Ook met dergelijke instellingen zag ik nog weinig gebeuren. Vervolgens ben ik gaan kiezen voor meer frames en grotere steps.When photographing macro scenes, try the following combination as a starting point: FRAMES 50, STEP 5, INTERVAL 0.
Om een en ander uit te proberen heb ik onderstaande testopstelling opgezet.

Hierbij ben ik uitgegaan van de sensorgrootte van ongeveer 24 x 16 mm en een 1:1-vergroting. Daar past een scene bij van 24 mm breed. Als ik een bloem wil fotograferen van 24 mm breed, dan lijkt het niet overdreven om een scherptediepte van ook 24 mm te willen. Daarom heb ik de scene gevuld met details op de minimale focusafstand van de sensor, details op 24 mm daar achter en nog details halverwege die twee posities. Een paar lampen daarop. Scherp gesteld op de voorste details. De scene vervolgens een paar mm naar achteren geschoven voor het creëren van een kleine marge tussen de minimale focusafstand en de voorste details. En het diafragma op 5.6 gezet.
Om deze scene scherp te krijgen bleek ik zelfs bij stepgrootte 10 (groter is niet mogelijk) bijna 300 frames nodig te hebben. Hetzelfde gedaan bij diafragma 8.0. Resultaat: bij wederom de grootste stepgrootte nog steeds meer dan 200 frames nodig.
Moet ik dit beschouwen als werkbaar? En wat als ik nog wat meer scherptediepte wil?
Of heb ik iets, zoals een instelling, over het hoofd gezien?
Als dat niet zo is. Wie herkent deze resultaten?
Alle frames van deze twee series staan als JPeG-bestanden op internet: https://www.dropbox.com/scl/fo/d8xldcmt ... c0hpq&dl=0.
Bij f5.6 zijn de drie achter elkaar geplaatste details scherp bij achtereenvolgens ongeveer frame 30, frame 180 en frame 290. Bij f8.0 zijn de details scherp bij ongeveer frame 23, 125 en 205.
Ook bij kleinere vergrotingen en dus grotere scenes leveren alleen grote stepgrootten en veel frames enigszins bruikbare resultaten op. Dit wekt de indruk dat de beschikbare stepgrootten gewoon te klein zijn. Ik veronderstel dat dat is vastgelegd in de software/firmware van de camera. Betekent dit dat de firmware op dit punt niet in orde is? Elders op internet (reddit.com) wordt dit gesuggereerd.
Ik ben benieuwd of ik een en ander goed zie en zo ja wat er dan aan de hand is. Want ik heb de X-H2 niet alleen aangeschaft voor macro, maar macro met de scherptediepte die focus bracketing kan opleveren was wel een van mijn plannen met de X-H2.