Dynamisch contrast

Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Dynamisch contrast

Bericht door FotoSuma »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Patrick schreef:Een fullframe Nikon van een recente serie zal nog wat meer bereik hebben. Veel hangt af van wat je fotografeert natuurlijk. Ik ga er zeker veel gebruik van maken tijdens mijn huidige vakantie; veel landschapsfoto's met bewolkte luchten... Dus lucht intact laten en later de donker partijen wat ophalen.
Dank je Patrick. Ik ga dan idd eens wat foto’s maken waarbij ik zorg dat de lucht mooi in beeld is, waardoor de rest flink onderbelicht kan zijn, en dan eens kijken wat ik in Lightroom er nog uit kan halen.
Ik denk de schaduwen ophalen vooral, toch?
Belichting niet, tenminste niet over de hele foto. Zou ik al met een Brush aparte stukjes moeten oplichten.
Werk aan de winkel voor mij ..... Afbeelding


. .
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

Zoom55
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 20:18
Voornaam: J.
Been thanked: 5 times

Re: Dynamisch contrast

Bericht door Zoom55 »

Ik zet de DR altijd op automatisch; prima resultaten, ik hoef minder te corrigeren met de +/- knop.
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Dynamisch contrast

Bericht door remoss »

Als je DR op 200 of 400 of automatisch zet moet je er wel rekening mee houden dat je de ISO waarde aanpast. Voor DR200 minimaal ISO 400 en voor DR400 minimaal ISO 800. Zie ook http://www.remoss.nl/fujifilm-x-systeem ... ch-bereik/
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Re: Dynamisch contrast

Bericht door FotoSuma »

FotoSuma schreef:
fujigerard schreef:De belichtings-compensatie-schijf kun je gewoon/altijd gebruiken en geloof me, je hebt een dijk van een body in je handen.

Speur ook Youtube af :-B
Dank je Gerard. Ik ga dat met de Belichtings compensatie schijf eens proberen .....
Gerard: als ik bv het diafragma op 2.8 zet, de ISO knop draai ik naar 800, de Sluitertijd draai ik naar 1/250 en ik maak dan een foto, dan is de foto goed belicht.
Als ik dan de Belichtings-compensatie knop naar +2 draai, en ik maak dan weer een foto, verwacht je een meer belichtte foto.
Maar dat is niet het geval. Dus die Belichtings compensatie werkt niet altijd.
Maar, ik ga dit weekend eens snuffelen op internet hierover. Gaat goed komen Afbeelding


. .
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Dynamisch contrast

Bericht door remoss »

Als je zowel het diafragma, sluitertijd en ISO van de A af zet en dus op een vaste waarde zet, staat de camera geheel op manual en is er niets te compenseren met het belichtingscompensatiewiel. Je hebt immers niet voor niets vaste waardes gekozen. Er zal op z'n minst één van die 3 op Automatisch moeten staan.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Re: Dynamisch contrast

Bericht door FotoSuma »

remoss schreef:Als je zowel het diafragma, sluitertijd en ISO van de A af zet en dus op een vaste waarde zet, staat de camera geheel op manual en is er niets te compenseren met het belichtingscompensatiewiel. Je hebt immers niet voor niets vaste waardes gekozen. Er zal op z'n minst één van die 3 op Automatisch moeten staan.
Helder. En dus duidelijk. Dank je.


. .
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |

fujigerard
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 10:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Dynamisch contrast

Bericht door fujigerard »

FotoSuma schreef: wo 22 aug 2018, 21:08
FotoSuma schreef:
fujigerard schreef:De belichtings-compensatie-schijf kun je gewoon/altijd gebruiken en geloof me, je hebt een dijk van een body in je handen.

Speur ook Youtube af :-B
Dank je Gerard. Ik ga dat met de Belichtings compensatie schijf eens proberen .....
Gerard: als ik bv het diafragma op 2.8 zet, de ISO knop draai ik naar 800, de Sluitertijd draai ik naar 1/250 en ik maak dan een foto, dan is de foto goed belicht.
Als ik dan de Belichtings-compensatie knop naar +2 draai, en ik maak dan weer een foto, verwacht je een meer belichtte foto.
Maar dat is niet het geval. Dus die Belichtings compensatie werkt niet altijd.
Maar, ik ga dit weekend eens snuffelen op internet hierover. Gaat goed komen Afbeelding


. iPhone .
b-( Oeps [-( je hebt gelijk en die was ik even vergeten omdat ik daar namelijk zelf nooit aankom :silent:
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”