Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Bericht door FujiHai »

Ik ben sinds enkele dagen eigenaar van een XT3 en kom vanaf een XT1.
Met het overslaan van de XT2 zou deze stap een flink WOW gevoel teweeg moeten brengen.
Ja het wow gevoel is er maar dan met kleine letters geschreven.
Ik moet nog heel veel ontdekken maar hier toch alvast mijn eerste beknopte indruk die vooral betrekking heeft op praktische zaken.

Plussen:
De verbeterde focus mogelijkheden en snelheden maken een zeer goede eerste indruk.
Burstsnelheden en vooral ook het black-out vrije beeld is absoluut WOW-waardig.
De verbetere EVF valt niet direct op (oude was ook al goed) maar ik heb de indruk dat handmatig focussen wel precieser gaat door de hogere resolutie.
Knoppen functionaliteit en ergonomie t.o.v. XT1 is stukken beter en nog meer functionaliteiten dan voorheen zijn toe te wijzen aan de verschillende functieknoppen.
Ik ben helemaal blij dat de playbackfunctie toegewezen kan worden aan een functieknop onder mijn rechterhand zodat ik mijn oog aan de EVF kan houden. Datzelfde geldt ook voor de ISO instelling die aan de voorste commandoschijf kan worden toegewezen wat met het oog aan de zoeker veel makkelijker en sneller is dan de kloeke ISO schijf bovenop, althans voor mijn tak van fotografie. Datzelfde kan overigens ook met de sluitertijd. Menu is veel overzichtelijker dan XT1 met nog meer instel mogelijkheden.

Minnen:
Ik ben niet erg onder de indruk van het touchscreen maar hecht daar ook weinig waarde aan.
Jammer vindt ik de toename van omvang en gewicht t.o.v. XT1.
Het draaien en vooral ook indrukken van de commandoschijven klinkt wat goedkoop en is wat stijfjes maar versoepeld misschien nog door gebruik.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Bericht door André »

Kun je ook iets vertellen over de ruisfactor bij weinig licht?
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Bericht door FujiHai »

Andre: ik kan nog niks zeggen over ruisniveau bij weinig licht maar weet ook niet of ik me daar aan ga wagen. Dat is meer iets voor uitgebreide en onderbouwde tests.
Ben dit weekend wat met focus tracking bezig geweest (vliegende vogels) en dat gaat allemaal stukken makkelijker dan met de XT1.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Bericht door André »

Jammer dat je niets over de ruisfactor kunt zeggen, want dat is voor mij een belangrijke factor. In ieder geval veel plezier er mee.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Bericht door FujiHai »

Als het gaat om ruisniveau dan heb je niet zoveel aan "eerste indrukken".
Maar over het algemeenheid zit de ISO bruikbaarheid wel op een zeer acceptabel niveau in de Fuji X-series.
Het is te verwachten dat er binnenkort wel uitgebreidere tests verschijnen op internet over dit apsect.
Ik las wel ergens op het web dat het ruisniveau van de XT3 nog een fractie verbeterd is t.o.v. de XT2.
Bij de XT1 heb ik overigens ook nooit te klagen gehad over de ISO bruikbaarheid maar als je, net als ik daarvoor, van een Nikon 1 systeem met een veel kleinere sensor komt waan je je zowieso in een ISO paradijs als je bent overgestapt op Fuji.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Bericht door André »

Ik loop al een tijdje mee in Fujifilm land, vanaf de X-E1. ;-)
De verbetering moet wel substantieel zijn anders is het niet echt zinvol. Dan wordt een upgrade ook te duur vanaf mijn X-T2.
Je zou dat ook simpel moeten kunnen zien als je een klein ISO trapje maakt met ISO 1600, 6400 en 12800. Daar heb je geen uitgebreide review voor nodig. Maar goed als het slechts een marginale verbetering is heeft het voor mij ook geen meerwaarde om van de T2 naar de T3 over te stappen. Maar ja, eerst maar weer eens uitvogelen of dat bericht dan wel klopt.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Bericht door FujiHai »

Een ISO trapje is inderdaad wel te doen.
Als ik wat tijd en ruimte over heb wil ik daar binnenkort wel aan, ben zelf ook wel een beetje nieuwsgierig al is het voor mij geen "hot issue".
Ik kijk en lees zo'n beetje alles wat ik tegenkom over de XT3 maar de allerbelangrijkste vooruitgang blijkt toch vooral bij de flink verbeterde focus prestatie's te zijn en videofunctionaliteit te liggen. Daarnaast een aantal praktische verbeteringen en extra's zoals een verbeterde EVF, pre-shoot, sportzoekermodus, blackoutvrije burts en een hele rits kleine nuttige aanpassingen (althans vergeleken met mijn XT1 want een aantal zaken waren ongetwijfeld al doorgevoerd op de XT2).
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Bericht door André »

Voor mij zit er in de AF geen voordeel. Ik ben geen sportfotograaf. Ik schiet alles nog steeds met singlepoint AF. Werkelijk alles. In de verbetering van de AF zit voor mij dan ook geen directe meerwaarde. Dat gaat ook op voor de blackout vrije burst of preshoot. Filmen doe ik er ook niet mee en ben dus in principe helemaal happy met de XT2 en X100F. De enige verbetering die ik kan vinden zit em in de verbetering van de s/n van de sensor m.b.t. de ISO en een betere algoritme voor de ISO versterker. Vandaar dat mijn interesse daar naar uit gaat.

Als je de tijd er voor kunt vinden zou een ISO trapje wel mooi zijn.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Bericht door FujiHai »

Ik "doe" voor 90% vogelfotografie dus de verbeterde AF en burst prestaties evenals leuke extras zoals pre-shoot van de XT3 komen voor mijn tak van sport juist wel goed uit. Daarbij zijn goede ISO prestatie's ook belangrijk maar dat zat bij de vorige XT's al op een voor mij heel acceptabel niveau. Overigens schiet ik mijn plaatjes ook voor het merendeel op singlepoint AF en heeft filmen tot nu toe altijd een zwaar ondergeschikte rol gehad.
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiHai
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 17 jan 2018, 22:47
Voornaam: Fred
Been thanked: 6 times

Re: Van XT1 naar XT3, een eerste indruk

Bericht door FujiHai »

Hallo Andre,
Gisteren kwam ik het onderstaande YT filmpje tegen:
Geen heel diepgaand ISO onderzoek maar het is wel ongeveer hetzelfde beeld dat ik al tegenkwam in een ander You Tube fimpje (volgens mij in een van de XT3 filmpjes van de duitse Micheal Dambock ofwel Pixelcatcher)
Kortom: de ISO verschillen tussen de XT2 en XT3 lijken tot dusverre verwaarloosbaar klein te zijn.
Ik heb zelf onlangs nog een eenvoudige ISO test gedaan met mijn XT1 vs XT3 maar zelfs daar zag ik geen opvallende verschillen.
Plaats reactie

Terug naar “X-T3”