Vintage Nikonglas (deel I)

Toon hier je foto's gemaakt met specifieke hardware (body's, objectieven e.d.)
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 21 times
Gender:
Contacteer:

Vintage Nikonglas (deel I)

Bericht door MauvdL »

Na een bezoekje aan de Photografica beurs in Hilversum eind 2018, waar een duizelingwekkende hoeveelheid aan ouwe meuk-lenzen te koop werd aangeboden, werd ik toch nieuwsgierig naar de prestaties van de mijn eigen oude Nikonglas op de X-T2.
Ik kocht een goedkoop adapter van K&F Concept (China, gratis verzending) die na een dag of 10 bezorgd werd.
Na wat quick & dirty tests merkte ik dat van al mijn lenzen (3 x non-AI, 1 x AI en een moderne G) de korte prime lenzen het best presteren. Vooral omdat de 43-86mm en de 135mm een behoorlijke lange minimum focusafstand hebben van zo’n anderhalve meter. Bovendien heb ik altijd al moeite met het handmatig scherpstellen op mijn Fuji.

De adapter past perfect op de X-T2, maar om de Nikkor’s erop te draaien kost redelijk wat moeite.
De ring op de adapter is om het diafragma te bedienen en werkt alleen als de lens op de kleinste opening staat. M.a.w. als de lens wide open staat is de draairing op de adapter zinloos.

Overigens, wat draaien de focus- en diafragmaringen toch ver-schrik-ke-lijk soepel van zo’n bijna 45 jaar oud objectief! (maar dat terzijde :-P)

De set :
Afbeelding


Ik heb een oubollige proefopstelling gemaakt en vervolgens alle lenzen op wide-open uitgeprobeerd. Het is geen studio-setting; het licht is gewoon kunstlicht uit LED plafondspots. No Poespas.
Afbeelding
35mm 1.8G (nee, geen vintage)

Afbeelding
Non AI 28mm f/3.5

Afbeelding
Non AI 50mm f/2.0

Afbeelding
AI 43-86mm f/3.5 (op 43mm)

Afbeelding
AI 43-86mm f/3.5 (op 86mm)

Afbeelding
Non AI 135mm f/2.8

Inderdaad is dit deel I, ik heb nog wat op lokatie gefotografeerd en dat nodigt weer uit om nog meer uit te proberen. Wordt vervolgd.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Bert
Berichten: 639
Lid geworden op: do 26 jan 2017, 20:56
Voornaam: Bert
Has thanked: 40 times
Been thanked: 59 times
Gender:

Re: Vintage Nikonglas (deel I)

Bericht door Bert »

Ik hou wel van dit "gescharrel".
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Vintage Nikonglas (deel I)

Bericht door Ed Post »

Ik doe niet anders.
Kast vol ouwe lenzenmeuk.

Overigens, eigenlijk heb je de verkeerde adapter. Deze is bedoeld voor de Nikon AF G objectieven omdat die geen diafragmaring hebben.
Voor de MF en AF(D) objectieven met diafragmaring moet je eigenlijk de N(AI) adapter hebben.
Neemt niet weg dat ze beiden werken op jouw objectieven.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Vintage Nikonglas (deel I)

Bericht door remoss »

Gaaf om zulke mooie objectieven te kunnen gebruiken met zo'n ring. Resultaten zijn prima zo te zien :duimop:
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Vintage Nikonglas (deel I)

Bericht door Ed Post »

Overigens, een lensbooster is voor de AI(S) objectieven nog handiger. Die heft de cropfactor op waardoor bijvoorbeeld een 24mm ook weer ongeveer een 24mm wordt, en bijvoorbeeld een 50mm weer een 50mm. Helaas dus geen AF.
Je hebt ze van heel duur (Metabones) tot relatief goedkoop (Mitakon Zhongyi Lens Turbo). De laatste heb ik ook en bevalt erg goed.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Gebruikersavatar

Skippy
fXf sponsor
Berichten: 221
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 21:54
Voornaam: Luc
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: Vintage Nikonglas (deel I)

Bericht door Skippy »

Die oude mooi geconstrueerde en gebouwde objectieven doen het soms (zeker niet altijd) verrassend goed zoals je ervaren hebt. De testfoto's zien er goed uit. De praktische inzetbaarheid, met name uit de losse hand (dus niet vanaf statief) is bij camera's zonder ingebouwde stabilisatie en langere brandpunten voor mij wat lastig. Plus natuurlijk de verlengingsfactor door de kleinere dan FX-sensor. Daarom gebruik ik mijn MF objectieven zelden. Zo'n lensbooster lijkt me wel wat.
Gebruikersavatar

Topic Starter
MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 21 times
Gender:
Contacteer:

Re: Vintage Nikonglas (deel I)

Bericht door MauvdL »

Ed Post schreef: zo 07 apr 2019, 00:07 Overigens, eigenlijk heb je de verkeerde adapter. Deze is bedoeld voor de Nikon AF G objectieven omdat die geen diafragmaring hebben.
Voor de MF en AF(D) objectieven met diafragmaring moet je eigenlijk de N(AI) adapter hebben.
Ik ben als vintage-beginner met een goedkope adapter gestart. K&F Concept heeft voor de Fuji X / Nikon combi 2 smaken: Nikon G/F/AI/AIS/D (die heb ik dus) en Nikon F. En voor €24 werkt het zo te zien.
Mocht ik echt de smaak te pakken krijgen dan zal ik me verder verdiepen in de mogelijkheden. Maar ik schrok even van de prijzen van Metabones!
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Ed Post
Berichten: 518
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 12:28
Locatie: Haarlem
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Vintage Nikonglas (deel I)

Bericht door Ed Post »

Ik gebruik ook allemaal van die goedkope Chinese adapters en ze werken allemaal prima.
Een flinke zooi Fujifilm camera's, objectieven, flitsers, adapters, oud glas en Canon AF objectieven met AF Viltrox adapter.
Wat zal ik nu weer eens meenemen?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware Showroom”