Instellingen

Gebruikersavatar

Patrick
fXf sponsor
Berichten: 3061
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 02:45
Locatie: Velserbroek
Bewerk mijn foto's: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 153 times
Gender:
Contacteer:

Re: Instellingen

Bericht door Patrick »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Je hoopt natuurlijk dat je RAW converter zoveel mogelijk van je instellingen overneemt, maar het beeld is nooit direct 1-op-1. Het wijkt zelfs enorm af als je je instellingen flink aanpast in de camera. Je RAW bestand heeft alleen een vermelding van die instellingen in zich en een klein JPG bestandje om het snel te kunnen tonen. Maar de basis blijft hetzelfde; het is echt een negatief!
Mijn hobby houdt me OP de straat!
FlickrInstagramX-T4|X-T3|X-T2|X-M1|10-24 f4|16-55 f2.8|18-55 f2.8-4|50-140 f2.8|55-200 f3.5-4.8|100-400 f4.5-5.6|16 f1.4|23 f1.4|35 f1.4|56 f1.2|60 f2.4 macro|90 f2|90 f2| Q3
Gebruikersavatar

Topic Starter
maltje
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 03 feb 2020, 17:13
Voornaam: Johan

Re: Instellingen

Bericht door maltje »

Thnx.

Ik ga weer aan de slag met het toestel.
mvg
Gebruikersavatar

mqaa
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014, 15:47
Locatie: Tilburg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Re: Instellingen

Bericht door mqaa »

MauvdL schreef: di 01 dec 2020, 15:42 Dat klopt. RAW is je negatief waar natuurlijk wel je belichting, ISO, witbalans enzo in wordt opgeslagen.
Alle andere leuke features zoals filmsimulatie, kleur, scherpte, highlight, schaduwtint etc. zie je alleen terug in de JPG.
En de Dynamic Range instelling heeft niet alleen invloed op de jpg maar ook op de raw. De belichting wordt dan namelijk aangepast en door de jpg logica aangepast zodat het er weer goed uit ziet. De jpg ziet er dus goed uit maar de raw wordt onderbelicht.
Marc
Gebruikersavatar

Topic Starter
maltje
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 03 feb 2020, 17:13
Voornaam: Johan

Re: Instellingen

Bericht door maltje »

toch een opmerking.
Ik heb enkele instellingen opgeslagen om wat te testen.In het totaal kan ik dus 7 verschillende instellingen opslaan.
Als ik nu kies voor zwart witzen ik neem de foto in RAW en de back up in jpeg, dan zijn beide foto's in het zwart/wit toch.
Dus RAW past sowieso ook instellingen aan.

mvg
Gebruikersavatar

Corbr
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 13:12
Voornaam: Cor
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Gender:

Re: Instellingen

Bericht door Corbr »

In Raw sowieso in kleur schieten. Dan handmatig omzetten naar zw/w. Je bepaalt dan zelf de grijstint van elke kleur apart. M.b.t. De andere instellingen; waarom zou je in Raw fotograferen, als je alles toch door je camera laat bepalen. Ik schiet alles in Raw en kan dan achteraf alles zelf instellen. Met de camera gebruik ik alleen de belichting en focus instellingen.
Gebruikersavatar

MauvdL
fXf sponsor
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 18:08
Voornaam: Maurice
Bewerk mijn foto's: Nee
Has thanked: 51 times
Been thanked: 22 times
Gender:
Contacteer:

Re: Instellingen

Bericht door MauvdL »

maltje schreef: do 03 dec 2020, 14:52 toch een opmerking.
Ik heb enkele instellingen opgeslagen om wat te testen.In het totaal kan ik dus 7 verschillende instellingen opslaan.
Als ik nu kies voor zwart witzen ik neem de foto in RAW en de back up in jpeg, dan zijn beide foto's in het zwart/wit toch.
Dus RAW past sowieso ook instellingen aan.

mvg
Nee, foutje bedankt! :oops: Filmsimulatie neemt RAW natuurlijk wel mee. Die is ook in Photoshop weer te wijzigen via Profiel (bladeren) Camera Matching...
X-E3 | X-T3 | 18mm | 23mm | 27mm | 35mm | 50mm | 10-24mm | 16-80mm | 18-55mm
Vitrine: Nikon D300s | Nikon F2 | Mamyia C330   Instagram
Gebruikersavatar

Topic Starter
maltje
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 03 feb 2020, 17:13
Voornaam: Johan

Re: Instellingen

Bericht door maltje »

Corbr schreef: vr 04 dec 2020, 13:27 In Raw sowieso in kleur schieten. Dan handmatig omzetten naar zw/w. Je bepaalt dan zelf de grijstint van elke kleur apart. M.b.t. De andere instellingen; waarom zou je in Raw fotograferen, als je alles toch door je camera laat bepalen. Ik schiet alles in Raw en kan dan achteraf alles zelf instellen. Met de camera gebruik ik alleen de belichting en focus instellingen.
Ik schiet nu wat in jpeg, gewoon om te zien hoe de foto's uit het toestel komen.
Ben sowieso fan van bewerkingen in Lightroom.
RAW zw/w kan je blijkbaar wel in kleur inporteren in Lightroom.
Er stond hier een instelling verkeerd.
Bedankt om mee t denken.
Ach,nog zoveel te ontdekken.
Nu bezig met de fuji app, om coordinaten bij de foto te krijgen.

mvg
Plaats reactie

Terug naar “X-T3”