X100F en Nikon Speedlight SB910 met PC sync kabel

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
jin
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 10:39
Voornaam: Joost
Locatie: Heythuysen
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 1 time
Gender:

X100F en Nikon Speedlight SB910 met PC sync kabel

Bericht door jin »

Volgens velen in de diverse fora is het mogelijk de X100F te verbinden met een Nikon SB-910 Speedlight flitser. Ik heb van alles geprobeerd maar tevergeefs.
Mijn opstelling is als volgt:

X100F met gemonteerde Pixel TF-321 hotshoe adapter (deze adapter is voor Canon en is de enige waarvan de pinnetjes corresponderen met de Fuji hotshoe).
Male-to-male PC Sync kabel van de hotshoe adapter naar de PC Sync aansluiting van de SB-910.
De ingebouwde flitser van de X100F staat 'OFF'.
De flits functie Staat op manual (maar TTL werkt ook niet).
De Nikon flitser staat op Manual.

Wat doe ik verkeerd?
https://www.flickr.com/photos/jin-photo/ X100V | X-Pro3 | XF16 f2.8 | XF35 f1.4 | XF50 f2.0
Gebruikersavatar

Topic Starter
jin
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 10:39
Voornaam: Joost
Locatie: Heythuysen
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 1 time
Gender:

Re: X100F en Nikon Speedlight SB910 met PC sync kabel

Bericht door jin »

Als aanvulling mijn vraag nog het volgende.
Wat wel probleemloos werkt is het aansturen van de Nikon SB-910 met de ingebouwde flitser van de X100F. De Nikon flitser moet dan in de zogenaamde SU-4 modus. De Fuji flitser kan zowel Manual als TTL ingesteld worden. Het nadeel is echter dat de ingebouwde flitser ALTIJD moet afgaan.
Vandaar mijn zoektocht naar de mogelijkheid om een externe flitser met een PC Sync kabel vanaf de X100F aan te sturen.
https://www.flickr.com/photos/jin-photo/ X100V | X-Pro3 | XF16 f2.8 | XF35 f1.4 | XF50 f2.0
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: X100F en Nikon Speedlight SB910 met PC sync kabel

Bericht door André »

Hmm even denken. Ik pleurt een nikon kabel of een canon kabel rechtstreeks in de hotshoe van de camera en het andere eind onder de flitser. Ik stop daar niets tussen. Misschien is de adapter het probleem. De flitser hoeft slechts een puls te krijgen. TTL werkt niet met deze combinatie. Stel de flitser dan manueel in of op A. In stand A werkt het oog aan de voorkant als sensor en kapt de flitser automatisch af als je diafragma op de flitser gelijk staat met die op je camera.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
jin
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 10:39
Voornaam: Joost
Locatie: Heythuysen
Bewerk mijn foto's: Ja
Been thanked: 1 time
Gender:

Re: X100F en Nikon Speedlight SB910 met PC sync kabel

Bericht door jin »

Dank André, maar dat ik heb dus uitvoerig getest. Ik zal de hotshoe adapter bij iemand met een canon moeten uitproberen.
https://www.flickr.com/photos/jin-photo/ X100V | X-Pro3 | XF16 f2.8 | XF35 f1.4 | XF50 f2.0
Gebruikersavatar

jhh
fXf sponsor
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 11:56
Locatie: Heel
Been thanked: 1 time

Re: X100F en Nikon Speedlight SB910 met PC sync kabel

Bericht door jhh »

Jin, ik heb een Canon off-camera shoe cord oc-E3 die je mag uitproberen.
Ik heb 'm zelf met het idee: "ik zou hem wel eens nodig kunnen hebben", maar ben geen flitsliefhebber.
Heel is ook niet zo ver van Heythuysen.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: X100F en Nikon Speedlight SB910 met PC sync kabel

Bericht door André »

Als ik een PC sync kabel wil gebruiken, dan gebruik ik een simpele 25 jaar oude Hama adapter die er op kan, met een PC sync uitgang. Normaal gesproken gebruik ik de Canon OC-e3 TTL kabel voor o.a. de kleine Fuji EF-X20 flitser (die dan wel TTL flitst). Voor de SB900 gebruik ik de Canon OC e3 of een Nikon SC28 TTL kabel die ik bij mijn Nikon spullen had.

De TTL kabel doet dan niets meer dan een puls overbrengen via het middencontact naar de SB900. Die werkt niet TTL met de fuji camera ongeacht welke kabel je gebruikt.

Mijn camera flits instellingen zijn als volgt.
Interne flitser uit!
TTL op M zetten en dan moet het zakje werken.

SB900 instellingen als volgt: zet je de flitser zelf in A modus. Je ziet dan ook dat het menu is veranderd en je het diafragma kunt instellen. Stel dat gelijk met het diafragma op je camera.
Houdt dan de ok knop lang ingedrukt. Dan krijg je een lijstje waardoor je naar beneden moet scrollen met het duimwiel tot je ISO ziet staan. Stel daar de ISO in zoals je die op je camera hebt ingesteld. Het diafragma en ISO moeten op flitser en camera gelijk staan ingesteld. Dan werkt het net alsof je met TTL flitst.

Bij mij werkt het prima. Het zou bij jou dus ook gewoon moeten werken.
Zet eventueel je SB900 een direct in de hotshoe op de camera en kijk of ie dan wel flitst.
Kijk ook je flits instellingen goed na.

Als het dan blijkt te werken probeer je het nog een keer met de kabel. Als het dan niet werkt ligt het probleem in je PC sync kabel of de adapter. ;-)

Zet dan wel de interne flitser uit en de TTL instelling op manueel.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: X100F en Nikon Speedlight SB910 met PC sync kabel

Bericht door André »

Nog even mijn Canon OC e3 kabel en de Nikon SC28 kabel aangesloten en dan zie ik dat de Nikon kabel beter aansluit op de X100F. De Canon kabel heeft een rubber sleeve die op je sluitertijden knop gaat drukken. Die rubber sleeve kun je er af halen, maar dan doet zich het volgende probleempje voor. De kabel komt er aan de voorkant uit waardoor die voor je objectief gaat hangen. Dat heb je met de Nikon kabel niet omdat die aan de linker zijkant van de hotshoe er uit komt. Mijn advies is dan ook een 2e hands Nikon kabel of draadloze triggers.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Plaats reactie

Terug naar “X100F”