Venus macro 2.8 op X-T2

Gebruikersavatar

Topic Starter
Fotofriek
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 19:12
Voornaam: Gerard
Gender:

Venus macro 2.8 op X-T2

Bericht door Fotofriek »

Goedemiddag fotovrienden,

Ik zoek naar een oplossing om de lensafstand tot onderwerp bij deze lens te vergroten, als dat kan. Ik dacht er aan om extensiontubes te plaatsen tussen de 60mm Venus lens en de body.

Om nu een macrofoto te maken zit je 5 cm van het onderwerp en vaak je zelf in het licht.

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie wat kunnen meedenken. #-o


Fujinon 16-55 - 50-140 -100-400 en de converter 1.4x
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Venus macro 2.8 op X-T2

Bericht door André »

Dat gaat niet werken omdat je met het gebruik van een tussen ring de scherpstelafstand juist kleiner maakt en daardoor meer vergroot.
Als je meer werkafstand wilt hebben heb je meer mm nodig. Gemiddeld schiet men met 105 tot 200mm macro objectief als het om insecten gaat bij 1:1. Inderdaad moet je soms licht meenemen als je macro gaat doen. Flitsen is een hele normale bijkomende gebeurtenis.

Zo gebruik ik er een flitser bij:
Afbeelding20160530-_XE10976 by André van der Molen, on Flickr

Met de bovenstaande set deze gemaakt.
AfbeeldingRupsje 01 by André van der Molen, on Flickr
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 389 times
Been thanked: 111 times

Re: Venus macro 2.8 op X-T2

Bericht door MacFuji »

Dit doe ik met de XF100-400 en de Raynox DCR5320 de +3. (X-T2)
Afbeelding

Dit met de XF50-140 en de Raynox (X-T2)
Afbeelding

Met de X-T1 en XF50-140 en de Raynox
Afbeelding

Alles zonder flits
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Venus macro 2.8 op X-T2

Bericht door André »

Allemaal geweldig maar niet vergelijkbaar met de situatie van de TS. Daar heeft de TS dus weinig aan.
Het objectief is een mooie. THomas Shahan gebruikt em nu ook al een jaartje of wat. Die kleine insecten pak je niet met zo'n grote dure toeter.

Daarbij is een flitser veel goedkoper aanschaffen dan een 100-400mm van 1800 euro. ;-)
Ook zul je geregeld omhoog moeten met je ISO als je niet in de volle zon staat.
Dat betekend verlies aan IQ door ruis en minder mogelijkheden bij slechtere lichtomstandigheden.
Foto 1 is zelfs bij ISO 1250 genomen waar ik dan nog op ISO 200 kan zitten. Ook zullen de kleuren niet zo lekker uitkomen als je niet flitst. Flitsen bevriest de actie van een insect en behoudt de volle kleuren bij 5600 graden Kelvin, naast licht toevoegen. De flitser heeft dus meerdere functies. Maar goed als de TS er 2K tegen aan wil smijten mag hij dat zelf weten, natuurlijk. Echter met de beestjes die de TS schiet verwacht ik dat een grote toeter te weinig vergroot. Ik gebruik ook wel eens een toeter van 200mm met een tussenring als ik vlinders of libellen wil doen, maar dat is ook geen macrofotografie meer. Als het dan donkerder wordt heb je wel pech.
Voor een eurootje of 299 heeft de TS een Nissin i60 flitser, een kabeltje en een beugeltje om licht te krijgen waar het nodig is kost 30 euro bij elkaar.
Het hoeft niet de zelfde te zijn die ik gebruik en mogelijk heeft de TS al een flitser. Enkel nog een diffusor nodig en klaar. Ik wil het super compact omdat ik tussen bladeren door ga en met deze set op een 5mm afstand van het subject schiet. Als de flitser maar wel lekker TTL werkt. Als je achter de beestjes aan zit heb je geen tijd ook nog even een flitser bij te stellen als er ineens iets meer zon door de blaadjes heen komt. Zeker niet als ze iets kleiner zijn zoals bladluizen op brandnetels.

AfbeeldingBladluizen 09 by André van der Molen, on Flickr

Of de mieren boer die zijn kudde bladluizen bewaakt.
AfbeeldingFarming Ant 01 by André van der Molen, on Flickr

Een Libelle schiet ik ook met 200mm zonder flitser
AfbeeldingLibelle 06 by André van der Molen, on Flickr.

Alleen dat kleine grut vlak voor je frontlens krijg je niet goed zonder flitser.
AfbeeldingSpiderfood 01 by André van der Molen, on Flickr
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 389 times
Been thanked: 111 times

Re: Venus macro 2.8 op X-T2

Bericht door MacFuji »

Ik dacht te lezen in TS zijn onderschrift dat hij beide lenzen al in zijn bezit heeft dus vandaar mijn voorstel, niet meer en minder.
Dus alle drukte hoeft niet.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Venus macro 2.8 op X-T2

Bericht door André »

Ik heb het onderschrift niet gelezen. Toch blijft mijn verhal overeind en dat heeft te maken met vergrotingsfactor en afmeting van de insecten.
Ik ga uit van het probleem en biedt een oplossing bij de gegevens in het verhaal.
Zelfs met die objectieven in bezit zal de TS die kleine beestjes er niet mee kunnen pakken en zal de ISO omhoog moeten, etc.
Bij een grotere vergrotingsfactor heb je altijd een kleinere werkafstand omdat de kleinere werkafstand juist voor de vergroting zorgt en dan zul je wel moeten flitsen.
Het lukt anders gewoonweg niet.

Zoals ik al zij een Libelle kan prima met tele maar kleine insecten als bladluizen, mieren en dergelijke absoluut niet. Dan moet je echt wel gaan flitsen of alleen schieten in vol zonlicht.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Fotofriek
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 19:12
Voornaam: Gerard
Gender:

Re: Venus macro 2.8 op X-T2

Bericht door Fotofriek »

André schreef: zo 09 apr 2017, 21:01 Dat gaat niet werken omdat je met het gebruik van een tussen ring de scherpstelafstand juist kleiner maakt en daardoor meer vergroot.
Als je meer werkafstand wilt hebben heb je meer mm nodig. Gemiddeld schiet men met 105 tot 200mm macro objectief als het om insecten gaat bij 1:1. Inderdaad moet je soms licht meenemen als je macro gaat doen. Flitsen is een hele normale bijkomende gebeurtenis.

Zo gebruik ik er een flitser bij:
Afbeelding20160530-_XE10976 by André van der Molen, on Flickr

Met de bovenstaande set deze gemaakt.
AfbeeldingRupsje 01 by André van der Molen, on Flickr
Andre , bedankt voor je advies en voorbeeldfoto's . Ik heb eerder een Raynox voorzetlensje gehad en weer weg gedaan, dat was zo,n lens je van 60 euro. Daar kon ik niet mee omgaan/werken. Is deze Raynox 5320 Pro die jullie gebruiken een goed alternatief op de 50-140 ? Of zou dat ook werken op de Venus lens, hoewel je werk afstand maar paar centimeter van onderwerp is...
Eigenlijk had ik meer verwacht en me ook niet gerealiseerd dat je zo bovenop je onderwerp zit met de Venus 60 mm . Dat werkt toch ook alleen bij bloemen en insecten..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Fotofriek
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 19:12
Voornaam: Gerard
Gender:

Re: Venus macro 2.8 op X-T2

Bericht door Fotofriek »

MacFuji schreef: ma 10 apr 2017, 00:05 Ik dacht te lezen in TS zijn onderschrift dat hij beide lenzen al in zijn bezit heeft dus vandaar mijn voorstel, niet meer en minder.
Dus alle drukte hoeft niet.
Hallo , bedankt voor het meedenken, ik heb ze zeker beiden in bezit en ben blij met jullie advies..

Eigenlijk kan ik de Venus macro lens beter weg doen. Ik zie me zelf ook niet bovenop het onderwerp zitten.
Die 18,5 cm had ik wel gelezen ( werkafstand) maar daar moet je de afstand lens tot sensor aftrekken.. :shock:
Ik was een 105 mm van Nikon gewend.. Misschien toch beter met de 50-140 of de 100-400 proberen.
En als ik tussen de 50-140 een tussenring zet en dan is de beste optie een Raynox 5320 pro , toch ?

Gerard
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 389 times
Been thanked: 111 times

Re: Venus macro 2.8 op X-T2

Bericht door MacFuji »

Het ging mij alleen er om dat je opties had met de lenzen die je al in je bezit hebt.

De Raynox DCR5320Pro heb ik al meer als 8 jaar denk ik. En kan daar prima mee werken.
Maar je moet er wel mee leren omgaan. Het is nog al een extra gewicht. En werkt qua scherpte
natuurlijk beter op de XF50-140 dan op de XF100-400. Maar ook bij die is het nog zeer goed te doen.
En de lens bestaat uit 2 delen de + 2 en de +3 samen dus dan +5

Ik zelf gebruik het soms ook in combinatie met de tussenring MCEX11. En ik gebruik de Raynox op al mijn 3 lenzen.
De XF16-55 / XF50-140 en de XF100-400
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
Fotofriek
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 19:12
Voornaam: Gerard
Gender:

Re: Venus macro 2.8 op X-T2

Bericht door Fotofriek »

Bedankt Ron, je hebt maar heel weinig scherpte diepte, zijn de foto's die jij me liet zien en gemaakt met de Raynox een compilatie van meerdere foto's. Focus stacking ? Of een enkele foto ? Wel of niet verscherpt in LR of PS
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”