Linux

Voor alle computer zaken
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Linux

Bericht door André »

Wie hier bewerkt zijn/haar foto's op een Linux computer?
Op 1 machine na heb ik alles op Linux draaien. Ook Lightroom draait er op. Niet geweldig maar het draait.
Ik zoek een oplossing om het beter te laten draaien. Ik heb het nu onder Linux Mint 17.3 m.b.v. playonlinux aan de praat gekregen op een ASUS I3 quad core machine.
Het zou dit aan moeten kunnen. Zodra ik LightRoom goed kan draaien op een Linux machine gaat windows er helemaal uit.

Wie heeft hier meer ervaring mee?
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door mqaa »

Geen ervaring mee maar het zal altijd een probleem blijven denk ik. Iets wat niet voor Linux geschreven is toch er op laten draaien dmv een emulator of iets degelijks is nooit optimaal.
Marc
Gebruikersavatar

Johan1025
Berichten: 429
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 07:21
Voornaam: Johan
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 16 times

Re: Linux

Bericht door Johan1025 »

Op Linux kon ik zelfs al heel snel de raw van fuji zonder probleem lezen, Ik kom ngog met het juiste programma :)
Tumblr | X-70 | X-Pro 3 | XF 16mm F1.4 R WR | XF 8-16mm F2.8 R LM WR | XF 33mm F1.4 R LM WR | XF 50mm F1.0 R WR| XF 16-55mm F2.8 R LM WR | XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR | XF70-300mmF4-5.6 R LM OIS WR
Gebruikersavatar

Dalojan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:58
Voornaam: Jan
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door Dalojan »

Al gedacht aan GIMP ? Is een redelijk uitgebreid foto bewerkings programma, ik weet alleen niet zeker of daar ook een RAW converter bij zit of aan gelinkt kan worden. Verder doet het wat denken aan de mogelijkheden van Photoshop.
Ik zal het hier ook eens proberen op mijn Linux machine (Ubuntu) maar dat mag eigenlijk niet uitmaken.
Groetsz,
Jan Mulder
Camera X-E1 ; X-E2s en X-T2
Lenzen 10-24mm, 18-55mm, 55-200 mm, 100-400mm, 1.4x teleconverter, 27 mm en een tussenring En op wensen lijst : 90mm
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

Hoi Jan, dank je voor het meedenken.

Yep, Gimp is het eerste waar ik naar gekeken heb.
Dat past absoluut niet bij mij als Lightroom gebruiker. Lichtroom biedt mij precies wat ik zoek.
Als ik Lightroom niet goed onder Linux kan laten draaien zoek ik een vergelijkbaar progje.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

Daarbij heeft Gimp geen RAW converter. Het werkt enkel in JPG of Tiff in 8 bit.
Ik schiet in Adobe RGB.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Dalojan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:58
Voornaam: Jan
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door Dalojan »

LightZone heeft ook een Linux versie en dat is min of meer vergelijkbaar met Lightroom. Op mijn Ubuntu 15.10 draait LightZone en kan ook overweg met de Fuji RAW files. Ik denk dat dat een bruikbare optie is.
Camera X-E1 ; X-E2s en X-T2
Lenzen 10-24mm, 18-55mm, 55-200 mm, 100-400mm, 1.4x teleconverter, 27 mm en een tussenring En op wensen lijst : 90mm
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

Dank je Delojan, Die heb ik idd intussen ook gevonden en gedownload. Al vast op mijn Win8 machine om het te bekijken. Ziet er idd veelbelovend uit.
Luminantie profielen kunnen met de Color Checker Passport worden gemaakt. Echter nog geen kleurprofielen vanuit de Color Checker Passport. Tenminste nog niet gezien.
Het ziet er idd niet verkeert uit, hoewel het geen Lightroom is. Daar gooi ik dan ook geen geld mee weg. Ik ga een tijdje met deze spelen. Eens kijken of dit het gaat worden als ik LR 5.7 niet fatsoenlijk aan de praat kan krijgen. De Linux beeldkaart drivers voor mij laptops ook al vast binnengehaald, vaak het struikelblok bij Linux als het om fotobewerking gaat, zover ik lees. Gelukkig heeft ASUS ook Linux drivers voor mijn ATI en Nvidia beeldkaarten. Daar zal het niet aan gaan liggen. Tot nog toe heeft niemand een laptop als de mijne onder Linux laten draaien. Dus dat wordt interessant. Het is een ASUS Rog G751JY. Een vlotte jonge knul met behoorlijke capaciteiten. Die kan nog jaren mee. Onder Linux wel 2 maal zo lang.;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Dalojan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:58
Voornaam: Jan
Contacteer:

Re: Linux

Bericht door Dalojan »

LightZone werkt heel anders dan Lightroom maar de mogelijkheden zijn zeker net zo uitgebreid en goed toepasbaar. Benadering is wel anders maar je komt niets te kort denk ik uitgezonderd de Fuji filmsimulatie profielen, die heb ik nog niet gevonden maar misschien heeft iemand die wel gemaakt, en dan kan Google wel je vriend zijn. Er zijn ook aardig wat verduidelijkende tutorials te vinden, de een beter dan de ander. Maar je leert er altijd van en geeft een goede indruk over hoe je er mee kan werken. Je kan het ook gebruiken als externe editor in lightroom en dat is ook niet echt ongebruikelijk. LightZone schijnt een topper te zijn als het gaat over contrast en belichting manipulatie. Ik kende het voor vandaag ook niet dus zit ik in dezelfde leerfase . . . .
Camera X-E1 ; X-E2s en X-T2
Lenzen 10-24mm, 18-55mm, 55-200 mm, 100-400mm, 1.4x teleconverter, 27 mm en een tussenring En op wensen lijst : 90mm
Gebruikersavatar

Topic Starter
André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Linux

Bericht door André »

In tussen heb ik het ook op de oudere Mint machine draaien. Loopt soepeltjes. So far so good, :-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “Computers”