RAW in kleur en JPG in zwart-wit tegelijk opslaan

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

RAW in kleur en JPG in zwart-wit tegelijk opslaan

Bericht door FotoSuma »

Ik heb een vraag:
Als ik zowel een RAW foto (in kleur), en een .JPG in zwart-wit zou willen opslaan, zodat ik tijdens het foto's maken al kan zien wat het resultaat is van een zwart-wit foto,
hoe moet ik dat dan als beste instellen ? Kan dat uberhaupt op de X-T2.

Ik heb nu in het Menu, bij IQ, Beeldkwaliteit op FINE+RAW staan.
Dan ga ik in IQ naar Filmsimulatie, en die zet ik op Monochroom voor zwart-wit.

Dan ga ik in het Menu naar Installatie, dan naar Opslaan Set-up, en dan heb ik bij Instel. Sleuf op RAW/JPEG staan.

Als ik nu een foto maak, word deze op kaartje 1 als RAW getoond, zwart-wit,
en op kaartje 2 als L/F in zwart-wit.

Maar zik zou de RAW foto graag gewoon in kleur zien op mijn camera.
Want als ik de foto's in Lightroom importeer, worden de RAW foto's weer gewoon kleur, en blijven de JPG's in zwart-wit.

Misschien weet iemand of ik iets over het hoofd zie ....
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: RAW in kleur en JPG in zwart-wit tegelijk opslaan

Bericht door André »

Achter op je camera zie je nooit een RAW bestand maar een ingesloten JPG van dat RAW bestand.
Omdat je JPG als zwart/wit hebt ingesteld, in je Q menu, zul je die ook zien als zwart/wit.
Je kunt niet de zelfde foto in kleur en zwart/wit bekijken op de camera tijdens het schieten.

Een andere optie is om bracketing te gebruiken. Dan schiet je in kleur maar kun je achteraf ook de zw/wt JPG bekijken.

Doe de onderstaande instellingen in deze volgorde!
Ga in het menu naar het menu opname instellingen.
Daar naar Drive-instellingen, BKT instellingen.3 naar beneden (filmsimulatie BKT).
Stel hier de filmsimulaties in die je wilt zien zoals Acros met verschillende filters. Ga dan terug met de Back knop.
Ga dan weer naar boven naar BKT selecteren en selecteer daar filmsimulatie BKT.
Ga nu helemaal uit het menu.

Zet nu je camera selector links boven op de body op bracketing in.

Je ziet nu in de zoeker het standaard kleur beeld tijdens het schieten en nadien kun je tijdens het terug kijken naar de JPG's in de filmsimulaties zien die je hebt ingesteld en dus ook de zw/wt simulatie.

Dichterbij je wens dan dat zul je niet komen.

Ik zou me er zelf niet zo druk om maken omdat je RAW bestand alle kleuren bevat. Ik zou gewoon lekker in zw/wt blijven schieten en dan de RAW achteraf in kleur of zw/wt bewerken. Dat is één van de voordelen van RAW. Je kunt achteraf nog je keuze voor kleur of zw/wt veranderen.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: RAW in kleur en JPG in zwart-wit tegelijk opslaan

Bericht door Patrick »

Gewoon simpel houden. Zet de camera op het gewenste zwart-wit profiel en de kwaliteit op RAW + JPG. Aangezien RAW geen foto is maar iets dat nog geïnterpreteerd moet worden kan je altijd achteraf van alles gebruik maken in de NEF. En de JPG in zwart-wit is "direct beschikbaar". Zelfs als je vierkant zou instellen blijft de NEF alles behouden!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
FotoSuma
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 07:18
Voornaam: Bjorn
Locatie: Herten - Limburg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Gender:
Contacteer:

Re: RAW in kleur en JPG in zwart-wit tegelijk opslaan

Bericht door FotoSuma »

Andre en Patrick: allebei bedankt voor de reactie. Nu is het me duidelijk hoe het werkt, en waarom ik zie wat ik zie.
Al ga ik wel nog aan de slag met de Bracketing optie. Eens kijken wat dat brengt.
Maar ik weet weer even genoeg. Thanx.
Vooral het feit dat ik met RAW achteraf altijd alle kanten opkan is een geruststelling.
Fuji X-T4 | 16-55 2.8 | 50-140 2.8 | 35mm 1.4 | 10-24 4.0 | 18-135 3.5-5.6 | Nissin i60a |
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”