Online opslag/backup

Voor alle computer zaken
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Online opslag/backup

Bericht door remoss »

Het is al een aantal keer in diverse draadjes genoemd, online opslag. Om informatie hierover wat te bundelen dit draadje. Wat is er mogelijk, wie biedt wat en wat kost het. Deel je ervaringen hier.

Om de loef af te steken, ik gebruik Stack (of Stackstorage) van TransIp (https://www.transip.nl/stack/). Je kunt je daar registreren en als je een beetje geluk heb ontvang je snel een zogenaamde INVITE code, daar kun je dan je Stack mee activeren.
Bij Stack krijg je 1TB gratis opslag, voor mij voldoende. Uiteraard kun je uitbreiden, maar dat is vrij duur, er zijn veel goedkopere oplossingen. Voor €10/maand krijg je 2TB en voor €50/maand heb je 10TB aan opslag. Maar de gratis 1TB zal voor velen voldoende zijn.

Ook ondersteund TransIp webdav waarmee je je online opslagruimte gewoon in Verkenner kunt mappen als netwerkschijf (https://www.transip.nl/vragen/753-mijn- ... egen-mijn/).
Daarnaast zijn er wat Apps voor Windows, Mac en Linux maar ook Android en OiS zijn niet vergeten.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Online opslag/backup

Bericht door arnold_w »

OK, zojuist idd wat in een ander draadje gemeld, hierbij mijn ervaring.

Tijdje gebruik gemaakt van KPN back-up online, maar biedt voor mij onvoldoende mogelijkheden.
Het is een echte back-up oplossing, dus back-up & restore van bestanden m.b.v. een applicatie op de PC en alleen vanaf de pc vanwaar de back-ups oorspronkelijk zijn gemaakt.
Wanneer je je PC vervangt, zijn de gemaakte back-ups niet meer toegankelijk, wel om te restoren, maar niet om opnieuw een back-up te starten.
Ik heb al twee keer gehad dat ik anderhalve TB opnieuw kon uploaden, niet handig.

Je kunt de bestanden dus niet ook raadplegen vanaf een andere PC/laptop, laat staan de foto's bekijken op een tablet/smartphone.
Ook kun je geen netwerkmappen (NAS) back-uppen en is de oplossing slechts voor 1 PC te gebruiken (tenzij je een duur zakelijk abonnement neemt)

Tijd voor iets anders dus, maar eerst mijn eisenpakket op tafel gelegd.
- onbeperkte opslag
- prijs max 10,=/pmnd
- snelle upload tijden (uiteraard afhankelijk van je eigen upload snelheid van je ISP), bij mij is dat 100/100.
- alle bestanden toegankelijk vanaf elke werkstation, tablet of smartphone, waar ook ter wereld.
- encryptie op verkeer en bestanden
- servers in de EU
- goede helpdesk
- mogelijkheid netwerk schijven (NAS) te back-uppen
- back-up van meerdere computers

Ik heb dit gevonden bij https://www.backdrive.nl/

Er staat nu ruim 2.5 Tb geparkeerd aan RAW bestanden, bewerkte jpegs, LR archives, Capture One archives, PS actions en settings, vakantie video's, persoonlijk bestanden.
Alles is vanaf mijn iPhone te benaderen via een app of vanaf mijn laptop via een browser.
Wanneer je online jpegs op je mobile device of pc bekijkt zie je ook de previews van de foto's, zo heb je dus altijd en overal je gehele foto archief bij de hand.

Er is geen directe link in de verkenner, zoals bijvoorbeeld Dropbox, tenzij je de PLUS versie neemt, dan kun je gewoon met een netwerkdrive (webdav) werken (ik heb hier (nog niet) voor gekozen.
Voor de back-up geldt een retentie van 30 dagen, dus als je per abuis iets hebt verwijderd van de pc of een bestand hebt overschreven, dan kun je deze binnen 30 dagen herstellen.

Vlak na mijn eerste installatie op mijn vorige laptop had ik problemen met de real-time backup. Deze zorgt ervoor dat de gemonitorde directory alle bestanden die worden gewijzigd of nieuw worden neergezet, direct worden bijgewerkt.
Deze optie kun je aan- of uitzetten, maar bij mij deed deze het niet. Ik had via de website een ticket aangemaakt en binnen een uur werd ik teruggebeld door de helpdesk. Ze vroegen of ze mee mochten kijken op mijn laptop, de medewerker kon het zelf niet vinden en had het probleem bij software ontwikkeling neergelegd. Later bleek het een probleem in het OS te zijn, want na een herinstallatie van Windows werkte alles feilloos.
Je betaald voor deze service dus niets extra, ze zijn snel en behulpzaam en dat vind ik toch wel een pluspunt.

Verder zou je er je hele muziekcollectie naartoe kunnen zetten, zodat je overal ter wereld altijd je eigen muziek tot je beschikking hebt.
In de app is ook een fotoviewer en muziekspeler beschikbaar. Ik gebruik dat echter niet, omdat ik aan Spotify meer dan genoeg heb en muziek ook off-line kan gebruiken.

Kortom, ik ben zeer tevreden over backdrive en kan het iedereen aanraden die een grote hoeveelheid bestanden buiten de deur wil bewaren en er vanaf elke plek met elk device bij wil kunnen.

Startscherm iPhone
Afbeelding

Fotoviewer (jpeg)
Afbeelding
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen

jolanda
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 11:15

Re: Online opslag/backup

Bericht door jolanda »

Bedankt Rene, ik had mijn invite binnen een paar uur.

Inmiddels 25% van de ruimte in gebruik genomen; ik bij begonnen bij fotowerk van 2003 en zit nu in 2010.

Jolanda
Gebruikersavatar

Dalojan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:58
Voornaam: Jan
Contacteer:

Re: Online opslag/backup

Bericht door Dalojan »

Als ik het zo lees betaal je ongeveer 10 euro per maand voor 1Tbyte opslag, dan kan je toch voordeliger een externe HD kopen die heb je binnen een jaar terug verdient en gaat eindeloos mee omdat je hem alleen aansluit als je bestanden er naar toe of er van af wilt halen. En tevens optimaal beschermd wat betreft privacy omdat die in je eigen kast ligt. Ik heb een Fritz internet modem met een USB aansluiting dus kan ik hem eventueel in de vakantie daar aan hangen als ik van mijn vakantie bestemming foto bestand op die HD wil zetten. Andere oplossing is een NAS of je eigen file server, deze opties hebben dan wel een hoger prijs dan alleen een externe HD maar ook meer mogelijkheden.
Camera X-E1 ; X-E2s en X-T2
Lenzen 10-24mm, 18-55mm, 55-200 mm, 100-400mm, 1.4x teleconverter, 27 mm en een tussenring En op wensen lijst : 90mm
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Online opslag/backup

Bericht door arnold_w »

Dat is precies de "fout" die veel mensen maken, zelf een HD kopen en dan denken dat je veilig zit. Ook met een NAS loop je risico, ook al heb je je schijven gemirrord.
Je moet om te beginnen de discipline hebben om met regelmaat een back-up te maken, vervolgens moet je ervoor zorgen dat je twee schijven hebt op twee verschillende adressen, want wat nou als je huis afbrandt of er ingebroken wordt?
Ook hier komt de discipline weer om de hoek kijken, hoe vaak denk je de HD bij je familie op te halen om de bestanden over te zetten?
Verder is een HD wel degelijk gevoelig voor storingen, juist als deze niet vaak wordt gebruikt, de kans dat de leeskop in een permanente parkeerstand komt te staan is best aanwezig. Schijven gaan veelal langer mee als ze permanent draaien ipv van telkens te worden uitgezet. Het beste kies je dan voor SCSI server schijven of de WD black edition schijven die gemaakt zijn voor langdurig gebruik.

Maar goed, zoals ik in mijn ervaring met Backdrive al schreef, deze oplossing is niet beperkt tot 1Tb, maar is onbeperkt voor een tientje per maand en voor dat geld ga ik geen risico lopen en heb ik bovendien overal toegang tot mijn foto's.
Ook heb ik geen omkijken naar de back-up, omdat de gekozen directory's op de achtergrond continu worden bijgewerkt.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Online opslag/backup

Bericht door AVI-Foto »

Een 1TB is inderdaad een stuk voordeliger .... maar niet bestand tegen diefstal, brand, aardbevingen, overstromingen etc ;)
HD's hebben tevens niet het eeuwige leven.
Daarom juist die buitenhuis opslag in de wolken!

En er zullen vast ook wel een berg HD's bij Arnold thuis liggen gok ik ;D

edit: en Arnold was me al weer voor zie ik !
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Online opslag/backup

Bericht door arnold_w »

Wil je het echt weten?
1 QNAP NAS in RAID-1, hierop staan de bewerkte jpeg's, video's en muziek, tevens voor het bekijken op TV en luisteren naar muziek.
1 losse USB HD met RAW bestanden, ligt veilig opgeborgen en bij overzetten RAW bestanden van SD kaart naar HD wordt er meteen automatisch een back-up gemaakt naar Backdrive (cloud).
1 losse USB HD met JPEG bestanden, ligt veilig opgeborgen en na bewerking op de PC wordt er meteen automatisch een back-up gemaakt naar Backdrive (cloud).

Mijn bewerkte jpeg's staan dus op 3 plaatsen (2x in huis en 1x buiten de deur)
De RAW's 1x thuis en 1x buiten de deur.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen als je geen abonnement wilt, is een netwerkje en back-up servertje opzetten naar een vriend of familielid en dan via een VPN verbinding (of FTP) de bestanden daar naartoe back-uppen.
Kost in dat geval alleen een harddisk extra, maar ligt een kopie in ieder geval ergens anders. Nadeel is dat de PC en NAS aan beide kanten altijd aan moeten staan, anders kun jij of hij nooit bi de bestanden.
De stroomkosten op jaarbasis liggen niet ver af van een cloudoplossing, deze optie had ik een paar jaar terug en ben toen overgestapt op KPN back-up online en begin dit jaar op Backdrive.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Online opslag/backup

Bericht door AVI-Foto »

Ik gebruik ook STACK (sinds een paar maanden), alleen dan wel handmatig, heb niet zo heel veel toevoegingen dat het automatisch moet, is zo goed te doen, eens per maand of als ik er aan denk. Gaat wel tergend langzaam die uploads.

Daarnaast eens per week een autom. backup van nieuwe bestanden (foto, video, mp3 en div. downloads) van HD naar HD intern in mijn PC, voor het geval er één crashed.
Dan eens per maand een backup van de backup HD naar een losse externe HD.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

RiggoleM
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 23 mei 2016, 12:27

Re: Online opslag/backup

Bericht door RiggoleM »

Bedankt voor de tip omtrent STACK!

Momenteel is de NAS alles aan het syncen (Cloudsync) naar STACK. Is er vorige week donderdag aan begonnen en zit nu aan de laatste mappen van 2016... Ik heb op mijn NAS een max. upload (50% bandbreedte) ingesteld, waardoor het iets langer duurt.

Ik sla alles op een externe HD en die kopieert die naar mijn NAS en dus ook naar de wolken... Voelt toch iets veiliger want HD's gaan makkelijk stuk!
Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF18-55 - XF55-200 - Samyang 12mm f/2.0- XF23 f/1.4 - XF35 f/1.4 - Nissin i40
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Online opslag/backup

Bericht door remoss »

Zo heb je het erover en zo gebeurt het, de data schijf van 3TB in de PC naar de koppen. Gekke klik geluidjes en daarna niets meer, Windows ziet 'm niet eens meer. Gelukkig staan alle foto's op STACK, zo zie je maar ;)
Was ook wel te verwachten gezien alle problemen met dit type (http://www.extremetech.com/extreme/2222 ... lure-rates). Mijn exemplaar komt ook uit die periode. Zo ook de 2 3TB schijven in mijn NAS, die moet ik ook nog vervangen :(

Met de nieuwe schijf komt meteen een SATA USB reader mee (https://www.alternate.nl/Sharkoon/SATA- ... ct/1090704?). Eens kijken of daarmee nog wat te redden is, voor hetzelfde geld is de SATA poort op het moederboard de boosdoener, alhoewel die klikgeluidjes niet echt vertrouwd klonken.....
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “Computers”