Stof op sensor X-T2

Gebruikersavatar

Topic Starter
Greenturtle
Ex-fXf
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 10 sep 2017, 11:39

Stof op sensor X-T2

Bericht door Greenturtle »

Hoi allemaal,

het valt mij op dat de sensor van de X-T2 snel vatbaar is voor stofdeeltjes. Zeker als ik dit vergelijk met de Nikon D500 die ik vroeger had. Ik wissel niet extreem veel van lens, maar als ik het doe dan doe ik dat netjes in een zoveel mogelijk stofvrije omgeving. Komt dit nou omdat in een spiegelreflex toch een extra "barrière" vormt voordat een stofje op de sensor belandt? Graag jullie ervaringen?
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Stof op sensor X-T2

Bericht door remoss »

In de periode dat ik de X-T2 nu heb (ruim 1 jaar) heb ik nog geen enkel stofje opgemerkt eerlijk gezegd.
Hiervoor met de X-T1 ook niet trouwens. Nou wissel ik ook niet zo heel vaak objectieven, net als jou.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Stof op sensor X-T2

Bericht door Patrick »

Ik heb juist minder last van stof met de Fuji's dan vroeger met mijn Nikon DSLR's. Zo'n spiegel wappert ook gewoon stof door je spiegelhuis, dus onlogisch vind ik dat niet.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Stof op sensor X-T2

Bericht door André »

Met de X-T1 en X-T2 geen last. Ik heb 1 maal de sensor van de X-E1 schoon gemaakt omdat er een vettig huidschilfertje op de sensor viel toen ik wilde kijken of die nog schoon was. Dus eigen schuld. Na 2 swabs was ie weer fris en fruitig.
Ik gebruik een Giotto Rocket blower om de sensoren, met beleid, zachtjes schoon te blazen als ik een objectief wissel. De automatische sensor cleaning heb ik ingesteld om dit te doen bij het aanzetten. Dat doe ik meestal direct na een objectief wissel. Ik wissel bijna nooit in de buitenlucht i.v.m. wind. Ik weet van te voren wat ik ga gebruiken en wissel dan thuis.

Ik vraag me af of jij de camera misschien aan laat staan als je een objectief wisselt, want als de camera aan staat is de sensor statisch geladen en zal stof aantrekken. Daarom en om elektronische problemen te voorkomen, nooit wisselen als de camera aan staat. ;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Greenturtle
Ex-fXf
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 10 sep 2017, 11:39

Re: Stof op sensor X-T2

Bericht door Greenturtle »

Tnx allemaal, dan zal het wel aan mij liggen denk ik en moet ik gewoon nog voorzichtiger wisselen. Goede tip om bij de wissel gelijk even met een blazer schoon te blazen. De auto sensor cleaning heb ik ook aan staan. Ik wissel nooit met de camera in de "on "stand. Maar goed nieuws om te horen dat jullie er niet zoveel last van hebben.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Stof op sensor X-T2

Bericht door GeorgeF »

Wij hebben verschillende X-T1 en X-E2 maar bij geen van deze camera's last van stof.
Maar wij wisselen nooit in de open lucht de objectieven doen wij altijd binnen of in de auto.
Ik heb 1x buiten in een paardenbak van objectief gewisseld één vlaagje wind en mijn sensor zat onder de vuiligheid.
Gelukkig was dit nog in het Nikon tijdperk.
Sinds die tijd geen problemen meer gehad.
Maar ik gebruik ook altijd mijn Rocket blaasbalg.
Blaast altijd eerst de camera en objectief af en hou de camera op zijn kop als ik de sensor afblaast en dan zet ik het objectief er op maar ik hou de body wel met de opening naar beneden.
Zo doe ik dat.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Stof op sensor X-T2

Bericht door Patrick »

Ik zou juist niet gaan rommelen in je camera als er niets aan de hand is. Je veroorzaakt er eerder problemen mee dan dat je ze oplost.

In de praktijk buiten: camera uit, opening omlaag of bij wat meer wind van de wind af houden en je lichaam zo positioneren dat je de wind deels blokkeert.

En gewoon doen als je het nodig vindt! Ook als het mis gaat is de sensor simpel te reinigen. Hetzij droog met een blazer, hetzij nat met een swap. Je kan er makkelijk bij!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Stof op sensor X-T2

Bericht door André »

Ik zou inderdaad niet in de camera gaan zitten rommelen, maar volgens mij doet niemand dat.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..

fujigerard
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 10:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Stof op sensor X-T2

Bericht door fujigerard »

Voor 5 tientjes laat ik het doen, inclusief een voor en na foto.
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Stof op sensor X-T2

Bericht door GeorgeF »

Met swaps is het makkelijk zelf te doen.
Bij de Fuji X kan je het makkelijk zelf doen.
Heb nog een complete reinigingsset liggen maar al een paar jaar niet nodig gehad.
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”