OIS en IBIS

Gebruikersavatar

Topic Starter
fedorklootwijk
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 20 mei 2018, 20:46
Gender:

OIS en IBIS

Bericht door fedorklootwijk »

Ik heb recent een X-H1 gekocht met een 23mm f\2.0 en een 18-55mm f\2.8-4.0 OIS. Nu heb ik het volgende probleem. De 18-55 geeft (stabilisatie aan) in combinatie met de X-H1 in ca. 30% van de gevallen een lichte bewegingsonscherpte bij sluitertijden, waarbij dit niet het geval zou moeten zijn (op 23 mm sluitertijden van 1/40 - 1/200). Als ik onder exact dezelfde omstandigheden en met dezelfde sluitertijden de testfoto’s met de ongestabiliseerde 23mm 2.0 WR maak zijn alle foto’s volkomen scherp. Er lijkt een probleem te zijn met de combinatie van de stabilisatie van de camera en de zoomlens. Zet ik de stabilisatie uit, dan zijn alle foto's weer scherp. Zowel de camera als de lens hebben de laatste firmware. Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben?

Fedor
Gebruikersavatar

robcctje
fXf sponsor
Berichten: 362
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 20:19
Locatie: Gildehaus Duitsland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: OIS en IBIS

Bericht door robcctje »

Hoi Fedor

Je moet de stabilisatie op je objectief altijd uitzetten op een X-H1.
Je hebt namelijk de stabilisatie van de camera aanstaan,en beide aan werkt niet goed.

Gr Rob
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: OIS en IBIS

Bericht door Patrick »

Dat is vreemd. Als dat ALTIJD zou moeten, dan kunnen ze het net zo goed de camera het zelf laten doen...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: OIS en IBIS

Bericht door André »

Ik kan me goed voorstellen dat de IBIS ook de bewegingen van het OIS probeert te compenseren en vice versa. Dan moet dat spul, volgens mij, wel heel hard werken om nog een strak beeld te krijgen. Volgens mij gaat het daardoor dan ook mis. Ik zou de OIS dan gewoon uit zetten op het objectief. Het heeft ook geen meerwaarde of ze moeten goed samen kunnen werken waardoor beide minder hard hoeven te werken, maar dat weet ik niet. Meer stops zul je er, denk ik, niet uit halen.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: OIS en IBIS

Bericht door AVI-Foto »

Tuurlijk werkt IBIS en OIS samen!
Zie onderstaande schema's, komen via ergens van Fuji vandaan

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt alleen te maken met de al oude wet dat als je sluitertijd kort genoeg is je beter IOS uit kan zetten, of als de camera vast staat, als op statief.
Al verschillen daar de meningen over.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Topic Starter
fedorklootwijk
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 20 mei 2018, 20:46
Gender:

Re: OIS en IBIS

Bericht door fedorklootwijk »

Hartelijk dank voor jullie reactie. Volgens mij horen IBIS en OIS samen te werken en gaat dit niet altijd goed. Als het mogelijk zou zijn OIS of IBIS apart uit te schakelen zou ik dit doen, Maar het is of alles uit of alles aan. Fuji support gaf het advies de stabilisatie alleen in te schakelen als zonder stabilisatie bewegingsonscherpte optreedt, maar dit betekent extra handelingen en meer kans op fouten. Niet handig dus. Ben ik overigens de enige die dit probleem heeft?

Groet, Fedor
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: OIS en IBIS

Bericht door remoss »

Is apart uitschakelen dan niet mogelijk, je uit OIS op het objectief toch uitzetten en ik neem aan IBIS apart in de body uitzetten? Hoe is het resultaat met de 18-55 bijvoorbeeld met IBIS aan en OIS uit?
Objectieven bestáán uit lenzen!!!

fujigerard
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 10:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: OIS en IBIS

Bericht door fujigerard »

Dag Fedor,

Je loopt er nu al bijna een week mee te leuren (twijfelen) en als je hem op afstand hebt gekocht zal ik maar haast maken met het terug sturen want wellicht heb jij een DOA in handen gekregen.

Na 2 weken vervalt dat recht en dan kun je te maken krijgen met reparaties en wil jij een body die net nieuw en al open is geweest?
Gebruikersavatar

Topic Starter
fedorklootwijk
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 20 mei 2018, 20:46
Gender:

Re: OIS en IBIS

Bericht door fedorklootwijk »

Dank weer voor jullie antwoorden.

#remoss Je kunt volgens mij OIS en IBIS niet apart uitzetten. Alles of niets dus.

#fujigerard dank voor de tip. Ik ga morgen met de shop praten waar ik hem heb gekocht.

Fedor
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3847
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 42 times
Been thanked: 186 times
Gender:
Contacteer:

Re: OIS en IBIS

Bericht door remoss »

Dus als je OIS met het schakelaartje op het objectief uitzet, gaat IBIS in de body ook uit? Vreemde keus van Fujifilm helaas...

Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Plaats reactie

Terug naar “X-H1”