ik best wel vaak. Verder kon ik mijn Canon flitser radiografisch aansturen en zelfs de instellingen van de flitser veranderen via een apparaatje op de camera.

Is de EF 42 van Fujifilm inderdaad de beste optie of heeft iemand een betere suggestie?

wblink
Ex-fXf
Berichten: 531
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:15

Re: De beste flitser voor de x-t1?

Bericht door wblink »

Ik sluit me aan bij die vraag.
Ik flits niet vaak, maar zou het soms wel makkelijk (of nodig) vinden. Ik was gewend aan Nikon en alles ging eigenlijk zonder problemen "vanzelf". Is blijkbaar (?) bij Fuji niet zo.
Nou moe.
Willem.
Gebruikersavatar

AnneS
Berichten: 54
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 20:38
Locatie: Rijnmond

Re: De beste flitser voor de x-t1?

Bericht door AnneS »

Op MS (mechanische sluiter) zetten en t wonder voltrekt zich.
Gebruikersavatar

AnneS
Berichten: 54
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 20:38
Locatie: Rijnmond

Re: De beste flitser voor de x-t1?

Bericht door AnneS »

Nissin I40 bevalt mij prima :D
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: De beste flitser voor de x-t1?

Bericht door Illuminatus »

Ik zou nog even wachten met die E42. Als je de berichten mag geloven dan werkt Fuji aan een nieuwe flitser die binnen enkele maanden moet komen (aanvankelijk werd eerste helft 2015 genoemd, maar waarschijnlijk uitgesteld). Richtgetal 50, draadloze functionaliteit en ook High Speed Sync.
Het zou het wachten waard zijn.
De Nissin i40 is inderdaad beter dan de E42, maar heeft toch ook beperkingen. HSS mogelijk maar omslachtig. Vooral heel erg duur met een gemiddelde prijs van € 219,00.
De Nederlandse importeur houdt de prijzen strak en wil veel verdienen. In Duitsland gaat ie al voor € 159,00 over de toonbank.
De Canon flitsers zijn goed te gebruiken op de X-T1, maar niet ETTL, alleen manual.
De PocketWizards werken ook goed tussen X-T1 en de Canon flitsers, maar ook hier alleen in manual.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

Martain
Berichten: 79
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 00:30
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De beste flitser voor de x-t1?

Bericht door Martain »

Fuji heeft de opvolger voor de EF42 doorgeschoven naar 2016. Oorzaak is dat de fabrikant Metz uitstel van betaling heeft aangevraagd cq failliet is !

Men is nu op zoek naar een opvolger en Sunpak wordt genoemd.....

Kan en zal nog effe duren ben ik bang.....
Fuijfilm X-T1 | XF 10-24 | XF 18-135 R LM OIS WR | XC 55-230 | MHG-XT1-L
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: De beste flitser voor de x-t1?

Bericht door Ed Post »

Ik gebruik gewoon een Nikon SB-28....
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

FujiMoetie
Berichten: 302
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 17:34
Locatie: Heemskerk

Re: De beste flitser voor de x-t1?

Bericht door FujiMoetie »

Ik gebruik de EF42 als ik TTL wil, en voor de rest Yongnuo 560III's met XT controller... High-speed sync + TTL support zou ik voorlopig niet op rekenen. Dat wordt wel medio 2016. Dat en er zijn alternatieven voor HSS zoals een nd-filter.
Fujifilm X-PRO2 | XF 16 F1.4 R WR | XF 35 F2 R WR
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoAnnet
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 aug 2015, 14:35

Re: De beste flitser voor de x-t1?

Bericht door FotoAnnet »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Dus toch maar eerst mijn Canon 600EX proberen in de M-stand. Joekel van een ding, beetje uit verhouding maar ik heb hem volgende week nodig. Ik ga ermee an het experimenteren!
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: De beste flitser voor de x-t1?

Bericht door Ed Post »

Elke flitser met een eigen sensor is in de A-stand te gebruiken.
Camera op M, juiste sluitersnelheid instellen en diafragma op de camera en de flitser gelijk zetten evenals de ISO-waarde en gaan.
Voordeel van werken op deze wijze is dat je niet zo snel je batterijen van de flitser leeg trekt.
Wel bij gebruik van oude flitsers op de (mogelijk te hoge) ontstekingsspanning letten.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Plaats reactie

Terug naar “Fujifilm Flitsers”