Focus bracketing bij opnamen van vlinders werken bij mij niet. De vlinders die ik tegenkom zijn nogal beweeglijk. Als ze niet vliegen, dan vliegen ze vaak op als ik dichterbij kom en als ze wel blijven zitten dan is het omdat ze op een bloem zitten en bezig zijn het opzuigen van nectar en daarbij toch ook bewegen.
Maar vandaag kwam ik met het opruimen van zomerspullen in de serre een dode vlinder tegen, wat gehavend, maar wel een object voor focus bracketing (en nog wat meer). Bovendien leek het een gewone soort die ik al kende, maar bleek het een minder algemene soort die alleen leek op wat ik al kende, want het bleek een Klein geaderd witje (Pieris napi). Vergrotende opnamen daarvan helpen dan om daar achter te komen (app Obsidentify in Android-emulator in Windows 11 op een laptop waarop ook FastStone Imageviewer, Affinity Photo en DxO Photolab 9 staan).
Hieronder achtereenvolgens een gewone opname en een merge van een focus bracketingreeks.
Het zijn geen heel geslaagde opnamen, want lastig wit met beperkte tekening (een beetje onderbelicht zorgde voor meer tekening, maar zag er niet natuurlijk uit) en bovenop witte haren boven witte vleugels. Daardoor valt het verschil tussen beide opnamen niet eens heel erg op. Dat de opnamen meer pixels hebben dan op de meeste schermen past zal ook niet helpen. Maar met een crop van 7000+ breed naar 2000 pixels breed zie je - hieronder - van voor naar achteren duidelijk meer in de focus-bracketing-merge-opname.
Kort ook nog iets over het hoe van de focus bracketingopname.
Er is een manual mode en een auto mode. In beide gevallen moet je handmatig dingen instellen.
In manual mode stel je in bij welk focuspunt je begint plus aantal steps en een getal voor de grootte van de steps. Bij uitvoering wordt de focus met stapjes verplaatst naar steeds iets verder weg. Bij oneindig stopt dat tenzij het ingestelde totaal aantal stappen eerder is gezet dan oneindig wordt bereikt.
Bij auto berekent de camera hoeveel en welke stappen nodig zijn tussen een beginfocusstand en eindfocusstand. In de praktijk is het instellen van die standen lastig en blijven de ingestelde standen ook niet bewaard.
Daarom kies ik bij maximale close-up voor handmatig in combinatie met de minimale focusstand en maximale vergroting die mogelijk is. Scherpstelring dan helemaal naar links. Die blijft daar staan en blijft dus wel bewaard zolang je daar niet aankomt. Vereist wel goed afstanden schatten of zelfs werken met een meetlint. Is de afstand van object tot sensor bijv. 73 cm en je stelt de scherpstelring in op 70 cm omdat dat de meest minimaal mogelijke focus afstand is, dan zijn er soms al tientallen stappen nodig en worden ook gebruikt om bij het meest voorste deel van het object te komen. En mijn ervaring is dat mijn combinatie een paar cm dichterbij kan dan de tabellen van Fuji aangeven voor maximale close-ups met of zonder tussenring.
In dit geval had ik gekozen voor 300 mm, tussenring 16 mm, ISO 2000, F/8, geen belichtingscorrectie, 1/200e seconde, focus bracketing op manual, voorkant vlinder op ongeveer 72 cm van de sensor, scherpstelring maximaal naar links en naar ik schat uitkomend op ongeveer 71 cm van de sensor, 100 stappen van stapgrootte 8. Het resultaat waren 100 JPG-tjes waarvan bijna 40 bruikbaar voor de merge want ergens scherp van voorkant tot achterkant vlinder, ongeveer 30 niet scherp want scherp voor de vlinder en ook ongeveer 30 niet scherp want scherp achter de vlinder. Dit komt aardig overeen met het inzicht dat de scherptediepte een halve millimeter is en dat voor een optimale merge elke stap (focus verschuiving) eerder kleiner dan groter dan dat moet zijn.