Vintage Nikonglas (deel II)
Geplaatst: ma 08 apr 2019, 18:41
Zie viewtopic.php?f=125&t=3544 voor deel I.
Handmatig scherpstellen. 't Is niet eenvoudig. Met de 12mm Samyang zet je 'm op oneindig met een passend diafragma en knippen maar.
Ik ben er nu achter gekomen dat het scherpstellen met de Nikkors 43-86mm en de 135mm heel erg lastig is. Alle 3 de FUJI-scherpstel-methodes geprobeerd, maar na de import in LR blijkt dat ik er vaak naast zat.
Wat wel zichtbaar wordt is het verschil in kwaliteit van de lenzen en hoe fraai (of niet) het bokeh tevoorschijn komt. Niet alles is even mooi, maar dat heeft deels te maken met de onderlinge verschillen in lichtsterkte van de Nikkors.
Verder viel mij op dat wanneer ik een buitenopname maakte van flink grote afstand (>30 meter) en begon met focusstand op oneindig, dat ik dan een onscherp resultaat kreeg. Verplicht frontfocussen was het devies. Zeer close fotograferen levert meestal de scherpste details op.
Voor de volgende serie ben ik teruggevallen op de 28mm en de 50mm en daar ben ik toch wel enthousiaster door geworden. Dat zijn blijvers met de beste IQ.
Alle foto’s zijn van statief genomen.
Impressie van mijn favoriete stek op de NDSM-werf in Amsterdam Noord...
Nikkor 50mm f/2
Nikkor 28mm f/11
Nikkor 28mm f/3.5
Nikkor 50mm f/4
Nikkor 28mm f/8
Nikkor 28mm f/5.6
Handmatig scherpstellen. 't Is niet eenvoudig. Met de 12mm Samyang zet je 'm op oneindig met een passend diafragma en knippen maar.
Ik ben er nu achter gekomen dat het scherpstellen met de Nikkors 43-86mm en de 135mm heel erg lastig is. Alle 3 de FUJI-scherpstel-methodes geprobeerd, maar na de import in LR blijkt dat ik er vaak naast zat.
Wat wel zichtbaar wordt is het verschil in kwaliteit van de lenzen en hoe fraai (of niet) het bokeh tevoorschijn komt. Niet alles is even mooi, maar dat heeft deels te maken met de onderlinge verschillen in lichtsterkte van de Nikkors.
Verder viel mij op dat wanneer ik een buitenopname maakte van flink grote afstand (>30 meter) en begon met focusstand op oneindig, dat ik dan een onscherp resultaat kreeg. Verplicht frontfocussen was het devies. Zeer close fotograferen levert meestal de scherpste details op.
Voor de volgende serie ben ik teruggevallen op de 28mm en de 50mm en daar ben ik toch wel enthousiaster door geworden. Dat zijn blijvers met de beste IQ.
Alle foto’s zijn van statief genomen.
Impressie van mijn favoriete stek op de NDSM-werf in Amsterdam Noord...
Nikkor 50mm f/2
Nikkor 28mm f/11
Nikkor 28mm f/3.5
Nikkor 50mm f/4
Nikkor 28mm f/8
Nikkor 28mm f/5.6