Hoe wordt manual echt manual?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Jop
Berichten: 10
Lid geworden op: di 01 mei 2018, 22:53
Voornaam: Jop
Gender:

Hoe wordt manual echt manual?

Bericht door Jop »

Hoi!
Als nieuw Fuji gebruiker vind ik sommige dingen nog wel even wennen. Waar ik de instellingen bij Nikon (meestal) blindelings kon vinden, moet ik me Fuji nog even eigen maken. Maar dat was te verwachten ;)
Ik blijf echter tegen bepaalde dingen aanlopen. Zoals de volgende twee specifieke vragen:
  • Hoe krijg ik de camera echt in manual zodat ik echt in control ben over wat er gebeurd? Wat ik hoop te kunnen is met de draaiwielen (voor- en achterop) de ISO en sluitertijd te kunnen aanpassen. Diafragma gaat natuurlijk met de diafragmaring op het objectief. Misschien kan het wel niet, maar dat wordt me nergens duidelijk. Als ik nu de draaiknoppen bovenop de X-H1 ergens op instel, dan heb ik wel een range waar ik het e.e.a. aan kan passen, maar ik wordt daarin beperkt door de camera..
  • Hoe zet je de automatische belichtingscorrectie uit?
Zijn er hier Fuji gebruikers die dit bekend voorkomt en me kunnen verlossen met een antwoord of oplossing? En voordat het gevraagd wordt: Ja, ik heb de handleiding er op nageslagen. Niet helemaal gelezen, maar wel gericht gezocht x_x
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Hoe wordt manual echt manual?

Bericht door André »

Als je de ISO handmatig instelt, de sluitertijd handmatig instelt en het diafragma handmatig instelt ben je volledig manual bezig. Zo simpel is dat.

Waarom wil je de duimwieltjes daar voor gebruiken. Je hebt van die mooie knoppen op de bovenkant en de ring op je objectief. Je moet er gewoon even aan wennen. Pas je manier van werken aan de camera aan i.p.v. je camera aan je manier van werken op je vorige camera. Dat went het snelst. ;-)
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

roncromberge
Berichten: 10
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 09:26
Voornaam: Ron
Been thanked: 3 times
Gender:

Re: Hoe wordt manual echt manual?

Bericht door roncromberge »

Sluitertijd in fijnere stapen dan 1 stop instellen:

Kies op de sluitertijden knop de t-stand. Daarna kan jemet de achterste draaischijf de sluitertijd in 1/3 stop instellen tot wel 15 minuten!




. .
Gebruikersavatar

Topic Starter
Jop
Berichten: 10
Lid geworden op: di 01 mei 2018, 22:53
Voornaam: Jop
Gender:

Re: Hoe wordt manual echt manual?

Bericht door Jop »

André schreef: vr 08 jun 2018, 00:06 Je moet er gewoon even aan wennen. Pas je manier van werken aan de camera aan i.p.v. je camera aan je manier van werken op je vorige camera. Dat went het snelst. ;-)
Goed punt André! Maar is er iets te doen aan de automatische belichtingscorrectie? Dat vind ik wel wat irritant aangezien ik zelf in controle wil zijn over de instellingen ;)
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Hoe wordt manual echt manual?

Bericht door André »

Welke automatische belichtingscorrectie. Die werkt niet in vol manuele stand.
Alles van de A af is manueel en dan is er geen automatische belichtingscorrectie of bedoel je het beeld in de zoeker dat lichter of donkerder wordt. Dat is de preview die je uit kunt zetten in steeksleuteltje en gebruiker instellingen, althans ergens daar in de buurt. Daar kun je preview en belichting uit zetten.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Muug
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 09 mar 2016, 16:40
Voornaam: Muug
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Hoe wordt manual echt manual?

Bericht door Muug »

Erg late reactie natuurlijk, maar ik denk dat de vraagsteller de "exposure compensation" bedoelt. Bij bepaalde instellingen van de A en de S beslist de camera zélf om naar pakweg "-3" te gaan. Ik heb dat soms zelf ook voor maar ik heb nog niet uitgezocht waardoor dit gedrag veroorzaakt wordt.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Hoe wordt manual echt manual?

Bericht door André »

Exposure compensation is het zelfde als belichtingscompensatie.;-)
In de volledige manuele stand werkt die compensatie niet.
Dan wordt dat balkje de lichtmeter balk en gebruik je A, S of ISO om de belichting in te stellen.
Als in A of S de meter -3 stops aangeeft ben je 3 stops aan het onderbelichten en kan de automaat dat niet meer corrigeren om op 0 uit te komen. Dan moet je zelf gaan ingrijpen. Dat is normaal.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
Jop
Berichten: 10
Lid geworden op: di 01 mei 2018, 22:53
Voornaam: Jop
Gender:

Re: Hoe wordt manual echt manual?

Bericht door Jop »

Late reactie van mijn kant, maar ik ben er na al die tijd niet uitgekomen. Na veel proberen en lang wikken en wegen heb ik inmiddels besloten om 'terug' te gaan naar Nikon. Helaas werd ik niet enthousiast van mijn Fuji ondanks dat het wel erg mooi spul is allemaal. Voor mij zorgde het voor minder plezier met fotograferen en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling ;)
Plaats reactie

Terug naar “X-H1”