De 18 mm f2 is een geweldige lens

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
TomB
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 22:08
Voornaam: Tom
Been thanked: 1 time

De 18 mm f2 is een geweldige lens

Bericht door TomB »

Ik heb hem onlangs tweedehands gekocht en ik ben er heel tevreden over. Ik begrijp jullie eerste reactie: Wat? Jij nam toch genoegen met alleen de hoogste beeldkwaliteit en elk foutje was toch verkeerd? De 16 was nog niet eens goed genoeg en de 55-200 die ook een goede reputatie had, bleek voor jou ook niet goed genoeg." Ja, die reactie kan ik me voorstellen maar ik heb in de voorbije maanden ontdekt dat er bij fotografie meer van belang is dan scherpte op pixelniveau. Ik zal proberen uit te leggen wat ik leuk vind aan de 18 mm.

De 18 mm lens behoort tot de eerste drie lenzen die bij de lancering van de X-pro werden uitgebracht. Hij is kort vormgegeven en heeft een vergelijkbare bouw als de 35 mm. Dat wil zeggen dat er geen sprake is van interne scherpstelling, er is een wat luidruchtige motor en de filterafmeting is 52 mm, net als de 35. Verder heeft hij een diafragmaring met getalaanduiding. Die klikt een stuk zwaarder dan de 14 of 35, zodat ongewild verdraaien niet vaak gebeurt. De scherpstelring is aan de smalle kant. Hoewel het een korte lens is, is hij te groot om als pancake door te gaan. De frontlens is enigszins hol.

De 18 mm heeft een vrij slechte reputatie vanwege de beeldkwaliteit. In vergelijking met de 18-55-zoom zou hij het zelfs af moeten leggen tegen de laatste. De zwaktes van de 18 mm is met name de chromatische fout die zich in de hoek manifesteert tegelijk met een matige hoekscherpte. Er is een sterke tonvormige vertekening die digitaal wordt gecorrigeerd, maar naar het schijnt nog weer iets ten koste gaat van de scherpte in de hoeken (Als je niet ACR gebruikt kun je de vertekeningcorrectie overigens zelf achterwege laten). Maar de sterke punten van deze groothoek zijn de compacte bouw en de relatief hoge lichtsterkte van f/2. Ik heb deze lens gekocht omdat ik graag binnen bij gelegenheden zoals familie en bedrijfsuitjes en andere activiteiten met een lekker compacte camera schiet die onopvallend is. De 27 mm heeft naar mijn mening in kleinere ruimte niet voldoende beeldhoek om bij de gewenste afstand alles erop te krijgen. Als ik dan wissel met de zoom neem ik in die gevallen de meerderheid van de foto's bij 18 mm, zodat ik dan net zo goed een vaste lens zou kunnen gebruiken, die dan het voordeel biedt dat die compacter is. Minder voor de hand liggend als toepassing van deze lens is landschappen. In dat geval heb ik in principe al de 14/2,8 als groothoek, die is bijzonder scherp, en heeft nog een stuk meer beeldhoek. In dat opzicht is de 18 mm wat milder en vormt een tussenstap vanaf de 27 mm. De hoekscherpte van de 18 die minder is dan bij de 14 moet je dan wel voor lief nemen.

Het fuji-systeem met de meetzoekermodellen excelleert in mijn ogen met de kleine lenzen. Die zijn zodanig dat je met een hand de XE-2 in mijn geval nog tegen je oogkas kunt houden, waarbij er voldoende steun is, en tegelijk met je andere hand nog rustig kunt gebaren of vrij hebt. Er wordt wel gezegd dat de matige scherpte de 18 mm niet geschikt maakt voor landschappen. Ik denk dat dat te zwaar gesteld is. Inderdaad presteert hij niet zo goed als de beste andere lenzen van Fuji wat ik kan bevestigen voor de 35 mm, de 14 mm. Zelfs de 16 mm is gediafragmeerd scherper. Maar ook bij landschappen is de hoekscherpte vaak van minder belang. Wel van belang is de scherpte aan de rand vanaf het beeldmidden, omdat daar vaak de horizon snijdt. Gelukkig is die nog een stuk beter dan de uiterste hoek, dat is een belangrijk punt. De kleurfout is geprononceerd bij f/2, maar neemt gelukkig wel af, echter verdwijnt nooit helemaal. Hij wordt onderdrukt door de jpg-machine van de XE-2, zodat de jpg-file een stuk minder ervan laat zien dan de raf-file. Je ziet de kleurfout vooral bij scherpe overgangen en bij witte vlakken. De bouwkwaliteit in relatie met stof schijnt niet zo goed te zijn, er staan op het web verslagen van inwendig vervuilde lenzen. Als je dus naar het strand gaat of in de woestijn komt, is het oppassen. In Nederland verwacht ik echter doorgaans geen problemen.

Het gekke is dat ik wel kan leven met de beeldfouten die aan deze lens kleven, terwijl ik me wel eens kritisch heb uitgelaten over andere lenzen die mogelijk minder foutjes lieten zien. Bijvoorbeeld de 16 mm, die tot f/2,8 niet zo goed is op oneindig, maar verder gediafragmeerd wel. Misschien is het wel de verwachting die je hebt van een lens. De 16 mm wordt alom geprezen, kost bijna 1000 euro, en als je dan afwijkingen ziet en zelfs op f/2,8 niet mee lijkt te kunnen met de 14 mm dan ervaar je dat als een teleurstelling. Zelfs als blijkt dat het voor andere onderwerpen van meer dichtbij en met mindere eisen aan scherpte in de hoeken een prachtig objectief is. Inmiddels denk ik dat er meer dan (uiterste) scherpte. Op de een of andere manier hebben de foto's met de vaste lenzen van Fuji voor mij iets extra's ten opzichte van de foto's met de 18-55 zoom. Bij de 18-55 lijkt het wel of de scherpte vooral vanuit de verscherping komt, bij de vaste lenzen heb ik het idee dat de scherpte "echter" is. Of is het de "tekening van de lens.? Iets wat ze in engelstalige landen met "rendering" aanduiden? Dit aspect is voor mij ook een reden om een vaste lens te kiezen, zoals de 18. En natuurlijk is de prijs op de tweedehandsmarkt relatief schappelijk, voor minder dan 300 euro kun je er een krijgen en er is aardig wat aanbod.

De 18 mm heeft een bepaalde magie waardoor zijn slechtere eigenschappen door mij getolereerd worden. Ik zou hopen dat er ooit een versie II komt van deze lens die als de 35 mm f/2 ook interne scherpstelling heeft en dat dan de kleurfout verholpen is. Dan zou het helemaal een goede lens zijn.
X-pro2 | MHG-XPRO2 | XF14/2,8 | XF18/2,0 | XF 23/2,0 | XF27/2,8 | XF35/1,4 | XF18-55/2,8-4 | XF55-200/3,5-4,8 | XF100-400/4,5-5,6
Gebruikersavatar

mikemix
Berichten: 157
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 22:15

Re: De 18 mm f2 is een geweldige lens

Bericht door mikemix »

Eerlijk gezegd begrijp ik je verdedigende houding niet helemaal,
jij vindt het een geweldig objectief, prima toch?..

Ik heb dit objectief ook gehad en vind het een prima objectief. Waarom dan weggedaan, simpel, kon 'm goed wegzetten tegen een 23/1.4 die ik net wat deftiger vind.
Qua grootte is die 18mm natuurlijk veel handiger en bij goed gebruik zeker goed in te zetten.
Hoekscherpte vond ik wel een punt, zeker als je landschap wilt fotograferen maar voor straat e.d. prima toepasbaar.

Wat voorbeelden van mijn kant:
1
AfbeeldingX-Pro1 + XF18mmF2 R by DamenFotografie, on Flickr
2
AfbeeldingX-Pro1 + XF18mmF2 R by DamenFotografie, on Flickr
3
AfbeeldingKingsday @ Amsterdam by DamenFotografie, on Flickr
4
AfbeeldingKingsday @ Amsterdam by DamenFotografie, on Flickr
5
AfbeeldingSpring is in the air! by DamenFotografie, on Flickr
6
AfbeeldingOld steam pumping station by DamenFotografie, on Flickr
7
AfbeeldingHaarlem bevrijdingsfestival by DamenFotografie, on Flickr
8
AfbeeldingAmsterdam Keizersgracht - Reguliersgracht by DamenFotografie, on Flickr
9
AfbeeldingX-Pro1 + XF18mmF2 R by DamenFotografie, on Flickr
Gebruikersavatar

Dalojan
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 17 jun 2016, 20:58
Voornaam: Jan
Contacteer:

Re: De 18 mm f2 is een geweldige lens

Bericht door Dalojan »

Het kan natuurlijk altijd beter maar als dit de resultaten van de 18mm F2 zijn heb je volgens mij niets te klagen, de plaatjes zien er prima uit. Ik heb zelf gekozen voor de 27mm omdat ik dat persoonlijk een fijne brandpunt afstand vind en ook lekker klein is. Dan stop ik de X-E1 met 27 mm zo in de zak. Makkelijker dan mijn X-T1 met de 18-55mm. De deur uit zonder camera . . . . zelden want de X-E1 met 27mm zit in de jas zak.
Camera X-E1 ; X-E2s en X-T2
Lenzen 10-24mm, 18-55mm, 55-200 mm, 100-400mm, 1.4x teleconverter, 27 mm en een tussenring En op wensen lijst : 90mm
Plaats reactie

Terug naar “XF18mm F2 R”