GFX 50s dag

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

GFX 50s dag

Bericht door Martinpecheur »

Vanmiddag deelgenomen aan het GFX 50s VIP Event 2017 in het Aviodrome in Lelystad.
Dit werd aangeboden door Fujifilm Nederland, Cameratools, Cameranu en City Foto.
De organisatoren hadden het groots opgezet met maar liefst 11 GFX'en, alle lenzen en een paar profs die met Fuji werken, waaronder de bij velen welbekende en enthousiaste Ferry Cnijn en Greg Theulings, vast ook wel bekend van zijn instructieve blog. Leuk om die mensen in een ongedwongen sfeer te kunnen spreken :)
Er was naar schatting een groep van 30 personen, dus gelukkig niet massaal.
Het programma bestond uit een presentatie van het nieuwe middenformaat camerasysteem, waarna er bij een aantal strategische punten op het terrein, bijvoorbeeld naast het landinggestel van de Boeiing 747, zelf gefotografeerd kon worden. Er was meer dan voldoende tijd om de camera met verschillende lenzen eens goed aan de tand te voelen. Ferry had een model meegenomen, een mobiele studioflitser en z'n laptop zodat thetered flitsen ook kon worden geprobeerd. Prima voor elkaar allemaal :duimop:
En de in macro geïnteresseerden konden met de 120 mm macro lens aan de slag.

Bevindingen:
Er is natuurlijk een heleboel over deze camera te vertellen, maar dat staat allemaal wel in de folder. Ik vermeld hier alleen de zaken die me tijdens deze eerste kennismaking opvielen.
De camera heeft ongeveer het formaat van een flinke spiegelreflexcamera. Dat verwacht je eigenlijk niet, omdat het toch om een middenformaat camera gaat. En ik had het gevoel dat hij eerder lichter dan zwaarder was dan mijn Nikon D800.
De zoeker is werkelijk fenomenaal, de grootste en helderste waar ik ooit door gekeken heb :o
Ik heb verschillende foto's direct op 100% bekeken en dan valt de ongelofelijke detailweergave op, zelf adertjes in de ogen worden haarscherp weergegeven! Wel moet je rekening houden met de veel kleinere scherptediepte vergeleken met dezelfde diafragma waarde bij aps-c. Bij vol diafragma schieten kan het zomaar zijn dat het linker oog van een frontaal portret scherp is en het rechter niet. Dat was even wennen! Fuji had een (uiteraard Fuji!) printer klaarstaan en ook de prints die direct gemaakt konden worden, bevestigden de geweldige detailscherpte.

De cropfactor is hier negatief, ongeveer 0,79 , dus een lens van 23 mm is te vergelijken met ca. 18 mm op FF
Heb een aantal opnames met een grote contrastomvang gemaakt en dan valt het enorme dynamische bereik op die deze camera weet te overbruggen.
De autofocus vond ik niet uitgesproken snel, ook weer niet traag, maar de snelheid van een X-T2 is het niet. Dus niet voor sportfotografie.

Al met al vind ik het een begerenswaardige camera, die helaas wel een flinke prijs heeft. Al is de nieuwe Hasselblad middenformaat nog duurder!
Fuji had het event uitstekend georganiseerd waarvoor mijn complimenten!

Martin
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3050
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: GFX 50s dag

Bericht door Patrick »

Ik heb een tijdje terug al kunnen spelen met deze geweldenaar in combinatie met het macro-objectief. Inderdaad geweldig spul. Maar ik zal er niet snel een bezitten. Wel interessant dat juist Fujifilm ermee komt!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Harlin
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 20 jan 2016, 23:53
Voornaam: Harry
Has thanked: 29 times
Been thanked: 5 times

Re: GFX 50s dag

Bericht door Harlin »

Martinpecheur schreef: vr 07 jul 2017, 21:52
De autofocus vond ik niet uitgesproken snel, ook weer niet traag, maar de snelheid van een X-T2 is het niet. Dus niet voor sportfotografie.
Hoe is autofocus in vergelijk met de XT-1, is het daar mee te vergelijken, of heb je daar geen ervaring mee?

Elke keer als ik wat lees over de ongelofelijke detailweergave moet ik mezelf weer in toom houden, maar het blijft kriebelen.
Ben blij dat ik, tot nog toe, me kan bedwingen om te gaan krabben. :mrgreen:
Gebruikersavatar

kitchenboy
Berichten: 2
Lid geworden op: do 16 mar 2017, 12:19
Gender:

Re: GFX 50s dag

Bericht door kitchenboy »

Ik ben nu 3 maanden de gelukkige bezitter van een GFX50S.
Na jaren Nikon heb ik al het grootste gedeelte verkocht maar hield nog een D4 achter de hand met wat glas.
Na het toestel veelvuldig getest te hebben slaat mijn besluit vast. Ik stap volledig over naar Fuji.
Scherpte, gebruik en vooral elektronische zoeker samen met het dynamisch bereik is ongelooflijk.
Begin augustus gaan wij 3 weken rondtrekken West coast America en sta te popelen om de mogelijkheden van de GFX volledig te benutten.
Droomde al jaren van medium format (Hassy en Phase one vond ik te duur) en fuji heeft deze droom gerealiseerd.
Gelukkige en trotse bezitter samen met lenzen 23mm, 32-64mm en 120mm.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: GFX 50s dag

Bericht door Martinpecheur »

Ja, prachtige set met die 3 lenzen heb je.
Ik kan je helemaal volgen, na de Fujidag denk ik er ook regelmatig over.
Maar ik heb al zoveel in Nikon geïnvesteerd dat het wel een heel erg kostbare move zou worden.
Voorlopig nog maar niet dus.
Ik hou het bij de X-T20 voor de vakanties:lol:
Martin
Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: GFX 50s dag

Bericht door Martinpecheur »

Harlin schreef: za 08 jul 2017, 01:36
Martinpecheur schreef: vr 07 jul 2017, 21:52
De autofocus vond ik niet uitgesproken snel, ook weer niet traag, maar de snelheid van een X-T2 is het niet. Dus niet voor sportfotografie.
Hoe is autofocus in vergelijk met de XT-1, is het daar mee te vergelijken, of heb je daar geen ervaring mee?
Ik heb een paar jaar een X-T1 gehad en denk dat de autofocus van de GFX 50s daarmee te vergelijken is.
Kijk, als er voldoende licht is, bijvoorbeeld overdag, is er niets mis en reageert de GFX (voor mij althans) snel genoeg.
Ik heb het op het Aviodome talloze malen uitgeprobeerd, van veraf snel naar dichtbij en weer snel terug en dat ging probleemloos.
Dat deed de X-T1 ook prima.
Maar als het licht wat minder is, dan heeft de camera er wat meer moeite mee. Vooral als er gefocust moet worden op eenvormige vlakken zonder veel contrast. Ik heb b.v. binnen in de Boeing in redelijk gedempte lichtomstandigheden op de blauwe eenvormige stoelen gefocust en dan zie je de camera een beetje "zoeken". Hij stelt na enig heen en weer gaan wel scherp, maar het duurt even. Net als de X-T1 overigens.
Tot zover mijn (korte) praktijkervaring.
Matin
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3050
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: GFX 50s dag

Bericht door Patrick »

Scherpstellen is in wezen lokaal contrast zo hoog mogelijk krijgen. Als er geen of weinig contrast is, dan werkt dat natuurlijk niet.

IK zou trouwens met zo'n camera nog vaker dan ik nu doe met de hand scherpstellen.
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
Martinpecheur
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 00:12
Voornaam: Martin
Locatie: Borne

Re: GFX 50s dag

Bericht door Martinpecheur »

Helemaal eens wat betreft scherpstellen!
Gebruikersavatar

arnold_w
Berichten: 803
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 21:01
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: GFX 50s dag

Bericht door arnold_w »

Ik ben wel heel benieuwd naar de EVF en hoe deze zich verhoudt t.o.v. een OVF.
Om me een beetje in de wereld te storten van MF fotografie en weer eens back to basics te gaan heb ik me een maandje geleden een Mamiya 645 Pro aangeschaft met een 45mm en 80mm lens.
Bij wijze van project heb ik deze vorige week ook meegenomen naar IJsland en 13 stuks Kodak Ektar 100 a 15 foto's stuks volgeschoten. Deze moeten nog ontwikkeld, ingescand en bewerkt worden, maar zal ik tegen die tijd wel laten zien, samen met de XT2 foto's die ook nog moeten worden ontwikkeld en uitgezocht.

Wat me meteen opviel aan de Mamiya met opzet finder is de heldere en grote zoeker. Hoewel ik inmiddels wel gewend was aan de steeds beter wordende Fuji EVF, vond ik de grote heldere OVF toch prettiger werken en vond ik bij het wisselen tussen de camera's de XT2 zoeker opeens erg donker overkomen. Zo erg zelfs dat het me een beetje begon te irriteren en het idee had dat ik aan het onderbelichten was of dat de helderheid op max gezet moest worden.

Verder zie je de wereld zoals het is, zonder te worden beïnvloed door filmsimulaties, contrast, witbalans etc. Hoewel deze WYSIWYG ook vaak veel voordelen met zich meebrengt viel me op dat mijn voorkeur stiekem toch weer naar een optische finder neigt te gaan.

Omdat ik voornemens ben op termijn over te stappen op digitaal medium format heb ik zo eens rondgekeken waar mijn voorkeur naar uitgaat.
Hoewel lomper, zwaarder en groter is mijn oog gevallen op de Pentax 645Z of Mamiya/Phase One 645 AFD met digital back. Maar nu de GFX 50R is gelanceerd ben ik ook wel benieuwd naar de ervaringen met de EVF van deze camera.

De XT2 houd ik er wel naast, omdat niet alle omstandigheden zich lenen voor MF camera's (vakanties, snelheid, telebereik etc) en alleen om die reden al zou een 50R daar mooi bijpassen qua look, feel, bediening ed. Maar ik ben niet getrouwd met Fuji en maak uiteindelijk de keuze voor die camera die past bij mijn manier van werken.

Ik weet dat ik uiteindelijk zelf naar de winkel moet om het verschil te ervaren, maar ik ben wel benieuwd naar de objectieve mening van degene die de 50S of 50R hebben vastgehouden.
X-T1 | X-H1 | | XF 18-55 | GFX 50S | GF 30mm | GF 45-100 | GF 100-200
Arnold van Wijk Fotografie | IJsland Fotoreizen
Plaats reactie

Terug naar “GFX 50s”