AF missers (vervolg)
Geplaatst: wo 24 okt 2018, 11:27
Nieuw topic, maar een vervolg op het topic van @Sander1979, zie viewtopic.php?f=131&t=3306.
Ik heb nog weinig plezier beleefd aan mijn X-T2 die ik in juli kocht.
In het kort: het focussen op grote afstanden in de groothoekstand (van 18mm tot ca. 30 mm) van zoomlenzen is onbetrouwbaar. De afstandsmeter springt per meting tussen de 5 tot 7 meter. Soms zelfs 3 meter. Kortom: enorme misfocus. Problematisch bij natuur- en of architectuurfotografie. Het doet zich niet voor bij primelenzen.
In eerste instantie leek het een focus issue wat te wijten was aan mijn 18-135mm. Die ging dus naar Fuji via mijn cameradealer.
Tijdens mijn vakantie tot medio september was ik afhankelijk van mijn andere zoom, de 18-55mm. Helaas merkte ik dat ook daar tóch het fenomeen ook de kop op stak. Ik maakte testfoto's van objecten waar het duidelijk zichtbaar mis kon gaan. Bijvoorbeeld een hoog bouwwerk met bakstenen van onderaf, focussend op de dakrand. Bomen aan de horizon, etc. Dit als mogelijk bewijs van het falen.
Na mijn vakantie kreeg ik de 18-135mm lens terug met de mededeling dat het door Fuji was "gejusteerd". Maar het resultaat was dat er niets veranderd was.
Terug naar de dealer. Met de 18-55 en de camera een live demo aan de medewerker was de conclusie dat het aan de X-T2 moet liggen. Dus dan nu maar de camera naar Fuji.
Intussen kon ik een X-T1 occasion lenen. Oef, wat een stap terug, maar oké.....
Wel blijkt nu dat de beide zooms het gewoon goed doen op de X-T1.
Na ruim 5 weken krijg ik eindelijk de camera terug. Er zit een nieuwe printplaat in.
Hm, blijkt het tóch niet verholpen te zijn!
Nu is de camera samen mét de 18-55mm als "Redo" terug naar Fuji en mogen zij daar uitzoeken wat er dan wel misgaat. En zit ik inmiddels weer een week met een X-T1 op schoot
Wat een drama.
Maar ik vraag mij inmiddels wel af wat mijn rechten dan zijn als het na terugkomst van camera en lens nóg niet in orde is. Wordt er dan vastgehouden aan de garantie? Of moet de cameradealer een voorstel doen? Is er dan sprake van coulance of móeten zij mij een goed product verkopen?
Wordt vervolgd (ben ik bang).
Ik heb nog weinig plezier beleefd aan mijn X-T2 die ik in juli kocht.
In het kort: het focussen op grote afstanden in de groothoekstand (van 18mm tot ca. 30 mm) van zoomlenzen is onbetrouwbaar. De afstandsmeter springt per meting tussen de 5 tot 7 meter. Soms zelfs 3 meter. Kortom: enorme misfocus. Problematisch bij natuur- en of architectuurfotografie. Het doet zich niet voor bij primelenzen.
In eerste instantie leek het een focus issue wat te wijten was aan mijn 18-135mm. Die ging dus naar Fuji via mijn cameradealer.
Tijdens mijn vakantie tot medio september was ik afhankelijk van mijn andere zoom, de 18-55mm. Helaas merkte ik dat ook daar tóch het fenomeen ook de kop op stak. Ik maakte testfoto's van objecten waar het duidelijk zichtbaar mis kon gaan. Bijvoorbeeld een hoog bouwwerk met bakstenen van onderaf, focussend op de dakrand. Bomen aan de horizon, etc. Dit als mogelijk bewijs van het falen.
Na mijn vakantie kreeg ik de 18-135mm lens terug met de mededeling dat het door Fuji was "gejusteerd". Maar het resultaat was dat er niets veranderd was.
Terug naar de dealer. Met de 18-55 en de camera een live demo aan de medewerker was de conclusie dat het aan de X-T2 moet liggen. Dus dan nu maar de camera naar Fuji.
Intussen kon ik een X-T1 occasion lenen. Oef, wat een stap terug, maar oké.....
Wel blijkt nu dat de beide zooms het gewoon goed doen op de X-T1.
Na ruim 5 weken krijg ik eindelijk de camera terug. Er zit een nieuwe printplaat in.
Hm, blijkt het tóch niet verholpen te zijn!
Nu is de camera samen mét de 18-55mm als "Redo" terug naar Fuji en mogen zij daar uitzoeken wat er dan wel misgaat. En zit ik inmiddels weer een week met een X-T1 op schoot
Wat een drama.
Maar ik vraag mij inmiddels wel af wat mijn rechten dan zijn als het na terugkomst van camera en lens nóg niet in orde is. Wordt er dan vastgehouden aan de garantie? Of moet de cameradealer een voorstel doen? Is er dan sprake van coulance of móeten zij mij een goed product verkopen?
Wordt vervolgd (ben ik bang).