Alles op rechts ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Alles op rechts ?

Bericht door FujiHai »

Ik heb een XT1 met 100-400 telelens waarbij waarbij de rechterhand de instellingen en bediening voor rekening neemt en mijn linkerhand permanent de toch stevige telezoom moet ondersteunen.
Om die reden vindt ik het (in volgorde van onhandigheid) vervelend dat:
- de play knop om even snel terug te kijken links naast de EVF zit (ik doe alles via de EVF omdat ik anders mijn leesbril steeds nodig heb).
- de ISO knop links bovenop zit.
- de focusschakelaar linksvoor zit.
Om die knoppen te bedienen zonder mijn oog van de zoeker te halen moet ik onhandige kronkels maken met mijn rechterhand of ik moet de lens overpakken.
Nu meen ik gelezen te hebben dat je met de XT2 de play functie aan een van de programmeerbare Functie knoppen kunt toewijzen.
Verder zou ik de ISO functie het liefst toe willen wijzen aan een van beide zwarte kartelwieltjes zodat ik die vlot op rechts kan bedienen.
Ook praktisch (maar iets minder noodzakelijk) zou zijn als ik de focus m-c-s verstelling op een van de programeerbare knoppen kan zetten zodat die ook op rechts heb.
Iemand enig idee of de XT2 aan mijn wensenlijstje kan voldoen ?
Gr. Fred
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Alles op rechts ?

Bericht door Pim »

Ik werk oa met een T2 en ja je kunt de Iso verstelling doen met het fn knopje rechts bovenop.
Menu/sleutel/toets,schijfinstellingen/fn/afl toetsinstelling. Dan zie je als het goed is de voor-en achterkant van de camera op je scherm.
Daar kun je alles instellen. Het is soms even puzzelen.

Uiteraard werkt ieder anders met zijn camera. Ik kijk bijvoorbeeld nooit een foto terug op m'n scherm. Maak wel meestal een stuk of drie opnames in de single modus.
Hoop dat je zo een beetje verder komt.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: Alles op rechts ?

Bericht door FujiHai »

Bedankt voor je reaktie, Pim.
Goed om te weten dat de ISO verstelling ook via een Fn toets naar de rechterzijde kan. Werkt dat dan i.c.m. met een van de commandoschijven ?
Dat de playback functie ook aan een van de Fn toetsen kan worden gekoppeld (kan niet bij mijn XT1) weet ik bijna zeker maar kan iemand dat nog bevestigen ?
Gebruikersavatar

kroenekraan
Berichten: 13
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 15:20
Voornaam: Mart
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times
Gender:

Re: Alles op rechts ?

Bericht door kroenekraan »

Hoi Fred,

Ja, Fred dit gaat bij de x-t2 als volgt,
ga naar menu installatie (sleutel) dan toets/schijfinstellingen, fn/ae toetsinstellengen ,
kies de knop doe je ervoor wilt gebruiken,
ga naar pagina 5/5 daar staat playback.

Bevestigen en volgens mij moet het dan werken.

Groetjes
Kroenekraan.

X-T2 | X-H1 | VPB X-T2 | VPB X-H1 | 16mm F1.4| 23mm f2 | 50mm f2 | 80mm F 2.8 | 50-140mm f2.8 | 1.4x TC |
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”