Linux

Voor alle computer zaken
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door AVI-Foto »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Zucht ....

Hebben jullie je smart telefoon uit als je in een stad loopt?
Pinnen jullie niet in een winkel?
Hebben jullie geen korting kaarten?
Doen jullie al je bankzaken via acceptgiro kaarten?
Gebruiken jullie geen IDEAL, Paypal etc?
Bestellen jullie nooit online?
Heb je je medisch dossier niet gedeeld?
Belasting aangifte al eens ingevuld? Hoeft namelijk niet meer want alles hebben ze al voor je ingevuld.
Gebruiken jullie geen webbrowsers?
Nog steeds een telefoon met een draadje?
Geen online opslag ergens?

Zo weet ik er nog wel een paar.

Het is een Utopie je "veilig" te denken voor elektronische commercie. Of je nu Linux, Windows of OSX gebruikt, je hele hebben en houden ligt toch al wel op straat voor de eventuele cyber crimineel of reclame man.
Een Linux machine uit puur privacy overweging vind ik persoonlijk overdreven, dat lijkt me duidelijk.
Linux om het anders te willen, oké, daar kan ik me in vinden.
Linux om veiliger te zijn tegen hackers en virussen en trojans?
Operation Windigo, 500.000 gedupeerden?
Root level control; Grinch bug?

Denk je dat het anders was voor W10?

Windows 10 verzamelt ALLES wat je op je PC doet? Ach kom nu toch .... dat is wel heel erg leeuwen en beren op de weg zien.
Dat noemen ze data mining, wat jij doet gaat op een hele grote hoop met miljoenen anderen. Je gelooft toch echt niet dat dit een persoonlijk nadeel geeft?

Enne als jij zo'n toerfiets advertentie op je beeldscherm ziet, verplicht je dat gelijk om hem te kopen?

Meest simpele als je "bang" bent voor je privacy: doe nooit en te nimmer je computer aan het internet, heb je nergens last van .... de rest is jezelf voor de gek houden.
Ga dan zeker niet in forums persoonlijke berichten of foto's delen.
En zeker niet op Facebook en Google+ en dan uit privacy Linux draaien ..... :-@

Linux uit hobby oogpunt? Top! Ga je lekker te buiten, een computer hobby is altijd leuk!
Uit privacy overwegingen? Ik zou er toch nog eens een nachtje overslapen, zeker als je de bekende programma's wil blijven gebruiken.

Mijn opinie; zint het je niet? "klik dan verder" .... ik ga er verder niet op in, voor het geval ik weer vreselijk kwetsend ben ...

PS Andre? Zit je nog op NCN of LC? Stuur eens een PB naar Kroontje, volgens mij draait hij al jaren Linux.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door remoss »

Ik kan helaas niet meedoen aan deze discussie. Het zal me namelijk volledig worst zijn wat ze van me weten. Heb niets te verbergen...
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

@ Arjan
Tja, je mag het onzin vinden. Dat is je goed recht. Daarin verschillen we duidelijk van mening.

Ik er een bloedhekel aan als anderen dingen van me wegnemen zonder dat ik daar mee akkoord ben of me iets opdringen.
Of dat nu een camera uit mijn huis is of informatie van mijn PC maakt daarbij geen verschil.
Paypal heb ik niet. online aankopen doe ik beperkt bij een beperkt aantal aankoop adressen en dan hebben we het over camera spul. Geen camera zaken hier.
Het meeste wordt hier opgehaald bij de lokale retailer en meestal met contanten betaald. Zo weet ook de bank niet precies waar ik mijn geld allemaal aan uit geef.
Ik heb het nog nooit anders gedaan.

@René
Ik heb ook niets te verbergen. Helemaal niets, maar dat wil niet zeggen dat ik alles dan maar op straat moet smijten of daar aan mee moet werken. Dat is het andere uiterste.
Er is nog zo veel grijs gebiedt tussen zwart en wit te vinden, lijkt mij. Waarom worden mensen altijd bang genoemd als ze ergens tegen zijn? Ook zo'n trend die nergens op slaat.
Ik doe toch ook mijn deur op slot als ik het huis verlaat. Waarom dan mijn PC niet? Wedden dat jij je deur ook op slot doet? Echter je PC dus niet. Is dat logisch? In mijn ogen niet, maar goed, dat mag je zelf bepalen natuurlijk.

Als zij, MS, voor mijn info betaald krijgen kunnen ze mij ook, voor mijn info, gaan betalen. Dat lijkt mij eerlijk en mijn recht. Dat gebeurd echter niet en dat is in mijn ogen niets anders dan diefstal. Het wordt je op een slinkse en achterbakse manier afgetroggeld en via de ULA wettelijk netjes dichtgespijkerd of via cookies gejat. Daar ben ik geen liefhebber van en dus maak ik het zo moeilijk mogelijk om op die manier mijn informatie beter af te schermen.

Dat Linux niet helemaal virus/trojan vrij is weet ook iedere Linux gebruiker wel. Wel veel minder dan bij Windows. Dat is ook een feit.
Mijn telefoon kan idd afgeluisterd worden en de microfoon aangezet worden terwijl de telefoon uit staat, mijn betalingsverkeer kan getraceerd worden, ze kunnen mij zelf nog gaan chippen etc. Kan allemaal. Mijn PC echter straks niet meer. Betalen kan nog met contant geld. Je telefoon kun je thuis laten en niet iedereen kan zo maar even tappen. Dat is echter allemaal versnipperde data, maar je PC, en ook je smartphone, is een verzamelbak vol gecorreleerde data over aankoop gedrag, surf gedrag, bancaire zaken, belastingen, sofinummer, kopie ID, familieverbanden, etc, etc, etc.
Breek die PC open en je hebt alles netjes en makkelijk bij elkaar op 1 hoop. Dan hoeft men het niet meer bij elkaar te zoeken, want het ligt al bij elkaar. Zelfs je mening over zaken kunnen ze dan mee pakken. Alles op je PC ligt te grabbel. Je vrijheid van meningsuiting komt zo ook in het gedrang. Kijk naar hoe de politie op bezoek gaat bij stakende brandweer lieden om te intimideren. Dit terwijl je volgens internationaal recht gewoon mag staken. Dat gebeurde 10 jaar geleden echt niet. Aan de andere kant kan een hacker je computer ook gebruiken via een openstaande achterdeur waardoor jij, buiten jouw schuld om, in de problemen kunt komen. Dat gebeurd wel vaker. Dan maak je het hun wel heel makkelijk. Ik ga het hun iets moeilijker maken. Die keuze mag ik maken.
Ik wil simpelweg geen Windows 10. En dan heb je niet veel keuze meer. Mac is niet anders dan Win. Dan blijft Linux over. Dat is een kwestie van deductie en logica.

Voor mij is het een principe kwestie. Niet meer en niet minder.

Over operatie Windigo mag je ook vermelden dat het servers betrof en geen kwetsbaarheid in Linux!!!.

Zonder Sudo (Super USer Do) password geen installatie op een Linux machine. Gewoon niet! Ook niet door een hacker.
Linux heeft een firewall en kent ook virusscanners om Windows virussen er uit te vissen als je b.v. je USB stick van Linux naar Win en vice versa gebruikt. Kwaad kan een Win virus op een Linux niet. Dan ben je net als een drager. Je kunt anderen besmetten maar zlef wordt je er niet ziek van.

Security experts van ESET® hebben samen met CERT-Bund en andere agentschappen een wijdverspreide cybercrime campagne blootgelegd. De aanval, door onderzoekers tot “Operatie Windigo” gedoopt, heeft geresulteerd in geïnfecteerde servers die miljoenen spamberichten versturen.
“De Ebury backdoor die ingezet is in de Windigo cybercrime operatie maakt geen gebruik van een exploit of kwetsbaarheid in Linux of OpenSSH,” legt Léveillé uit. “Het is handmatig aangebracht door een aanvaller. Het feit dat zij dit handmatig op tienduizenden verschillende servers hebben kunnen doen is ijzingwekkend. Antivirus en 2-factor beveiliging zijn alom bekend op desktops, maar wordt helaas zelden ingezet om servers te beschermen waardoor ze kwetsbaar blijven voor het stelen van credentials en eenvoudig ingezet kunnen worden voor het verspreiden van malware.”

Bron: http://www.eset.com/nl/over/press/artik ... n-windigo/
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

@Muug,

Staat er in de ULA dat je alle deurtjes dicht kunt doen?
Als alle er niet staat worden ook niet alle deurtjes bedoeld.

Ga er maar van uit dat de juridische afdeling dat heel goed nagekeken heeft.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Linux

Bericht door Muug »

Dat weet ik allemaal, maar je zou versteld zijn hoeveel mensen het niet weten...
En het is niet omdat je onschuldig bent, dat iedereen alles van jou moet of mag weten, een krom argument dat velen gebruiken om te verrechtvaardigen dat alles geweten mag zijn. Vertel jij op café met luide stem alles aan iedereen?
Anoniem op internet is onmogelijk, of toch zeer zeer moeilijk, maar we kunnen maar roeien met de riemen die we hebben.
Dat gezegd zijnde : ik hou niet van linux, ik werk al heel mijn leven op Windows ;-)
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

Je slaat de spijker behoorlijk op z'n kop.

Er zijn heel veel mensen die het niet weten, niet willen weten en naïeve mensen die denken dat alles vanzelf wel goed komt.
Helaas werkt dat niet zo. De gedachte aan een politiestaat kan sommige mensen onbehaaglijk laten voelen.
Als je echter het boek 1984 hebt gelezen komt het wel in de buurt, zo langzaam aan, hihi.

Anoniem op internet is moeilijk, maar niet onmogelijk.
De mogelijkheden zijn er om encryptie te gebruiken en ook om moeilijker traceerbaar te zijn.
Als ze je op de korrel hebben lukt het idd niet. Zolang ze je niet op de korrel hebben kun je anoniem worden.
Daar zijn oplossingen voor: https://nl.wikipedia.org/wiki/.onion

Snuffel hier maar eens rond. Dan wordt het wel duidelijker: http://www.gfi.com/blog/the-top-24-free ... ncryption/

Er zijn providers die anonieme mail aanbieden. Betaalde service is betrouwbaarder dan gratis. Dan vindt je vaak het IP weer in de broncode.
Je moet je wel verdiepen in de materie als je anoniem wilt zijn. Het gaat niet ff uit de losse pols, maar het kan wel. ^:)^
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

Er is heden een kleine aanvulling. Het probleem van privacy schending is groter dan gedacht. Intel heeft aangegeven dat er in hun chips lekken zitten. Zoals de Amerikaanse overheid al in de 80-er jaren al wenste is het dus al jaren. Het hele computer gebeuren zit vol met achterdeurtjes.

https://security-center.intel.com/advis ... geid=en-fr

Dus moet je al gaan zoeken naar computers met een Non-Intel chipset. BEginnende bij de BIOS, CPU, geheugen etc. etc. etc.
De soep is hier heter dan ze gegeten wordt. Dan heb ik maar beperkte mogelijkheden. Op Light Zone kan ik geen X-T2 RAF files openen. Ik ben dus weer terug op een Win 8.1 machine en LR 6.12 voor de fotografie.

Voor de rest, zoals e-mail en internet nog een 2e machine met Linux en zonder Intel zoeken.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door Patrick »

Gewoon virtueel draaien als je PC het aan kan. Heeft het onveilige spul z'n eigen "zandbakje"...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

Ik weet Patrick. Toch bedankt voor de tip. Heb VM Virtual Box gebruikt maar dat loopt niet lekker met LR.

Deze dus: https://www.virtualbox.org/
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door Patrick »

Ik bedoelde je Linux in een boxje. Jij ook?
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

Nope, ik bedoel Windows in een boxje en daarbinnen een Win virtuele omgeving maken waarin je dan LR installeert.
Met GNU/Linux in een boxje draait de machine nog steeds onder het lekkende Windows. Als ik die lekkage niet wil
moet ik toch echt GNU/Linux als OS draaien en Win in de virtual box gooien en in die omgeving LR onder die virtuele Windows installeren.
Maar goed, dat draait dus voor geen meter.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “Computers”