Altijd een uitdaging: schakers interessant fotograferen

Sportieve zaken in de breedste zin
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Altijd een uitdaging: schakers interessant fotograferen

Bericht door Patrick »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Foto 2 of zo. Op mijn niet gecalibreerde scherm hier (niet thuis) zien de huidtinten er prima uit.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Altijd een uitdaging: schakers interessant fotograferen

Bericht door Michele »

Ik mag dan geen 5 miljoen views hebben op facebook (wat probeer je daarmee te bewijzen eigenlijk) maar alle foto's van Patrick, behalve de laatste, zijn in het wit neutraal volgens mijn versie van PS.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Altijd een uitdaging: schakers interessant fotograferen

Bericht door Michele »

en nou nog 'n keer maar dan met vertaling?
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Altijd een uitdaging: schakers interessant fotograferen

Bericht door Patrick »

Oh, je mag best een RAW bestand hebben. Stuur me even een PB met je emailadres en ik zorg dat je hem krijgt.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Altijd een uitdaging: schakers interessant fotograferen

Bericht door remoss »

Ach, er zijn meer wegen naar Rome.
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Altijd een uitdaging: schakers interessant fotograferen

Bericht door Illuminatus »

Ik heb nog nimmer zoveel onwijsheden in maar een paar berichten horen verkondigen.
Je foto is een topper als die op alles wat maar beeld kan vertonen er even goed of beroerd uitziet en een fotograaf met 5 miljoen likes er een duimpje voor opsteekt.
Een goede monitor, een grote kleurruimte, kalibreren, etc. allemaal niet nodig.
Verder moet je wel blind zijn als je niet ziet dat alle foto’s in dit topic hartstikke blauw zijn.

Met mijn bescheiden kennis van fotografie ben ik met arnold_w en anderen van mening dat er met de getoonde foto’s niets mis is. Zeker niet te blauw, behalve misschien foto 5 iets. De andere zijn eerder iets gelig (huid en schaakstukken), maar marginaal. De laatste neigt zelfs iets naar rood. Bovendien is dat een heel persoonlijke aangelegenheid. Kleur wordt in de hersenen gemaakt en de beleving is voor iedereen anders.

Ik werk al vanaf versie 2 (1991) met Photoshop en met Lightroom vanaf versie 1 (2007) om nu te horen te krijgen dat ik verkeerde technieken gebruik.
Je moet maar durven om dit soort uitspraken te doen.

Om toch iets bij te dragen aan de discussie in het algemeen een snel en eenvoudig testje om na te gaan of een beeld over het geheel een kleurzweem, een overheersende kleur heeft.

Open de foto in Photoshop (foto nummer 8 uit dit topic)
Laag via kopiëren (Ctrl-J)
Filter > Vervagen > Gemiddelde

Je smeert/mengt hiermee alle kleur in het beeld. In theorie zou je idealiter gemiddeld grijs moeten krijgen.

Kies vervolgens Nieuwe aanpassingslaag voor niveaus
Selecteer dan het middelste pipetje (grijspunt) en klik daarmee op een willekeurig punt in het egale vlak.
Je ziet nu het vlak min of meer grijs worden.
Onder het tapje “Info” zie je bij de RGB waarden de situatie voor en na het bepalen van het grijspunt.
Je ziet nu dat Rood is verminderd, Groen is verhoogd en Blauw gelijk gebleven is.
Je zou dus kunnen zeggen dat de foto eerder iets te rood was, zeker niet te blauw.
Het is wel zaak om te kijken naar het hoofdonderwerp, namelijk de personen in de voorgrond. De achtergrond is niet zo relevant.
O ja, om de foto weer te kunnen zien, moet je het oogje voor de “gemiddelde vlak laag” weghalen. Je mag die laag zelfs helemaal weggooien.
Het verschil tussen de oorspronkelijke en de gecorrigeerde kun je goed zien door het oogje van de bovenste laag aan en uit te schakelen. Zie je trouwens dat de spijkerbroek van de persoon rechts achter de twee hoofdpersonen natuurlijker blauw is, als het teveel aan rood eruit is.
Verder kun je nog iets aan helderheid/contrast doen of levendigheid, allemaal naar persoonlijke smaak. Wat betreft “levendigheid”, dat lijkt op “verzadiging”, maar met dit verschil dat bij “levendigheid” de huidtinten worden ontzien.

Voor straks iedereen over me heen rolt. Dit is indicatief en illustratief. In de praktijk komt er meer bij kijken om kleurcorrecties op foto’s toe te passen.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Altijd een uitdaging: schakers interessant fotograferen

Bericht door AVI-Foto »

Eén tip, als je weer binnen fotografeert;
onder dezelfde lichtomstandigheden, zet je camera van Auto WB af. Omgevingskleuren veranderen je WB op Auto maar het licht blijft toch echt hetzelfde.
Scheelt toch weer een witte en groene baard ;)

(al denk ik dat die tweede foto verkleurt is door een spot en niet de sporthal TL-verlichting die boven de schakers hangen, dus er sprake is van andere omstandigheden)
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Altijd een uitdaging: schakers interessant fotograferen

Bericht door Patrick »

Ik heb een wit velletje onscherp gefotografeerd en gekeken wat dat deed in LR als basis voor mijn pipet. Ik heb dat bij een aantal foto's gebruikt maar er bleef een zweem in zitten. Wellicht doordat de afstand tot die enorme blauwe wanden varieert of zo. Het blijft lastig... ;)
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Plaats reactie

Terug naar “Sport”