Fuji X Raw studio

Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door AVI-Foto »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

De eerste uitleg video van een van de Fuji Guys

     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Update Fuji X Raw studio versie 1.9.0.

Bericht door folkert »

maart 2020
Voor de mensen die het gebruiken of willen gaan gebruiken hier een update Mac versie : https://www.fujifilm.com/support/digita ... 1554254856

Voor de mensen die het gebruiken of willen gaan gebruiken hier een update PC Windows versie : https://www.fujifilm.com/support/digita ... tudio/win/
Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Pim »

Alles volgens de regels geïnstalleerd en aangesloten maar foto's van mijn X100F laden niet in. Progamma geeft wel de juiste FW van de camera aan.
Verder draait er in het zwarte gedeelte linksboven een molentje.
pc verbindingsmodus is usb raw conv/ b-up hers
Na drie kwartier heb ik het maar even opgegeven.

Iemand?
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Pim »

Ben er al uit. Eerst de foto's naar je pc kopiëren,dan progamma draaien met aangesloten camera.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

folkert
In memoriam †
Berichten: 391
Lid geworden op: vr 22 jul 2016, 09:49
Voornaam: Folkert
Locatie: Westland / Den Haag / Delft
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 5 times
Been thanked: 78 times
Gender:

Het maken van "eigen" Fujifilm standaard settings in en met Fujifilm X RAW Studio

Bericht door folkert »

Wat recentere voorbeeldfilmpjes / reviews tegengekomen over het GRATIS X Raw studio




Fuji XH-2/X100T/XT-4+grip/XE-4/ FUJINON XF18-55mm/XF 18-135mF/3.5-5.6/XF 55-200mm/XF100-400/XF16mm 2.8WR/XF35mm 2.WR/XF50mm F2 WR/XF 90mm/XF 80mm f2,8 R LM OIS WR Macro/XF 10-24 mm (old)/pancake XF 27mm f/2.8 WR (new)
Gebruikersavatar

PaulGr
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 20:16
Voornaam: Paul
Locatie: Twente
Bewerk mijn foto's: Nee
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door PaulGr »

Goeiemiddag, Ik heb XRaw Studio geopend. En een RAF-bestand geselecteerd. Ik wil hem converteren naar 16 bit TIFF, in de rechterkolom in gesteld. Ik krijg dan de melding: 'RAW files below can not be converted'. Blijkt de oorzaak: geen ruimte op de USB stick waar de foto's op staan. Die melding krijg je niet.

En ik krijg steeds spontaan het scherm van de XS-20 in beeld met de mappen 'live' en 'still' die allebei leeg zijn. Wat moet ik daar mee?
Gr. Paul.
Camera: X S20.
Gebruikersavatar

PaulGr
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 20:16
Voornaam: Paul
Locatie: Twente
Bewerk mijn foto's: Nee
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door PaulGr »

Ik begin er zo langzamerhand spijt van te krijgen dat ik over gestapt ben naar Fuji. De X S20 is prima maar als je de raw files wilt berken begint het gedoe.
Het valt mij op als ik een RAF file open in Affinity Photo en ik exporteer hem naar een JPG zonder ook maar iets te bewerken, de foto's fletser van kleur zijn, minder scherp, en van 300 dpi terug zijn naar 72 dpi terwijl de afmetingen gelijk zijn gebleven. Je verliest dus een boel informatie. Dat was bij de Sony niet het geval.
Ik heb het ook al geprobeerd via Capture1 Express. 'Afbeelding>bewerk met Affinity Photo' en exporteer als TIFF. Dit werkt soms maar krijg vaak als resultaat: 'de variant kan niet worden geëxporteerd'. Geen idee waarom. Als die het wel doet krijg je 300 dpi en een kwalitatief veel beter foto dan rechtstreeks in Affinity openen.

Ik heb nu Raw Studio geopend, heb een map geopend, foto's onder in het scherm, één geopend en ik kan er niets mee. Geen enkele functie rechts in beeld werkt.
De camera is aan gesloten en staat aan. Doe ik iets verkeerd? Geen idee.
Gebruikersavatar

Topic Starter
HenkV
fXf sponsor
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 12:12
Voornaam: Henk
Locatie: Alphen aan den Rijn
Bewerk mijn foto's: Nee
Been thanked: 7 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door HenkV »

PaulGr schreef: do 04 jan 2024, 15:40 Ik begin er zo langzamerhand spijt van te krijgen dat ik over gestapt ben naar Fuji. De X S20 is prima maar als je de raw files wilt berken begint het gedoe.
Het valt mij op als ik een RAF file open in Affinity Photo en ik exporteer hem naar een JPG zonder ook maar iets te bewerken, de foto's fletser van kleur zijn, minder scherp, en van 300 dpi terug zijn naar 72 dpi terwijl de afmetingen gelijk zijn gebleven. Je verliest dus een boel informatie. Dat was bij de Sony niet het geval.
Ik heb het ook al geprobeerd via Capture1 Express. 'Afbeelding>bewerk met Affinity Photo' en exporteer als TIFF. Dit werkt soms maar krijg vaak als resultaat: 'de variant kan niet worden geëxporteerd'. Geen idee waarom. Als die het wel doet krijg je 300 dpi en een kwalitatief veel beter foto dan rechtstreeks in Affinity openen.

Ik heb nu Raw Studio geopend, heb een map geopend, foto's onder in het scherm, één geopend en ik kan er niets mee. Geen enkele functie rechts in beeld werkt.
De camera is aan gesloten en staat aan. Doe ik iets verkeerd? Geen idee.
Ik kan je helaas niet helpen, waarom ik toch reageer is omdat je Capture One noemt; ik weet niet of je er wat mee kan, maar ik ben meer dan tevreden over het gebruik van dat programma; je kunt het gratis uitproberen voor een korte periode, wellicht een idee…..?
Met vriendelijke groet,
Henk Vos
Website: https://henkvos.smugmug.com

X-T5 + Fuji 33mm F1.4 LM WR + Fuji 56 mm F 1.2 WR + Fuji 90mm F. 2.0 WR
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Patrick »

De dpi van een fotobestand zegt helemaal niets. Tenzij je een krantenuitgever bent of zo en moet communiceren met een drukker. Je kan het ook zo aanpassen als je het zou willen; het is gewoon een waarde in een veldje in de EXIF data. Uiteindelijk gaat het om een aantal pixels.

Als je een JPG door de camera laat genereren, dan worden de instellingen in je camera meegenomen. Bij een RAF bestand, ben je aan de interpretatie van je RAW-converter overgeleverd. Ik ken Affinity niet. Ik werk zelf met Lightroom. Bij Lightroom kies ik normaal voor de camera-eigen profielen. Die werken als een prima basis voor verdere bewerking, ook als ik er niets meer aan aan zou passen.

Ik zou de "schuld" dus niet bij de camera leggen...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door MacFuji »

Je kan aan ons een van je goede (scherp, etc) RAW bestanden aanbieden, en vragen of wij er wat mee kunnen. En met welk programma het is gedaan. Ik werk hoofdzakelijk met Capture One, voor de eerste bewerking en daarna alles in PS.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

HarrieD
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 17 mar 2023, 10:42
Voornaam: Harrie
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 80 times
Been thanked: 63 times

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door HarrieD »

Goed idee van MacFuji. Ik kan mij niet voorstellen dat het aan de camera ligt. Kijk wel even naar de instellingen in de camera en hoe de camera de RAW beelden opslaat. Gecomprimeerd of niet gecomprimeerd. Imheb de X-S10, de voorloper van de X-S20 en mijn RAF bestanden zien er prima uit., Ja, als je ze in een RAW ontwikkelaar ontwikkelt met een basis profiel dan kunnen de beelden er flets uitzien. Zo had ik dat ook in RawTherapee. Kies je dan het aanbevolen profiel (of later een zelfgemaakt profiel) dan zien de beelden er ineens wel goed uit qua kleur, contrast etc.
Ik heb Affinity ook geprobeerd en ik was zeer tevreden met het resultaat. Vergelijkbaar met ON1 die ik nu gebruik en die ik uiteindelijk heb gekozen vanwege de browserfunctie. De "persona's"in Affinity vond ik even wennen. Je schreef dat je ook Capture One Express hebt gebruikt. Daarmee zijn de resultaten toch ook prima? Het mist een paar functionaliteiten, maar de basisbewerking doet dit programma goed en snel en ook nog eens naar keuze zeer gemakkelijk als je de automatische bewerkingsfuncties kiest. X-Raw studio ken ik niet.
Fujifilm X-S10, XF 16-80, XF 70-300
Plaats reactie

Terug naar “X Raw studio”