Lightroom??

Gebruikersavatar

Topic Starter
arjandevries
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 26 jan 2020, 15:19
Voornaam: Arjan
Been thanked: 1 time
Gender:

Lightroom??

Bericht door arjandevries »

Hoi,

Ik lees berichten en zie in youtube filmpjes dat de RAW files niet goed samenwerken met Lightroom.
Zijn er plugins die dat oplossen?
Ik stap liever niet over naar Capture One (geen ervaring mee)

Wat zijn jullie gedachten ervaringen en tips?
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Lightroom??

Bericht door Patrick »

Lightroom werkt prima met XT-3 RAF files. Er wordt wel eens gesproken over wormpjes en zo, maar ik heb daar eigenlijk nooit meer last van.

Je moet wel anders verscherpen dan bij een Bayer-sensor!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Bertjebig
Ex-fXf
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 14 apr 2019, 17:09
Voornaam: Bertje
Has thanked: 17 times
Been thanked: 10 times

Re: Lightroom??

Bericht door Bertjebig »

Beste Patrick, wat bedoel je met "anders verscherpen dan bij een Bayer-sensor"? Ik weet dat de X-H1 (in mijn geval geen Bayer sensor heeft, maar wat moet ik dan doen met verscherpen?
Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3068
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 154 times
Gender:
Contacteer:

Re: Lightroom??

Bericht door Patrick »

Zoek even op dit forum; we hebben dat al diverse malen besproken...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Sykkelhus
fXf sponsor
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 20:42
Voornaam: Henk
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 6 times
Been thanked: 20 times
Gender:
Contacteer:

Re: Lightroom??

Bericht door Sykkelhus »

Ik ben overgestapt van Nikon raw( NEF). naar FUJI (RAF) en ondervind totaal geen probleem.Werkt allemaal prima
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Lightroom??

Bericht door André »

Ga in LR naar verscherpen. In verscherpen zit een slider details. Zet die op 100% en je bent klaar.
De oplossing zit in de eenvoud.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Lightroom??

Bericht door Pim »

Waar verscherp je dan voor? Voor het web of print? Wat verscherp je? Het origineel of een verkleind jpeg bestand?
En dat allemaal door de slider naar 100% te zetten.
Lijkt mij sterk.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

André
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 03:08
Locatie: Enschede
Has thanked: 7 times
Been thanked: 31 times

Re: Lightroom??

Bericht door André »

Beste Pim,

Dat het je sterk lijkt komt omdat je het nog niet hebt gedaan.
Ik verscherpt ook helemaal niet, ik haal de maximale hoeveelheid aanwezige details naar boven die er al in zitten. Dat is meer dan scherp genoeg.

Volgens mij denk je aan het verscherpen in de export pop up. Daar staat het bij mij standaart op maximaal en voor het scherm ongeacht het formaat. Dat werkt ook prima voor de afdrukken. Je moet het verscherpen, wat wordt bedoeld, daar alleen niet zoeken, maar zoeken in ontwikkelen onder het tabblad verscherpen.

Probeer het maar eens en kijk wat je dan als resultaat krijgt.
Gegroet, André

Er zijn geen regels voor goede foto's. Er zijn enkel goede foto's. Ansel Adams.
FLICKR

Het watermerk staat in de foto ter voorkoming van misbruik. Als het je stoort klik dan verder a.u.b..
Gebruikersavatar

Pim
Berichten: 506
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 21:20
Has thanked: 22 times
Been thanked: 43 times

Re: Lightroom??

Bericht door Pim »

Beste André,
Lightroom is mij al sinds de eerste versie bekend dus ook het tabblad rechts in de ontwikkel module.
De slider verscherpen laat ik altijd op 25% staan. Na alle bewerkingen wordt het bestand als Tiff geëxporteerd.
Daarna in PS gedupliceerd en verkleind en dan pas verscherpt. Wordt dan als jpeg opgeslagen.
Zo doe ik het al jaren.

Jouw werkwijze heb ik nu ook gedaan. Slider op 100% voor het Raw formaat van de Fuji.
Over het gehele beeld zie ik wormpjes (zie ik ook met Sony bestanden maar dat terzijde)
Ik ga stug door, verklein de foto en zonder verder te verscherpen schrijf ik deze ook weg als Jpeg.
De verschillen heb ik bekeken op flickr, want daar krijg je een indruk hoe je foto er uit gaat zien op het web.
De straat terug aan de straatfotografie.
Gebruikersavatar

MacFuji
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 18:14
Voornaam: Ron
Locatie: Apeldoorn
Has thanked: 389 times
Been thanked: 111 times

Re: Lightroom??

Bericht door MacFuji »

Pim schreef: ma 17 feb 2020, 21:59 Beste André,
Lightroom is mij al sinds de eerste versie bekend dus ook het tabblad rechts in de ontwikkel module.
De slider verscherpen laat ik altijd op 25% staan. Na alle bewerkingen wordt het bestand als Tiff geëxporteerd.
Daarna in PS gedupliceerd en verkleind en dan pas verscherpt. Wordt dan als jpeg opgeslagen.
Zo doe ik het al jaren.

Jouw werkwijze heb ik nu ook gedaan. Slider op 100% voor het Raw formaat van de Fuji.
Over het gehele beeld zie ik wormpjes (zie ik ook met Sony bestanden maar dat terzijde)
Ik ga stug door, verklein de foto en zonder verder te verscherpen schrijf ik deze ook weg als Jpeg.
De verschillen heb ik bekeken op flickr, want daar krijg je een indruk hoe je foto er uit gaat zien op het web.
Vraagje,,puur uit nieuwsgierigheid, wat bedoel je of wat doe je " PS gedupliceerd en verkleind en dan pas verscherpt" .
Vooral het deel verkleind, hoezo zou je dat doen?
FujiFilm X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 | XF2X TC f2.8 | XF 150-600 | XF 70-300 | XF 16-80 | XF 80 MACRO | XF 30 MACRO | Sigma 16mm, 33mm, 56mm f/1.4 DC DN | Viltrox 27mm F1.2 PRO

Flickr
https://www.flickr.com/photos/ronmeijerphotography/
Plaats reactie

Terug naar “X-T3”