Rally for Kids, 4x4 evenement

Sportieve zaken in de breedste zin
Plaats reactie

Topic Starter
jack the slipper
Heeft Bedankt: 1 x
Is Bedankt: 9 x

Rally for Kids, 4x4 evenement

Bericht door jack the slipper » do 10 sep 2015, 21:27

Hoi,

al een jaar of 6 ben ik vaste fotograaf bij de stichting Rally for Kids. Wij verzorgen onbezorgde dagen voor kids die een "probleem" hebben of even in de "problematische hoek" zitten. Dit doen wij met de autosport als gereedschap. Vaak huren wij een circuit af en regelen snelle auto's, kids een helm op, in de hotseat en dan een paar lekkere snelle rondes. Maar zaterdag 5 september waren we volledig van het padje af. We gingen 4x4. Met je rubber door de blubber!!

Wat fotogerelateerde zaken:
Ik moet nog steeds wennen aan de wat langzamere reactie van de camera in vergelijk met mijn Nikon D300. Daardoor heb ik de shots soms net niet op het moment dat ik 'm had willen maken. De compositie wringt daardoor soms een beetje.
Ook het variëren met sluitertijden om de modderspatten net wat minder scherp in beeld te krijgen gaat nog niet zoals ik wil. Dan merk je dat de sluitertijden achter een duimwiel toch ook wel handig kan zijn...
Ik weet niet hoe jullie de electronische waterpas ervaren? Vaak vind ik het een zegen maar soms blijf ik ook hinderlijk lang wiebelen met de camera tot die lijn nou eens een keertje groen wordt. En dan ben ik net te laat.... Ik denk dat ik 'm uit ga schakelen.

Na bijna 3000 foto's raak ik nu wel beter ingeschoten met de X-T1 maar het einde van de leercurve is nog niet in zicht.

Maar goed, daar is het een hobby voor. Nu wat plaatjes. Ze komen zo uit de camera, alleen verkleind. Je mag gerust kritisch zijn! Graag zelfs, daar leer ik alleen maar van.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

De volledige reportage vind je op http://www.rallyforkids.nl.
camera /\ objectief 1 /\ objectief 2/\ objectief 3 /\

Illuminatus
Voornaam: Gerard

Re: Rally for Kids, 4x4 evenement

Bericht door Illuminatus » do 10 sep 2015, 23:47

Mooie platen van een mooi evenement. Met de compositie zit het in de meeste gevallen wel goed, dus met die vertraging valt het wel mee.
Ben er zelf wel aan gewend nu, maar heb camera's in handen gehad waarmee het door de vertraging erg moeilijk was om het juiste moment te pakken.
De waterpas/horizon is leuk bij statische objecten als gebouwen en landschappen, maar bij dynamische onderwerpen hinderlijk. Dan kijk ik er in het geheel niet naar.
Voor deze reeks had je hem beter kunnen uitschakelen.
De modder op nummer 7 is werkelijk spectaculair. Jammer van de twee personen op de achtergrond.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.

Topic Starter
jack the slipper

Bericht door jack the slipper » vr 11 sep 2015, 09:13

Ik heb ze gevraagd ergens anders te gaan zitten maar dat ging niet zo goed. Zaten daar op een droog eilandje in een poel van modder, knippen en gaten.
Maar wel jammer ja.

Morgen de jaarlijkse gazonmaaiersrace in Achterveld fotograferen. Weer actie dus met de X-T1. Eens kijken of ik wat progressie kan boeken.
Vind nu het groen wel wat fel, morgen met filter Classic Chrome aan de slag. Kijken wat dat brengt.

Illuminatus
Voornaam: Gerard

Bericht door Illuminatus » vr 11 sep 2015, 11:16

Dat groen was me ook al opgevallen, maar omdat zoiets een kwestie van persoonlijke smaak en niet over de top is, heb ik er geen opmerking over gemaakt.
Benieuwd naar het volgende, Classic Chrome groen.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.

Topic Starter
jack the slipper

Bericht door jack the slipper » vr 11 sep 2015, 11:46

Nikon had ook die neiging tot fel groen. Hoorde onlangs van iemand die industriële kleurstoffen levert dat het menselijk ook extreem gevoelig is voor groen. Hier zien we dus het snelst een afwijking of te hoge/lage verzadiging.

Het Classic Chrome verlaagt de verzadiging op alle kleuren, volgens mij blijft dan de verhouding beter. En bij een gazonmaaierrace is het overvloedige groen met een ronde of 4 wel weg hoor....
Afbeelding

paul b

Bericht door paul b » vr 11 sep 2015, 20:39

Vooral de close up opnamen doen het hier goed: de gelaatsuitdrukkingen van de deelnemertjes geven de opnamen letterlijk "smoel".

jhh
fXf sponsor
Is Bedankt: 1 x

Bericht door jhh » vr 11 sep 2015, 20:46

Ik heb geen X-T1, maar wel lekker dat die na zo'n gespetter in bad kan!?

remoss
Voornaam: René
Heeft Bedankt: 11 x
Is Bedankt: 53 x

Bericht door remoss » za 12 sep 2015, 08:12

Mooi initiatief voor deze kinderen. Mooi vastgelegd ook. Die modder idd in nr 7, gaaf ;)
Een beter forum begint bij jezelf!

KeesDeBruin

Bericht door KeesDeBruin » ma 14 sep 2015, 11:43

Mooie foto's Jacko! Hoewel #7 wel erg gaaf is, geeft #6 toch echt aan waar het om gaat: de kids!
Fujifilm X-T1 met wat lenzen...

Topic Starter
jack the slipper

Bericht door jack the slipper » za 31 okt 2015, 13:33

Jan, beetje trage reactie van mij maar ik stond steeds op redelijke afstand. Maar niet vanwege de camera hoor, meer vanwege de veiligheiid. Zo'n glibberende 4x4 is niet altijd even koersvast.

Met dit soort bedreigingen voor de camera moet je gewoon om de paar shots kijken of er geen vuiligheid op camera of frontlens zit. Ik kruip overal strak bovenop als het kan en heb nog nooit problemen gehad.

Plaats reactie

Terug naar “Sport”