Diafragma

Gebruikersavatar

Topic Starter
Annie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 sep 2019, 19:17
Gender:

Diafragma

Bericht door Annie »

Ik werk nog niet lang met mijn X-T2. Een prachtig toestel, maar ik vind zelf de handleiding niet echt duidelijk. Hiervoor altijd met Nikon gefotografeerd, naar mijn idee veel makkelijker te bedienen. Ben nu begonnen met allerlei ‘simpele’ functies, maar bij diafragma instellen loop ik al vast.

Wat ik wil: twee foto’s, waarbij op de ene de achtergrond scherp is, en op de andere de achtergrond wazig. Diafragma ingesteld op F4 en toen nog een dergelijke foto gemaakt met diafragma op F22. Helaas... ik zie op de foto’s eigenlijk geen of nauwelijks verschil. Ergens doe ik dus iets niet goed, maar met de handleiding erbij heb ik dus nog steeds geen idee wat ik verkeerd doe.

Is er iemand die mij in simpele bewoordingen (stap voor stap) kan zeggen hoe ik alles moet instellen om bovenstaande resultaten (scherpe/onscherpe achtergrond) te bereiken?
Ik zou blij zijn met enige hulp op dit gebied.
Gebruikersavatar

folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Re: Diafragma

Bericht door folkert »

Waar stel je op scherp ?
Wat is het doel van de foto ?
Waar moet het accent op komen te liggen (dus wat moet scherp zijn en mag achter je scherpe onderwerp weglopen in scherpte of onscherpte)
Wat voor lens/objectief gebruik je ? (i.v.m. lichtsterkte)
Is het objectief van de rode A markering afgehaald ?
Is het ISO getal laag ?

Hoe lager het aantal mm hoe meer scherptediepte je "automatisch" krijgt in je foto (van voor naar achter scherp) des te minder de achtergrond dan kan/zal weglopen in (on)scherpte (bokeh) / bij 35 mm (en minder) is het heel vaak zo dat de foto van voor naar achteren scherp is (en dat blijft als er op het verkeerde punt wordt scherpgesteld) In mijn opleidingstijd als fotograaf kon je pas spreken over het sturen van scherptediepte vanaf 50 mm of hoger - maar ook dan blijft het belangrijk waar stel je op scherp - wat is het doel ( de vragen hierboven dus) En een diafragma getal van F4 lgeeft nu eenmaal meer scherptediepte dan 1.8 / 2 of 2.8)

Ken je dit artikel : https://www.photofacts.nl/fotografie/ru ... diepte.asp
kijk even aandachtig bij het item scherptediepte het 1/3 en 2/3 verhaal en bekijk het filmpje onderaan

https://heleenschrijvershof.nl/diafragm ... te-schema/
Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Diafragma

Bericht door GeorgeF »

Hoi Annie als je het diafragma daadwerkelijk op 4 of op 22 zet zou je wel verschil moeten zien.
Welke lens gebruik je?
Op de 18-55mm zit een schakelaartje die je op de rode A kunt zetten of op het tekentje met een rond diafragma.
Als je hem op A zet dan kiest de canera zelf het diafragma en zet je hem op het rondje dan kan je zelf het diafragma bepalen.
Ik hoop dat dit het is.
Laat je nog even horen hoe het gaat?
En Fuji is echt niet moeilijker dan Nikon alleen even anders.

Groetjes van George
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 367
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 55 times
Been thanked: 26 times
Gender:
Contacteer:

Re: Diafragma

Bericht door MauvdL »

Wat Folkert en George suggereren klopt volgens mij helemaal. Wat ik nog wil toevoegen is dat je zelf ook even de F4 en de F22 foto's checkt op de eigenschappen cq. exif-waarden.
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Diafragma

Bericht door André »

Afhankelijk van het daglicht zet de camera op ISO 200 bij zonnig weer en ISO 800 bij bewolkt weer.
Gebruik een brandpunt vanaf 35mm of meer mm.
Zet je diafragma op het laagste getal. Stel je sluitertijd in op de juiste waarde volgens de meter in je camera.
Stel vlakbij/vooraan scherp en maak de foto.
Stel daarna scherp op de achtergrond en maak de foto. Klaar.

p.s. beoordeel alleen compositie op je LCD achter op je camera en de rest op de computer. ;-)

Noot: Als je een foto maakt met diafragma 22 zal er heel veel scherp zijn in de foto en zul je jouw doel niet halen.
Als je onscherpte wilt is het zaak een laag diafragma getal te gebruiken. Dan is het alleen daar scherp waar je op scherp stelt. Een laag diafragma getal betekend een grote iris opening.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Annie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 sep 2019, 19:17
Gender:

Re: Diafragma

Bericht door Annie »

Ik heb per persoon maar even mijn antwoorden hieronder gezet:

@Folkert:
Ik heb (gewoon maar even om te oefenen) scherpgesteld op een beeld in mijn tuin; bedoeling was dat de achtergrond (gras/groen) dan wel c.q. niet scherp werd.
Dit heb ik met de standaardlens (18-55) gedaan.
Objectief van de A-markering gehaald – ja. Staat op zo’n onderbroken rondje zeg maar.
ISO-getal had ik ook gewisseld; ene keer 200, andere keer 800.

Artikelen en filmpje ga ik morgen gelijk even bekijken, hartelijk dank voor beide links!

@George:
Dacht ik dus ook, maar het verschil was er niet, vandaar dat ik zoiets heb van: ik doe ergens iets helemaal verkeerd... Lens is dus 18-55, had ik eerst op de A staan en later op dat tekentje met het rondje. Tóch nog eens verder mee experimenteren dus...

@MauvdL:
Naar aanleiding van jouw bericht de exif-waarden bekeken. Telkens twee ‘dezelfde’ foto’s genomen met verschillende instellingen, bijv.:
Foto 1: 1/40; F22, ISO 200,
Foto 2: 1/1700; F3.6; ISO 200.

Andere ‘serie’ van twee foto’s:
Foto 1: 1/34, F22, ISO 200.
Foto 2: 1/1300, F4, ISO 200.

Derde ‘serie’, hier vier foto’s:
Foto 1: 1/1600; F 3.6, ISO 200”.
Foto 2: 1/1600, F8, ISO 320.
Foto 3 1/1600; F7.1, ISO 200.
Foto 4: 1/1600, F6.4, ISO 200.

Maar ... een ‘serie’ van twee foto’s BINNENSHUIS:
Foto 1: 1/45, F4.5, ISO 200 (en ja: onscherpe achtergrond).
Foto 2: 1/1.9, F22, ISO 200 (en ja: scherpe achtergrond).
Het moet dus wel lukken! Ik ga eens goed oude foto’s bekijken en aan de hand van die instellingen nog wat aantekeningen maken, goede tip, dank je!

@André::
Buiten had ik 1x ISO 320, de rest 200, was wel redelijk zonnig weer. Zie ook de diverse instellingen die ik hiervoor heb aangegeven.
Klinkt eigenlijk simpel zoals jij het aangeeft: eerst vooraan scherpstellen, later juist op de achtergrond scherpstellen...
Ik ga de foto’s nog eens goed op de computer bekijken.
Ik had dus inderdaad, bijv. bij de eerste serie van twee foto’s F22 gebruikt, en daarna bijv. voor dezelfde F3.6, en bij de tweede serie F22 resp. F4, met het idee dat er dan heel veel verschil in zou moeten zitten...

Ik ga de links die Folkert heeft doorgegeven nog goed bestuderen, al jullie tips meenemen en dan weer opnieuw aan de slag. Ik ben nog van het tijdperk van de filmrolletjes, haha, dan dacht je wel tien keer na voordat je zo’n rolletje volschoot, want ontwikkelen en afdrukken was best duur. Maar ideaal tegenwoordig (ik heb vóór deze X-T2 ook een digitale Nikon gehad) dat we maar ‘raak kunnen schieten’ toch? Kan ik naar hartenlust gaan oefenen met alle instellingen.

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Diafragma

Bericht door Patrick »

Veel functies op deze camera zijn juist heel snel en makkelijk te bedienen. Ik kom ook uit de Nikon hoek, dus ik roep niet zomaar wat wat dat betreft. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van de camera leren kennen. Komt goed!

Als je trouwens een objectief met een vast maximaal diafragma erop zet dan kan je gewoon aan de ring zien welk diafragma je gekozen hebt. Dat kan nu niet met de 18-55/2.8-4 omdat die dus verloopt van 2.8 naar 4.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Diafragma

Bericht door André »

Tja, je vroeg om duidelijke stappen. Ik heb ze geschreven. Als je er dan vervolgens iets anders van maakt werkt het niet.
Nergens schreef ik dat je diafragma f22 moest gebruiken. Dan werkt het namelijk niet omdat je dan juist zo veel mogelijk scherp hebt. Als je verschil wilt zien moet je dat dus "niet" doen.
Bij groothoek 18mm krijg je dat ook niet voor elkaar.
Dus op 55mm zetten en alleen f4 gebruiken. Maak 2 maal de zelfde foto en stel bij de ene vooraan scherp en bij de andere achteraan. Dan krijg je dat wat jij zoekt.

Misschien helpt dit iets: https://www.slrlounge.com/wp-content/up ... 00x393.jpg
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Annie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 17 sep 2019, 19:17
Gender:

Re: Diafragma

Bericht door Annie »

@Patrick: Dank je, dat geeft weer hoop... Wegens ziekte ben ik er een tijd tussenuit geweest; ik zit nu midden in een traject van chemokuren, en dat is wel jammer want dan kan ik er dus niet gewoon lekker mee bezig gaan zoals ik vroeger met mijn Nikon wel heb gedaan.

@Andre: Die F22 ha ik al gebruikt vóórdat ik mijn bericht had geplaatst hoor, gewoon om te kijken naar het verschil in scherpte tussen bijv. F22 en F4, vandaar dus.
Ik ga straks aan de slag en dan inderdaad volgens jouw aanwijzingen: 55mm, F4, en dan twee keer op een verschillende punt scherpstellen. Komt goed! Artikel uit deze link ga ik ook eerst nog even doornemen, bedankt!
Gebruikersavatar

GeorgeF
fXf sponsor
Berichten: 1573
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 11:53
Voornaam: George
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 33 times
Been thanked: 131 times

Re: Diafragma

Bericht door GeorgeF »

Annie succes met je herstel en hopen dat je snel weer de oude bent.
Je ziet wel dit is geen groot forum met heel veel leden, maar wel een forum met grootse antwoorden.
Je wordt op je wenken bediend.

Groetjes van George Fennes
Blijf het (Fuji) Objectief bekijken
Plaats reactie

Terug naar “X-T2”