Histogram evf xt-2 ook beperkt?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Angelo
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 21:00
Voornaam: Engel
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Histogram evf xt-2 ook beperkt?

Bericht door Angelo »

Sinds afgelopen zomer maak ik vrijwel alleen maar foto's in jpeg ruc/sooc en belicht vrijwel altijd mbv het histogram in de evf en pas daarbij vaak de s en h aan. Een foto maken in plaats van nemen bevalt me overigens goed. Wat mij daarbij opvalt is dat het histogram in de evf een beperkter bereik aangeeft dan bijvoorbeeld het scherm achterop weergeeft. Een gedeelte van de uiteinden van de schaduwen en de hooglichten wordt in de evf namelijk niet weergegeven. Dat is vervelend als er grote verschillen zijn. Ik had gehoopt en hoop het nog steeds dat dit met een firmwareupdate voor de xt1 dat verholpen zou worden. Mijn vraag is heeft de xt2 dit euvel ook?
X-H1 X-T1 X-T2010-24/416-55/2.850-140/2.8100-400/4.5-5.61.4 TC35/1.480/2.818-55/2.8-418-135/3.5-5.650-230/4.5-6.7
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Histogram evf xt-2 ook beperkt?

Bericht door arnold_w »

Interessante ontdekking, dit was me nog niet eerder opgevallen. Moet zeggen dat ik de achterste LCD ook nauwelijks gebruik tijdens het fotograferen, maar ik gebruik wel altijd het histogram in de EVF. Nu ben ik meer een RAW shooter, dus voor mij is "bij benadering" al voldoende, zolang de highlights maar niet clippen, maar als je louter jpeg schiet snap ik dat het histogram wel zo accuraat mogelijk moet zijn.

Wat Fuji w.m.b. ook zou mogen toevoegen is live clipping, de meeste camera's hebben dat, maar bij Fuji moet je eerst de foto hebben gemaakt en dan via play en alleen in het kleine schermpje kun je dan zien waar de boel eventueel aan het clippen is. Ik vind dit zo vreemd dat ze die optie na alle FW updates nog steeds niet hebben toegevoegd, dan kun je tijdens het maken van de foto ook direct zien waar de clipping zit, dat is veel nauwkeuriger en interessanter dan alleen een histogram, omdat het soms helemaal niet erg is wanneer het histogram piekt, bijvoorbeeld de zon bij tegenlichtopnames, of reflectie in metaal of water.
Ook een RGB histogram ontbreekt nog steeds, dat vind ik ook echt een gemis bij Fuji.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Gebruikersavatar

johant
Berichten: 344
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 19:37

Re: Histogram evf xt-2 ook beperkt?

Bericht door johant »

Een RGB histogram mis ik ook inderdaad bij de Fujifilm camera's ... zelfs mijn Canon 30D kon dat al.
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Histogram evf xt-2 ook beperkt?

Bericht door rmviewpoint »

Blijkbaar blijft dit euvel zelfs bij de XT-3 en de XT-4 voortduren. Velen die klagen over de vage histogram waarden waarop je niet kan rekenen bij het maken van een foto.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Histogram evf xt-2 ook beperkt?

Bericht door Patrick »

Jullie bedoelen een RGB histogram TIJDENS het fotograferen neem ik aan, want van een gemaakte foto kan je het simpel opvragen...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Histogram evf xt-2 ook beperkt?

Bericht door rmviewpoint »

Het komt er op neer, dat het histogram dat je raadpleegt als je 'n foto maakt, niet klopt. Uitgevreten witte partijen en dichtlopende zwarte partijen.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Histogram evf xt-2 ook beperkt?

Bericht door rmviewpoint »

Om het weer door een nieuwere bril te zien. Zou FujiFilm echt niet te overhalen zijn het histogram euvel aan te pakken en hier een waarheidsgetrouwheid aan te geven? Beschouw het als je brandstofmeter, die in alle richtingen afwijkt, terwijl jij rustig op een godverlaten landweg zit, mijlenver van 'n benzine station..
https://www.digitalefotografievakantie. ... -2020.html
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Histogram evf xt-2 ook beperkt?

Bericht door GeorgeF »

Eerlijk gezegd kijk ik nooit op het histogram om te zien of mijn foto goed is.
Ik kijk gewoon op mijn schermpje vergroot het eventueel om te zien of bepaalde details goed zijn.
Of doe ik het nu te simpel?

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

rmviewpoint
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 21:59
Voornaam: Roger
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

Re: Histogram evf xt-2 ook beperkt?

Bericht door rmviewpoint »

GeorgeF, als jij je daar goed mee voelt, no prob. Maar ik ben hier septischer over, wat erop staat, dient in functie van het doel, dit ook waar te maken! ik schiet in JPG en dan wil ik op voorhand de zones met dichtgelopen wit en zwart wel correct af lezen van het histogram. De meeste mensen fotograferen in RAW en klooien achteraf nog aan de mogelijkheid om de dichtgelopen zwart/wit bij te sturen, maar als ze echt geen informatie nog geven, is ook dit geen optie meer. Vandaar dat voordat ik de foto neem, een correct en groter histogram wens..Meestal geeft het histogram bij de X FujiFilm serie toestellen een te vlugge weergave van dichtgelopen zwart/wit delen.
Er zijn 2 dagen in 'n jaar waar je niets mee kunt: gisteren en morgen!
X-Pro3, FX 56mm 1.2, FX 35mm 1.4, FX 27mm 2.8, FX 16mm 1.4. Godox flitsers.
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”