Fuji X Raw studio

Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Patrick »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Een beetje wel...

Natuurlijk kan zo'n processor tegen een beetje weer, ook al komt het van buiten. En een virus? Als het al zou kunnen, dan zou iemand er specifiek iets voor moeten bouwen. Waarom zou iemand dat doen? Totaal niet interessant voor die paar mensen die dit gaan doen.

Accu's gebruik je vast wel, tenzij je camera via de USB laadt. Dat zou zo maar eens kunnen bij de recente modellen...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Michele »

Greenturtle schreef: zo 10 sep 2017, 11:50 Ik weet niet zo goed wat ik me ervan moet voorstellen. Ik fotografeer ins RAF en JPG. Haal ik dan het RAF bestnad naar Fuji X RAW studio of moet ik mijn X-T@ aan de computer gekoppeld houden en bewerk ik de RAF file dan terwijl mijn camera nog aan de computer vast zit.
ff lezen:
Michele schreef: vr 08 sep 2017, 19:11 Heb afgelopen woensdag met de techneut van Fujifilm gesproken. De raw's ontwikkel je nu in feite in-camera, maar je ziet de preview op een groot (gecalibreerd) beeldscherm ipv op het pielige schermpje achterop de camera. [...] de jpeg / tiff blijft bewerkt en al achter op de geheugenkaart, net als wanneer je in-camera zou ontwikkelen zonder tussenkomst van een computer en daarna haal je het binnen via de USB-kabel, of je duwt je kaartje in een reader.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Illuminatus »

Voor mij mis ik de zin van deze “vernieuwing”. Ik beschouw RAW-bestanden als negatieven (ja, ik kom uit het analoge tijdperk). Die plaats ik zo snel mogelijk – mijn geval via een cardreader – op mijn computer en NAS. Die blijven daar ongewijzigd/onbewerkt altijd staan.
Van daaruit importeer ik in Lightroom d.m.v. kopiëren. Dan pas ga ik bewerken in LR/PS.
Als ik al in de camera ga bewerken, dan kan ik nooit meer terugvallen op een onbewerkt origineel.
In LR importeer ik met alle instellingen op nul/zero. In principe wil ik alle door de sensor geregistreerde lichtwaarden ongewijzigd in LR ontvangen en dan geheel naar eigen smaak bewerken. Geef toe dat kost tijd, maar dat heb ik er voor over.
Als ik heel snel moet werken en maar marginaal hoef te bewerken, gebruik ik wel Jpeg direct uit de camera.

Het statement: “wij als Fuji weten het beste hoe we een Fuji-bestand moeten ontwikkelen en daarom gaan we dus zelf die raw-converter aanbieden.” mag dan zo zijn, maar het wil niet zeggen dat het resultaat daarvan overeenkomt met mijn smaak.
Dat was tot nu toe niet het geval met alle RAW-converters die ik getest heb, dus dat zal met deze ook wel zo zijn.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Gebruikersavatar

AVI-Foto
fXf sponsor
Berichten: 655
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 21:22
Voornaam: Arjan
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door AVI-Foto »

Tuurlijk bewerk je niet je originele RAF's, je voegt alleen, nu via je camera, een waardes toe die lijden tot een JPG of eventueel TIF. Die worden weg geschreven en je RAF blijft gewoon de RAF die je gemaakt hebt, en op je camera.
Deze kan je dan nog steeds gewoon naar whatever verplaatsen en bewerken//bewaren. (althans zo zie ik het principe van het komende programma)

Ik vind dit wel een prettige ontwikkeling, aangezien ik de JPG's van Fuji erg fijn vind, en nu hoef ik niet te proberen via de huidige converters te proberen om deze Fuji output te benaderen.

Kijk, wil je creatief bezig zijn dan heb je er natuurlijk niks aan, dan doe je dat vanzelfsprekend in COP, LR, PS etc.
     Groet, Arjan
     avi-foto.nl
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Michele »

Illuminatus schreef: ma 11 sep 2017, 19:45 In LR importeer ik met alle instellingen op nul/zero. In principe wil ik alle door de sensor geregistreerde lichtwaarden ongewijzigd in LR ontvangen en dan geheel naar eigen smaak bewerken. Geef toe dat kost tijd, maar dat heb ik er voor over.
Je vergeet 1 ding: LR bepaalt wat er met je bestanden gebeurt door zijn eigen algoritmen los te laten op het bestand. Zelfs in geval van 0-waarden bij import pas je met iedere wijziging in LR een bestand aan volgens de normen van LR. Iets wat heel simpel te controleren valt door een 0-waarden bestand even door clarity / helderheid te trekken in LR, dan in Capture1, vervolgens Iridient en dan in RawTherapee. Dat geeft 4 verschillende plaatjes terwijl de basis gewoon 0 is. Hoe een programma met een bestand omgaat, bepaalt de bouwer van het programma en niet de man die aan de schuifjes trekt. Die kan alleen de functionaliteit van het programma toepassen en iets naar zijn smaak fabrieken met behulp van de functies in het programma.

In Fuji's geval is het de fabrikant Fujifilm die zijn eigen Fujifilm algoritmes ontwikkeld heeft voor zijn eigen in-camera verwerking in de Fujifilm X-camera's. Diezelfde algoritmen komen nu dus beschikbaar voor "het publiek" via de X-software. Eindelijk! Uiteraard staat het eenieder vrij om de resultaten wel of niet naar zijn smaak te vinden, maar feit blijft dat een 16 bit Tiff op deze manier het dichtst bij de originele opname blijft zoals de fabrikant die in gedachten had bij het ontwerpen van sensor en algoritmes. Wat je er daarna mee uitspookt is aan de eindgebruiker, maar dichter bij 'the original thing' kun je niet komen dan met de software van de fabrikant.

Deze gang van zaken is bij Canon en Nikon overigens al heel lang doodnormaal. Die leveren allebei een eigen RAW converter die een Tiff of jpeg oplevert volgens de algoritmen van de fabrikant. Persoonlijk ben ik van mening dat zowel Canon DPP als Nikon ViewNX een schoner resultaat leveren dan LR. Ook al hebben zowel Canon als Nikon een Bayer configuratie waar LR doodsimpel mee om kan gaan, het resultaat is toch net een fractie minder. Hasselblad doet dit trouwens ook. Die leveren Phocus, dat eveneens strakker werkt dan LR. In het geval van Fuji is LR uberhaupt een mindere god. Ook al is e.e.a. wel verbeterd, detaillering en microcontrast in bijvoorbeeld struikgewas blijven anders / rommeliger / smorriger dan wanneer je direct uit de X-camera een jpeg bekijkt. Of een Fuji bestand door Iridient of RawTherapee trekt.

Daar staat tegenover dat LR wel verrekte fijn en handig werkt en perfect geïntegreerd is in het adobe systeem. En Adobe is nu eenmaal de industriestandaard voor postprocessing en aanleveren van drukwerkklare bestanden... dat ook. Daarom is het ook zo populair. Ik trek de meeste van mijn bestanden ook door LR als ik veel moet verwerken, maar zodra het echt superieur moet zijn ga ik naar de software van de fabrikant (of naar Iridient als het om Fuji gaat).
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door mqaa »

Michele schreef: wo 13 sep 2017, 22:34Deze gang van zaken is bij Canon en Nikon overigens al heel lang doodnormaal.
Met het grote verschil dat zij de software en processor op de computer gebruiken om het raw bestand om te zetten terwijl Fuji dat gaat doen in de camera zelf.
Marc
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Michele »

ja, maar het idee van de eigen algoritmen is hetzelfde.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door mqaa »

Dat klopt maar de manier is wel duidelijk anders. Fuji gaat de jpg in de camera genereren en dan (via usb?) overzetten naar de computer. Ben benieuwd hoe snel dat gaat zijn.
Marc
Gebruikersavatar

Michele
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 15:41
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Michele »

Jpeg, 8 bit tiff of 16 Bit tiff. Beeld blijft op de kaart achter en kun je via USB dan wel via een losse cardreader binnen hengelen.
Choose life, drive Maserati!
Gebruikersavatar

remoss
♩♪♫♬♫♪
Berichten: 3825
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 23:03
Voornaam: René
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 41 times
Been thanked: 179 times
Gender:
Contacteer:

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door remoss »

Interessante ontwikkeling, ga ik tegen die tijd zeker uitproberen!
Objectieven bestáán uit lenzen!!!
Gebruikersavatar

Illuminatus
Berichten: 230
Lid geworden op: do 25 sep 2014, 00:20
Voornaam: Gerard
Locatie: Barendrecht

Re: Fuji X Raw studio

Bericht door Illuminatus »

Michele schreef: wo 13 sep 2017, 22:34...Je vergeet 1 ding: LR bepaalt wat er met je bestanden gebeurt door zijn eigen algoritmen los te laten op het bestand. ....
Ja, op mijn leeftijd wordt vergeten wel een ding. In dit geval was echter geen sprake van vergeten, maar meer onduidelijkheid van mijn kant.
Het RAW-bestand is een gegeven. Daarin zijn de door sensor geregistreerde lichtwaarden door de cameraprocessor verwerkt zoals de ingenieurs van het cameramerk dat als meest wenselijk voor ons hebben bepaald.
Vervolgens moet je daarmee aan de slag met RAW-converter software. Die software bestaat uit een engine waarvan de werking is bepaald door de makers van die software met de beste bedoeling om een voor ons meest wenselijk resultaat te verkrijgen. Ook dat is dus een gegeven.
Daarnaast heeft die software instellingen waarmee je resultaat zelf echt persoonlijk kunt maken.
Daarvan heb ik gezegd dat ik de basisinstellingen van de software op nul/zero zet.
Dan heb ik een neutraal basisuitgangspunt voor mijn bewerkingen waar ik zelf invloed op heb. Dus niet die van de cameraprocessor en de engine van de RAW-converter, dat is een gegeven.
Ik werk op dit moment met camera’s van 3 merken, namelijk Canon, Fuji en Panasonic.
In de loop der jaren heb ik heel veel RAW-converters getest. Die hadden allemaal goede en minder sterke kanten. Echt slechte RAW-converters ben ik niet tegengekomen.
Voor Canon is DPP een schitterende RAW-converter, misschien zelfs wel de beste die er is voor dat merk.
Alleen voor verdere bewerkingen is het uiterst beperkt en niet echt handig ingericht.
Natuurlijk kan ik daarin alleen de conversie doen en met een geëxporteerd TIF-bestand verder bewerken in een ander programma. Dat kan ook met Fuji en Panasonic, alsmede Sony waarvan ik een aanschaf nog overweeg.
Voor een fotograaf is ook een goede snelle workflow belangrijk. Mede gelet op mijn uitrusting heb ik gekozen voor de combinatie Lightroom/Photoshop. Lightroom meer voor de organisatie, de bewerkingen doe ik meestal in Photoshop.
Voor alle RAW-versies heb ik een neutraal uitgangspunt en van daaruit bewerk ik naar een resultaat dat ik mooi vind. Dat is heel persoonlijk.
Vrijwel alle RAW-bestanden zijn na conversie wat flets. Camera’s willen eigenlijk alle foto’s een soort middengrijs maken. Hoever je dat optrekt, is ook weer heel persoonlijk.
Om de neuroloog in mij wakker te schudden, is dat persoonlijke ook te verklaren.
Onze ogen zijn de sensors die licht registreren, de vertaling naar beeld gebeurt in ons brein.
Er is geen standaard brein, ieder menselijk brein is anders. Geen mens ervaart exact gelijk aan een ander mens. Qua beeld heb ik het dan niet over grote verschillen, maar over nuances. Bij het beoordelen van foto’s van anderen moet je daarmee rekening houden.
Je kunt met apparatuur exact kleur meten en uitdrukken in een Pantone nummer, maar daar heeft het brein geen boodschap aan. Een harde schijf registreert exact, maar het brein kent meer dan 0 en 1. Om de werking van het brein te begrijpen, moet je het meer zoeken in de richting van de quantum-mechanica.
Kortom, engineers bepalen voor een groot deel wat voor de gemiddelde mens het beste, mooiste resultaat geeft, maar persoonlijk geeft iedereen daaraan zijn eigen draai of anderen dat nou mooi(er) vinden of niet.
It’s the Moron behind the camera that makes the picture, so don’t blame my gear.
Plaats reactie

Terug naar “X Raw studio”