X-T3 met macOS Mojave

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiJansen
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 11:36
Voornaam: Freddy
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

X-T3 met macOS Mojave

Bericht door FujiJansen »

Hier FujiJansen en ben nieuw op dit forum en sinds enkele jaren besmet met Fujifilm. Deze zomer dus ook de wissel gemaakt van X-T2 naar X-T3 en daar tevreden over.
Heb een Imac en met de X-T2 nooit problemen gehad om de RAF en JEPG bestanden te openen. Nu met de X-T3 opent mijn Imac natuurlijk wel de JEPG en haalt de RAF wel binnen maar kan die niet openen.
Haal de RAF nu direct met ON1 2019 binnen en verplaats die dan naar een aparte schijf maar met de X-T2 kon ik gemakkelijk en snel een eerste schifting maken op de Imac.

Wist niet goed onder welke categorie ik deze vraag moest stellen,hopelijk zit ik goed.
Hoorde dat meer mensen hetzelfde probleem ervaren.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: X-T3 met macOS Mojave

Bericht door MacFuji »

Je kan in de X-T3 (ook al bij d X-T2) de RAW op 2 manieren opslaan: GEDECOMPRIMEERD en VERLIESVRIJ GECOMPRIM in het Engels > UNCOMPRESSED en LOSSLESS COMPRESSED.

En je Mac kan wel de GEDECOMPRIMEERD "UNCOMPRESSED" lezen maar niet de andere. In de voorvertoning etc. kan Apple daar niets mee doen.
Dus je hebt als je dat wel wilt de keuze! ( en dan is het ook nog 12 bits om 14 bits )

Om dit voor mij zelf op te lossen schiet ik altijd in RAW/JPG en dan de verliesvrije gecomprimeerde. Kopieer alles in naar de iMac en bekijk de JPG en bevalt de opname mij dan haal ik pas de RAW binnen via mijn bewerkings sofware ! PS of Capture One.

(en om het typen van de bestandsnaam te versnellen bij het zoeken via "Sportlicht" heb ik daarvoor een sneltoets gemaakt zodat ik alleen de laaste 4 cijfers van de bestandsnaam
hoef in te typen en dan laat Spotlicht de 2 bestanden zien JPG/ RAW en dubbel klik op de RAW en ik kan verder.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Gebruikersavatar

Topic Starter
FujiJansen
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 11:36
Voornaam: Freddy
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: X-T3 met macOS Mojave

Bericht door FujiJansen »

Bedankt voor de tip werkt nu wel !!!!!!!
Heb hem nu op GEDECOMPRIMEERD gezet en werkt nu zoals voorheen,had waarschijnlijk de X-T2 daar ook op staan.
Weet niet of je het verschil kan zien tussen beide ??????? en wat het verschil in de praktijk nu exact is.
Maar nogmaals bedankt,.....altijd fijn zo'n forum waar mensen elkaar netjes voorthelpen.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 947
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 369 times
Been thanked: 103 times

Re: X-T3 met macOS Mojave

Bericht door MacFuji »

Prima toch en opgelost

Verschil zit in o.a. de tijd van het opslaan, dus iets meer of minder snel, het formaat in mb's iets meer of minder. De kwaliteit ook wel iets 14 om 12 bits dus dat is wel iets. Het aanbod van kleuren in je foto zal natuurlijk in 14 bits iets groter zijn. En dus ook beter. Ik ben er zelf nog mee bezig wat ik ga doen. Uiteindelijk denk ik dat ik naar de 14 bits ga.
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Plaats reactie

Terug naar “X-T3”