Filminstellingen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Filminstellingen

Bericht door FotoSuma »

Ik ben, als beginnend X-T2 gebruiker, en iemand die nog nooit heeft gefilmd met een spiegelreflex, op zoek naar de juiste, of in ieder geval veel-gebruikte Filminstellingen voor de X-T2.
Wat is wel, en wat is niet van invloed op het filmen ...
- Moet ik het diafragma op A(automatisch) zetten, of juist een vast diafragma instellen ?
- Is de Sluitertijd van belang bij het filmen ?
- De ISO stel ik in voordat ik ga beginnen met filmen, kan ik die tijdens het filmen nog wijzigen, en is dat dan meteen van invloed op de helderheid van het beeld dat ik film ?
- Hoe en waarop stel ik scherp, en kan ik tijdens het filmen opnieuw scherpstellen, of moet ik scherpstellen op C(ontinue) zetten ?
- Kan ik tijdens het filmen gewoon in- en uitzoomen, en hoor je dat dan op de film, en, hoe ga ik dus om met inzoomen en het evt opnieuw scherpstellen ?

Al met al zullen er best filmpjes hierover op Internet staan, maar misschien kan iemand die dit al vaker gedaan heeft, kort uitleggen, dan zal ik daarmee later zelf voor het eerst aan de slag gaan.

Alvast bedankt.
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Filminstellingen

Bericht door MauvdL »

Beetje late reactie, maar ik ben geen filmer.
Desondanks: alles staat zowat op A (auto).
De manual is daar ook heel kort over.
Zie pag. 51 (anderhalve pagina) en 163 (4 paginaatjes) voor de instellingen in het menu.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Re: Filminstellingen

Bericht door FotoSuma »

Gisteren ben ik op de Photokina geweest, en daar, tijdens het testen van de X-T3, gesproken met een Fuji medewerker, hij vertelde me tijdens het filmen het volgende in te stellen:
Autofocus op Continue
Sluitertijd 1/50
In Filminstellingen, Filmmodus zet ik op FHD/25P
Filmscherpstelling -> Ik kies voor AF-Veldkeuze

Diafragma en ISO kun je natuurlijk zelf bepalen wat je wil en wat kan.

En dan maar filmen. Daarmee zou het goed moeten gaan. Misschien kan iemand iets met deze info ... ?

Dit weekend eens testen ....
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”