Linux

Voor alle computer zaken
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

In tussen heb ik het ook op de oudere Mint machine draaien. Loopt soepeltjes. So far so good, :-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: Linux

Bericht door jhh »

Ik vind Linux op zich een heel sympathiek concept, min of meer vergelijkbaar met de zelfwerkzaamheid als bij Wikipedia? Maar ik zie tegen de moeilijkheden op om dat allemaal uit te vogelen...
Maar heel veel succes!
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Linux

Bericht door Johan1025 »

Zou nog even terugkomen op de programma's voor Linux zoals ik ze daar gebruik af en toe. Ik gebruik op linux Mint nu de volgende programma's GimP - Darktable - Raw Therapee voor de fotos
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Linux

Bericht door Muug »

Linux: onlangs nog heb ik het verschil tussen Linux en Windows aan een leek uitgelegd op een heel plastische manier, mbv een kast :
- Het Windows-OS is een complete kast, met deurtjes en schuiven en legplanken etc....Je koopt het en kan het meteen gebruiken.
- LInux-OS (zelfs de laatste Ubuntu's) is enkel het chassis van de kast. Deuren, schuiven, legplanken en zo moet je allemaal achteraf nog installeren wil je het écht en in zijn totaliteit kunnen gebruiken. Kortom, Linux is voor een DHZ-er.

De critici gaan zeggen dat dit een heel simpele versie is, maar voor non-ITers is zulks de beste werkwijze.

De aanleiding was dikke misérie met hun (ex-)windows-pc die door de buurjongen naar linux geconverteerd was omdat de ouwe laptop te traag was geworden. Buurjongen had nogal een korte neus en zag niet ver genoeg.... al hun mails kwijt, vliegtuigtickets incluis, documenten en foto's foetsie etc etc Daar heb ik wel wat werk gehad ja.
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

De analogie met de kast vind ik een leuke, maar laten we dan van Window een nis maken waar meteen alles open toegankelijk is en van Linux een afsluitbare brandkast met een redelijk slotje er op. Dat slotje is voor mij van cruciaal belang.

De kracht van Windows is niet een geweldig systeem dat uit de doos meteen werkt, maar het grote markt aandeel waardoor de meeste software ook voor Win wordt gecodeerd.
Daarom blijven de meeste mensen ook bij Win. Ik vindt mijn privacy belangrijker. Daarbij ben ik geen gamer hoewel Steam ook op Linux draait.
In mijn geval kan ik verder ook alles in Linux vinden wat ik in Windows doe m.u.v. Lightroom en mijn Color Checker Passport. Om nu voor 1of 2 programma's mijn principes te grabbel blijven gooien terwijl dat niet hoeft is niet mijn ding. Als de software de baas wordt over de gebruiker i.p.v. de gebruiker de baas over de software dan gaat er iets helemaal fout. Je koopt ook geen auto zonder stuur. Dat is als rijden in een bus of trein. Je komt wel waar je wezen moet maar via welke route heb je niets over te vertellen. Ook heb je er niets over te vertellen wie er onder weg allemaal in en uitstapt. Dat wordt allemaal voor je beslist en bepaald.

Besef dat je met Win10 toestemming hebt gegeven dat Microsoft van alles te pas en te onpas van en op je PC kan en mag zetten zonder dat je er weet van hebt of er iets tegen kunt doen. De achterdeurtjes staan open met jouw toestemming. Ook je persoonlijke gegevens liggen te grabbel. Wat te denken van je internetbankieren of je belasting zaken. Alles wordt doorgespeeld. Als je dat niet kan schelen dan blijf vooral lekker bij WIn. Niets mis mee en daar mag je voor kiezen. Mij stuit het tegen de borst. Daarbij kan een ander ook nog misbruik maken van die achterdeurtjes. In de privacy instellingen kun je misschien voor een deel dichtzetten, maar hoeveel achterdeurtjes heb je niet gezien? Niemand weet het want de code is niet open. Niemand kan dat checken m.u.v. Microsoft. Niemand kent het hele programma waardoor bepaalde zaken niet zichtbaar zullen zijn. Daar zit de kracht van Linux. Als daar iets niet in klopt komt het snel boven tafel want het is open. Moet je dan af en toe zelf een driver op sprokkelen? Tja, als je het nieuwste materiaal gebruikt of een bepaald merk beeldkaart. Dat deed ik vroeger ook al met Win95. Voelt weer als vroeger en voor mij geen probleem. Grappig is ook dat je Linux machines kunt kopen met Linux geïnstalleerd en al, net zoals Win en Mac. Het is er allemaal al enkel niet zo bekend. Het is onbekend en dat maakt onbemind.

Dat licht aan de jongen en de eigenaar van de laptop die geen backups draait. Dat moet je ook bij Win gewoon doen. Dat is al sinds de DOS tijd het geval. Dat staat compleet los van Linux. Dat gebeurt ook met een reinstall van Win.

Uiteindelijk gaat het om keuzes maken. Meegaan met de stroming of je eigen weg gaan.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door AVI-Foto »

Haha, ik zou als ik jouw was ook alvast maar een aluminium hoedje vouwen voor op je hoofd .... voor het geval er een satelliet is die je gedachten leest als je buiten loopt .... ;))
MOD EDIT:
Ik snap dat het leuk is bedoeld maar men kan zich dit persoonlijk aantrekken. Gaarne daar rekening mee houden a.u.b.!
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Dalojan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:58
Voornaam: Jan
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door Dalojan »

Het is ieder geval bekend dat er bedrijven zijn die het niet zo nou nemen met privacy en buiten G**gle en Faceb**k hoort ook Microsof(t) met hun Windows 10 in die rij thuis. Maar ieder de keus wat hij gebruiken wil want die bedrijven zeggen het zelf dat ze dat doen maar bijna niemand leest de totale voorwaarden, en zijn ter goede trouw.
Camera X-E1 ; X-E2s en X-T2
Lenzen 10-24mm, 18-55mm, 55-200 mm, 100-400mm, 1.4x teleconverter, 27 mm en een tussenring En op wensen lijst : 90mm
Gebruikersavatar

Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Linux

Bericht door Muug »

André schreef:Besef dat je met Win10 toestemming hebt gegeven dat Microsoft van alles te pas en te onpas van en op je PC kan en mag zetten zonder dat je er weet van hebt of er iets tegen kunt doen.
Om bij kasten en deurtjes te blijven : wist je dat er voor W10 al tools bestaan om alle mogelijk deurtjes dicht te timmeren?
http://dws.wzor.net/
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door AVI-Foto »

@André: Heel, heel erg sorry .... zal er (proberen) in de toekomst rekening mee te houden ... :oops:
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Linux

Bericht door Muug »

Het trieste is niet eens de eventuele kwetsende aard van de opmerking, maar eigenlijk vooral dat André niet eens overdrijft... Windows 10 verzamelt ALLES wat je doet op je pc.... en ze doen er hun profijt mee... en ze verkopen het aan anderen die daar ook hun profijt mee doen... zoek eens enkele minuten naar - ikzegmaarwat - een toerfiets voor mannen. En ga dan wat surfen, FB of marktplaats of zo. Geheid krijg je reklame van bedrijven die jou de fiets van je dromen kunnen verkopen. "If you don't pay for product you are the product"
Mooi artikel trouwens: http://www.nrc.nl/next/2016/03/01/het-p ... ij-1595423
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door AVI-Foto »

Zucht ....

Hebben jullie je smart telefoon uit als je in een stad loopt?
Pinnen jullie niet in een winkel?
Hebben jullie geen korting kaarten?
Doen jullie al je bankzaken via acceptgiro kaarten?
Gebruiken jullie geen IDEAL, Paypal etc?
Bestellen jullie nooit online?
Heb je je medisch dossier niet gedeeld?
Belasting aangifte al eens ingevuld? Hoeft namelijk niet meer want alles hebben ze al voor je ingevuld.
Gebruiken jullie geen webbrowsers?
Nog steeds een telefoon met een draadje?
Geen online opslag ergens?

Zo weet ik er nog wel een paar.

Het is een Utopie je "veilig" te denken voor elektronische commercie. Of je nu Linux, Windows of OSX gebruikt, je hele hebben en houden ligt toch al wel op straat voor de eventuele cyber crimineel of reclame man.
Een Linux machine uit puur privacy overweging vind ik persoonlijk overdreven, dat lijkt me duidelijk.
Linux om het anders te willen, oké, daar kan ik me in vinden.
Linux om veiliger te zijn tegen hackers en virussen en trojans?
Operation Windigo, 500.000 gedupeerden?
Root level control; Grinch bug?

Denk je dat het anders was voor W10?

Windows 10 verzamelt ALLES wat je op je PC doet? Ach kom nu toch .... dat is wel heel erg leeuwen en beren op de weg zien.
Dat noemen ze data mining, wat jij doet gaat op een hele grote hoop met miljoenen anderen. Je gelooft toch echt niet dat dit een persoonlijk nadeel geeft?

Enne als jij zo'n toerfiets advertentie op je beeldscherm ziet, verplicht je dat gelijk om hem te kopen?

Meest simpele als je "bang" bent voor je privacy: doe nooit en te nimmer je computer aan het internet, heb je nergens last van .... de rest is jezelf voor de gek houden.
Ga dan zeker niet in forums persoonlijke berichten of foto's delen.
En zeker niet op Facebook en Google+ en dan uit privacy Linux draaien ..... :-@

Linux uit hobby oogpunt? Top! Ga je lekker te buiten, een computer hobby is altijd leuk!
Uit privacy overwegingen? Ik zou er toch nog eens een nachtje overslapen, zeker als je de bekende programma's wil blijven gebruiken.

Mijn opinie; zint het je niet? "klik dan verder" .... ik ga er verder niet op in, voor het geval ik weer vreselijk kwetsend ben ...

PS Andre? Zit je nog op NCN of LC? Stuur eens een PB naar Kroontje, volgens mij draait hij al jaren Linux.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Plaats reactie

Terug naar “Computers”