overdrachtsproblemen X-T2 naar pc/laptop

Voor alle computer zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
René Diepenbroek
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 08:32
Voornaam: René

overdrachtsproblemen X-T2 naar pc/laptop

Bericht door René Diepenbroek »

Het stoorde mij ontzaglijk dat mijn nieuwe X-T2 het 'niet goed deed' v.w.b. de overdracht van de camerabeelden naar mijn pc. Dat heeft tot het volgende geleid:

• Bij mijn X-T2 bleef de overdracht van beeldbestanden vanuit de camera naar de pc consequent vastlopen na verschillende aantal te hebben overgezet (bij de testen zaten er steeds tussen de 100 en 250 beelden op één geheugenkaartje). Het overzetten deed ik zowel met de Verkenner als met MyFinePix Studio. Hetzelfde gebeurde er als ik de beelden wilde overzetten naar mijn laptop. Op beiden draait Windows 10, voorzien van de laatst uitgebrachte grote update: Windows 10 Anniversary Update.
• Zoeken op internet leverde m.b.t. problemen rondom de overdracht van beeldbestanden vanuit de X-T2 naar een pc/laptop niet veel op. Een paar meldingen van overdrachtsproblemen.
• Ik heb gecheckt of ik op beide computers de meest recente versie van de usb-controller drivers aan boord heb en dat is het geval. Op de Intel site geen meldingen ten aanzien van (mogelijke) problemen van deze drivers én Windows 10.
• Omdat ik op beide systemen Windows 10 heb draaien heb ik mijn imagetank NextoM1 gebruikt. Hier zet ik tijdens mijn vakantie de beelden op omdat mijn vorige camera een beperkte geheugenkaart aan boord had. Dit systeem werkt onder een Linux-variant. Wat schetst mijn verbazing: hier werkt de camera feilloos mee. Beide slots (backup-modus op de X-T2 ingesteld) worden probleemloos naar binnen gehaald en aan het eind correct geverifieerd door de NextoM1.
• Weer gezocht op internet en daar vind ik dat bepaalde Intel drivers samen met Windows 10 problemen hebben. Zeer waarschijnlijk zijn die driverproblemen ontstaan na de grote Windows 10 Anniversary update van een paar maanden terug. De Intel drivers functioneren niet correct.
• Vervolgens een laptop gecharterd waarop Windows 7 staat: bestanden worden probleemloos overgezet vanuit de X-T2 naar de laptop.
• Omdat ik er weinig voor voel deze overdracht op mijn pc met Windows 7 uit te testen (kost me teveel tijd om dit opnieuw te installeren naast andere problemen die dan ontstaan) maar ik nu wel overtuigd was dat de problemen bij de Intel-drivers lagen heb ik een Ubuntu variant (Linux) naast Windows 10 op mijn pc geïnstalleerd. Ubuntu stuurt met eigen drivers de USB-poorten op hetzelfde moederbord aan. Ook hier was het resultaat: probleemloos inlezen met exact dezelfde hardware.
De conclusie is overduidelijk:
1. de Intel drivers samen met Windows 10 (voorzien van de laatste updates) functioneren samen met mijn moederbord (ASUS P9X79-E WS voorzien van 64GB ram) niet goed. Het is dus wachten tot het moment dat Intel met aangepaste, goed werkende drivers komt.
2. Aan de Fujinon X-T2 mankeert v.w.b. de usb-3 en usb-2 overdracht dus niets.

Wellicht lopen andere bezitters van een X-T2 ook tegen dit probleem aan. Ik hoop dat je met deze informatie dan wat kunt doen.

René
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: overdrachtsproblemen X-T2 naar pc/laptop

Bericht door remoss »

Dank voor de info René, altijd handig om te weten!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: overdrachtsproblemen X-T2 naar pc/laptop

Bericht door Illuminatus »

Ik heb ook lang met de WS (WorkStation)-versies van Asus en LGA 2011 gewerkt. Prachtig mooi en met een heel stabiele omgeving. Omdat dit soort moederborden bedoeld is voor systemen die wat langer mee gaan, worden niet altijd de nieuwste ontwikkelingen gevolgd.
Nieuwe OS-en en nieuwe drivers lopen altijd achter. Dat is de reden waarom ik er van afgestapt ben.
ASUS P9X79-E WS komt niet voor in de Asus Windows 10 compatibility list.
Asus levert updates tot en met het Windows 8.1 64-bit platform. De vraag is of Asus voor het betreffende moederbord ooit Windows 10 gaat ondersteunen met updates en drivers.
Zgn. third party drivers zou ik niet vertrouwen.
Heb je trouwens al eens geprobeerd om de USB-boost terug te zetten naar Normal. Dit kan misschien ook werken voor langzamere devices wat camera’s over het algemeen zijn.
Dat Linux wel werkt, is niet zo verwonderlijk. Geheel ander OS en over het algemeen heel stabiele drivers. In Windows 8.1 zal het ook vast wel werken, maar daar wil je vast niet heen.
De beste remedie vind ik altijd nog: kaartje eruit en inlezen via een card reader. De kabel gebruik ik vrijwel nooit.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

PeeWee
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 aug 2014, 23:35
Contacteer:

Re: overdrachtsproblemen X-T2 naar pc/laptop

Bericht door PeeWee »

Ik lees dit interessante artikel en heb zelf met de files van de X-T2 ook, dat ze niet scherp geïmporteerd worden. Ik werk met een ASUS N75S, die van windows 7 naar windows 10 opgewaardeerd is. Zou dat er dan ook iets mee te maken hebben?
X-T1 | XF 10-24mm F4 R OIS | XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS | XF 18-135mm F3.5-5.6 R LM IOS | XF 55-200mm F3.5-4.8 R LM OIS
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: overdrachtsproblemen X-T2 naar pc/laptop

Bericht door Patrick »

Niet scherp geïmporteerd worden? Wat bedoel je? Dat ze in Lightroom minder scherp zijn? Dat komt omdat LR zelf de RAW bestanden gaat interpreteren.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: overdrachtsproblemen X-T2 naar pc/laptop

Bericht door arnold_w »

Ik heb nog nooit mijn camera's rechtstreeks aan de PC aangesloten, ik gebruik altijd een highspeed USB3 cardreader en haal dus gewoon het kaartje uit de camera.
Is er een goede reden om dat anders te doen?
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

PeeWee
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 aug 2014, 23:35
Contacteer:

Re: overdrachtsproblemen X-T2 naar pc/laptop

Bericht door PeeWee »

@Patrick, ik importeer net als arnold_w vanaf de Lexar professionnal kaart, via de highspeed cardreader (net zoals bij de X-T1, die ik ook heb), maar de foto's zien er kunstmatig uit en sommige delen zijn niet zo scherp, als je zou verwachten. Op dit moment ben ik beter te spreken over de X-T1 resultaten, dan over de X-T2, terwijl ik heel hoge verwachtingen had. Ik heb nog even teruggekeken naar andere foto's, van na mijn overstap naar Windows 10 en dat laat geen verschil zien (bij de X-T1 en de Nikon D750, die ik ook heb). De X-T2 is na de overstap op W10 gekomen, dus daar heb ik geen vergelijk van. Op het schermpje van de camera zijn de foto's perfect, eenmaal in de computer niet meer. Op het moment kan ik daar geen oorzaak voor verzinnen.
X-T1 | XF 10-24mm F4 R OIS | XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS | XF 18-135mm F3.5-5.6 R LM IOS | XF 55-200mm F3.5-4.8 R LM OIS
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: overdrachtsproblemen X-T2 naar pc/laptop

Bericht door arnold_w »

Het lijkt me sterk dat wel besturingssysteem dan ook, verantwoordelijk zou zijn voor de scherpte van de foto's na het importeren. Misschien moet je even aangeven hoe je workflow er precies uitziet en dan met name het import deel. Kopieer je de bestanden handmatig naar een map of laat je LR importeren. In het laatste geval kan de gekozen preset roet in het eten gooien als je daar een andere import preset hebt toegepast dan je vorige pc/Windows versie, bijvoorbeeld als je verscherping nu helemaal uit staat.

Ook zou ik de ingebouwde viewer s vermijden, omdat deze de foto's anders schalen, zeker tussen een 16mp en 24mp foto.

Probeer dus iig een consistente methode uit om bepaalde zaken uit te sluiten. Verder zal de verscherping in ACR/LR sowieso anders moeten worden afgeregeld omdat je met een hogere resolutie te maken hebt. Teveel factoren dus die het 1op1 vergelijken vest lastig kunnen maken.

Succes.

. SM-G930F .
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

PeeWee
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 aug 2014, 23:35
Contacteer:

Re: overdrachtsproblemen X-T2 naar pc/laptop

Bericht door PeeWee »

@arnold_w: ik heb nu diverse instellingen geprobeerd en het beste resultaat is als ik (RAW) importeer met Fuji Provia standaard als preset.
Bedankt voor het meedenken! Erg tof.
X-T1 | XF 10-24mm F4 R OIS | XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS | XF 18-135mm F3.5-5.6 R LM IOS | XF 55-200mm F3.5-4.8 R LM OIS
Plaats reactie

Terug naar “Computers”